mitt håp Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Vi er et par på 32 år og har forsøkt å bli gravid i ett år, uten hell. Gynekologisk undersøkelse, hormontest og sædprøve var alle helt fine fikk vi beskjed om. Jeg har regelmessig syklus på 27 dager. Temp målinger og eggløsningstester viser at jeg har eggløsning ca dag 13. 1) Men viser ikke følgende resultat fra hormontesten svært høye verdier sammenlignet med ref området? S-Progesteron 32,5 nmol/L og S-SHBG 162,0 nmol/L. Ellers var S-Østradiol 586 pmol/L, S-Testosteron 1,2 nmol/L og S-Androstendion 9,0 nmol/L. 2) Jeg synes jeg blør lite og blødningen er helst brun og har lite friskt blod. Varer ca 6 dager. Synes blødningen var preget av mer friskt blod før. Kan dette skyldes en infeksjon e.l. uten at jeg merker noen symptomer? 3) Jeg synes også at jeg har lite utflod rundt eggløsning. Jeg har fått time til utredning / videre undersøkelser i desember. Men er det ikke noe jeg kan prøve før den tid? Leser om antibiotikakurer og Pergotime o.l. Er det vanlig / mulig å få prøve ut slike ting før man begynner på utredning? 4) Jeg mistet min mor i kreft for et par år siden og er følelsesmessig preget av det. Hvor stor innvirkning / betydning kan det ha? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116373-snart-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 1. Progesteron-verdien tyder på fin eggløsning, er helt normal. SHBG noe høy, men det er uten betydning. De andre prøver også normale. (østrogen veksler mellom nesten ’null’ og ca 1000 pmol/l igjennom syklus. 2. Det betyr ikke noe hvor mye du blør så lenge du har regelmessig syklus og bra progesteron 3. Det varierer hvor mye utflod kvinner har ved eggløsning, noen merker det tydelig, andre lite, men progesteron tyder altså på normal eggløsning. 4. En psykisk påvirkning kan fører til stopp i menstruasjon, men det er ikke tilfelle hos deg. 5. Pergotime brukes for å sette igang eggløsning, og det fungerer tilsynelatende normalt hos deg. Man diskuterer om det har effekt ved ’uforklarlig barnløshet’, det er høyst usikkert. I alle fall må du ha resept os instruks hos lege. Antibiotikum brukes ved infeksjoner, og det er sannsynligvis klarert at du ikke har slik tilstand. En forklaring på ’barnløshet’ kan være din alder. Allerede fra 30 års alderen vil noen kvinner opplever redusert fruktbarhet, at eggene (eller noen egg) ikke er helt på topp lengre. Det kan derfor ta lengre tid til det løsner et egg som er så bra at det lar seg befrukte. Så ha litt mer tålmodighet. Husk at det er ca fem dager før og spesielt selve eggløsningsdagen som er de mest fruktbare, etter eggløsning er sjansen nærmest null. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116373-snart-gravid/#findComment-700093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.