Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg leste forrige innlegg kom jeg på at jeg skulle nevne dette - kan ikke huske å ha lest det her på DOL.

Vi har samlet papirer før sommeren for å komme i gang med sosialkontoret, og fikk beskjed om å få tak i potlitiattest til slutt slik at den var ferskest mulig. Vi ventet derfor til etter ferien med å skaffe denne. Tidligere har det tatt en uke å få politiattest. Men nå er ventetiden 3-4 uker pga. krav om politiattest ved opptak til div. skoler, pluss at det trengs ifbm. å få visum til USA.

Så nå fikk vi 2-3 uker med ekstra venting som kunne vært unngått hvis vi hatt vært klar over det...

Vet ikke om ventetiden er den samme over alt, men slik er det i alle fall i Trondheim.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116503-ventetid-p%C3%A5-politiattest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk også hakaslepp her i sommer da vi måtte ha nye politiattester i fmb. tildelingen. 1 - 2 ukers behandlingstid fikk vi beskjed om, selvom vi tidligere har fått attestene i løpet av etpar dager.

Nøyaktig 10 dager gikk det fra vi leverte inn skjemaet og til attestene lå i postkassa - laange ti dager, må jeg si. Så jeg skjønner godt din frustrasjon når dere nå får 2 - 3 uker ekstra ventetid... Men det blir barn tilslutt:-)

Hilsener fra

Gjest snart tre?

Det lar seg faktisk gjøre å få en politiattest mens man venter. De skal bare ta en utskrift som skal underskrives.

Da vi skulle ha politiattest, fikk vi først beskjed om at de hadde fire ukers behandlingstid. Da hadde vi allerede ventet lenge på allverdens ting og tang. Jeg forklarte damen i skranken påpolitikammeret at vi skulle adoptere, hvor lang tid dette tok og hvor frustrerende dette kunne være osv., osv... og plutselig lot det seg gjøre å få attesten med en gang.

Av og til er det mulig å få ting til å ta litt kortere tid...

Vi har alltid levert våre søknader om politiattester i politivakta på kvelden. Så har vi fått navn og nummer på den personen som skal behandle den. Dagen etter har vi ringt saksbehandler, som alltid har behandlet vår søknad med en gang og lagt den i politivakta samme kveld.

En annen ting man kan være klar over er at de 5-6 ukene man venter på legalisering av dokumenter kanskje også er unødvendige. Ett av våre dokumenter ble ikke legalisert av fylkesmannens kontor på grunn av en feil. Feilen ble rettet og vi dro personelig til fylkesmannens kontor der de legaliserte attesten i resepsjonen mens vi ventet. Å skaffe de nødvendige apostillestempler på egen hånd er tydligvis ikke noe problem dersom man har tid til å løpe litt i korridorene.

Vi ventet ogsaa i fire uker for attesten som skulle sendes til bufa, men for papirinnsamlingen til Kina, tok jeg i bruk alle midler. Graat noen taarer og klaget min noed over aa ha ventet i ti aar paa aa faa barn, og naa nektet jeg aa vente i fire uker til. Attesten kom i posten dagen etter.

Det hoerer med til historien at de hadde hatt det saa travelt at de hadde stavet navnet mitt feil og gitt meg min manns yrke, saa jeg maatte tilbake aa rette det opp. Da fikk jeg vente noen minutter, og den var klar.

Vi bor ogsaa i Trondheim.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...