Gjest på villspor eller? Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Har vært samboer i fem år med en snill og kjekk mann på 23. Vi leier leilighet og har ikke mulighet til å få lån til leilighet nå fordi han har gjeld. Jeg er gjeldsfri og sparer på BSU konto. Jeg prioriterer 1. leilighet/barn 2. lappen 3. bil. Han er mer opptatt av å ha det beste og fineste av alt. Sånn som tv, pc, dvd, playstation osv. Han tjener passe godt, betaler noen tusen i måneden på gjelda si og sløser resten på dritt. Pengene blir bare borte mllom fingerne hans. han vet ikke hva spare er. Jeg føler meg veldig klar for barn. Vil endre livsstil og bli en familie på tre. I stedet for å nærmest leve et liv i luksus som to. Vi har tross alt vært sammen lenge. Er ikke luksus i lever i heller for pengen blir bare borte på en måte. Jeg sparer det jeg kan, selv om det ikke er mer enn 500 i måneden. Kanskje litt mer. Jeg tjener 12 000 netto. Mener at hvis han virkelig hadde hatt lyst til å komme videre hadde han ikke sløst penger, men batalt så mye som mulig på gjelda si. I stdet for skal han ha tv1000 og mange andre betalingskanaler, alarm som koster 4000 i året, dyr pc, dyrt pc-utstyr, ny tv, nytt anlegg osv. Selv om det vi har holder i massevis. I fjor ble vi enige om at vi skulle begynne å prøve å få barn nå i høst. men nå vil han ikke. Han liker å leve som en drittunge og når pengene hans tar slutt vil han låne av meg til ubetalte regninger. vil så gjerne ha forandring i livet våres. Vi har kjørt oss fast i et spor. Jeg bruker en del penger på meg selv jeg og, men må unne meg noe. Orker ikke å spinke og spare hver enenste krone. Men jeg har i hvert fall spart en del, og det er bedre enn innsatsen hans! Passer vi ikke sammen? Vokser jeg fra han? Føler at at han er mere umoden enn meg. Føler meg klar som et egg til å bli mamma og tror jeg vil bli en god mor. Men vil ikke være alenemor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Akkurat nå passer dere ikke sammen, og du må ikke finne på å få barn med ham nå. Et barn gir dere ikke færre økonomiske konflikter, for å si det sånn. Men dere er fortsatt unge. Du har god tid til å få barn senere. Jeg tror ikke han vil forandre seg radikalt, men han kan komme til et punkt der du, familie og barn er såpass viktig for ham at han er villig til å gjøre noen andre prioriteringer, for eksempel å gjøre deg til "finansminister" i familien. I mellomtiden: Ikke lån ham penger. Da lærer han ihvertfall ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernemor Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Noen ER bare på den måten! Det skal mye til at de forandrer seg. Tenk deg om! Godt! Veldig godt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isoldesmann Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Akkurat nå passer dere ikke sammen, og du må ikke finne på å få barn med ham nå. Et barn gir dere ikke færre økonomiske konflikter, for å si det sånn. Men dere er fortsatt unge. Du har god tid til å få barn senere. Jeg tror ikke han vil forandre seg radikalt, men han kan komme til et punkt der du, familie og barn er såpass viktig for ham at han er villig til å gjøre noen andre prioriteringer, for eksempel å gjøre deg til "finansminister" i familien. I mellomtiden: Ikke lån ham penger. Da lærer han ihvertfall ingenting. Du karakteriserer ham jo som en drittunge, men jeg forstår din frustrasjon og at du ikke mener DRITTunge!! Han er vel slik som mange av sine jevnaldrende, fiksert på at det siste innen teknologi bare er det beste, skryter litt sikkert osv. MEN ..for å være litt positiv, han betaler noen tusen i måneden i nedbetaling på gjelda (i tillegg til renter). Det er faktisk mere lønnsomt enn å spare. Tenk deg f.eks. 36.000 ned i gjeld på et år, betyr 2000 mindre i renter til neste år. Får du en verdiøkning på boligen på 5% årlig, kommer denne gevinsten i TILLEGG. Så om du sparer 6000-8000 pr. år er dette bare blåbær i forhold til hva han bidrar med. Hvis dere i tillegg har avtale om felleseie, forstår du sikkert at hans bidrag i "sparing" til deres felles beste forholder seg til 1:6 eller no sånt! Jeg forstår deg så absolutt, men prøv å se litt nærmere på dette. Jeg hadde også vært frustrert over alt dette utstyrskavet.. det er ikke no gøy i forholdet. Du må bare snakke med ham, få på bordet hvor mye han betaler i AVDRAG (ikke renter!!), om ikke han kunne tenke seg å spare til noe sammen med deg, at det må bli slutt på at han krever deg for penger når kassa hans er tom fordi han har kjøpt ting dere egentlig ikke har brukt for! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Du karakteriserer ham jo som en drittunge, men jeg forstår din frustrasjon og at du ikke mener DRITTunge!! Han er vel slik som mange av sine jevnaldrende, fiksert på at det siste innen teknologi bare er det beste, skryter litt sikkert osv. MEN ..for å være litt positiv, han betaler noen tusen i måneden i nedbetaling på gjelda (i tillegg til renter). Det er faktisk mere lønnsomt enn å spare. Tenk deg f.eks. 36.000 ned i gjeld på et år, betyr 2000 mindre i renter til neste år. Får du en verdiøkning på boligen på 5% årlig, kommer denne gevinsten i TILLEGG. Så om du sparer 6000-8000 pr. år er dette bare blåbær i forhold til hva han bidrar med. Hvis dere i tillegg har avtale om felleseie, forstår du sikkert at hans bidrag i "sparing" til deres felles beste forholder seg til 1:6 eller no sånt! Jeg forstår deg så absolutt, men prøv å se litt nærmere på dette. Jeg hadde også vært frustrert over alt dette utstyrskavet.. det er ikke no gøy i forholdet. Du må bare snakke med ham, få på bordet hvor mye han betaler i AVDRAG (ikke renter!!), om ikke han kunne tenke seg å spare til noe sammen med deg, at det må bli slutt på at han krever deg for penger når kassa hans er tom fordi han har kjøpt ting dere egentlig ikke har brukt for! Den positive vinklingen der holder ikke. Han betaler ikke ned boligen, men (antakelig) på et helt unødvendig, dyrt forbrukslån. Hun skriver jo at de leier leilighet og at han ikke kan få boliglån pga. annen gjeld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isoldesmann Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Den positive vinklingen der holder ikke. Han betaler ikke ned boligen, men (antakelig) på et helt unødvendig, dyrt forbrukslån. Hun skriver jo at de leier leilighet og at han ikke kan få boliglån pga. annen gjeld. Ja, det fikk ikke jeg med meg i farta! Hm.. da blir det ikke no positivt, nei! Og nå vil han ikke ha unger. Folk her inne råder henne til ikke få unger med ham, og jeg er enig. Han virker rimelig egoistisk! Tunga rett i munnen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest på villspor eller? Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Du karakteriserer ham jo som en drittunge, men jeg forstår din frustrasjon og at du ikke mener DRITTunge!! Han er vel slik som mange av sine jevnaldrende, fiksert på at det siste innen teknologi bare er det beste, skryter litt sikkert osv. MEN ..for å være litt positiv, han betaler noen tusen i måneden i nedbetaling på gjelda (i tillegg til renter). Det er faktisk mere lønnsomt enn å spare. Tenk deg f.eks. 36.000 ned i gjeld på et år, betyr 2000 mindre i renter til neste år. Får du en verdiøkning på boligen på 5% årlig, kommer denne gevinsten i TILLEGG. Så om du sparer 6000-8000 pr. år er dette bare blåbær i forhold til hva han bidrar med. Hvis dere i tillegg har avtale om felleseie, forstår du sikkert at hans bidrag i "sparing" til deres felles beste forholder seg til 1:6 eller no sånt! Jeg forstår deg så absolutt, men prøv å se litt nærmere på dette. Jeg hadde også vært frustrert over alt dette utstyrskavet.. det er ikke no gøy i forholdet. Du må bare snakke med ham, få på bordet hvor mye han betaler i AVDRAG (ikke renter!!), om ikke han kunne tenke seg å spare til noe sammen med deg, at det må bli slutt på at han krever deg for penger når kassa hans er tom fordi han har kjøpt ting dere egentlig ikke har brukt for! Vi eier ikke leiligheten, vi leier. Gjelda hans er delt rundt. han skylder for ekssepmel 10 000 til sparebank 1, 7000 til posten, 80 000 til lånekassa og noen andre småbeløp. Vet ca hvor mye han betaler i avdrag, men mener han kunne ha betalt mer i stedet for å bruke det på tull. jeg sparer ikke 6000 - 8000 i året, men ca. 20 000. Og det er ganske mye i forhold til hva han betaler i gjeld. For han har ikke store avdrag. han er ingen drittunge. mente ikke det, selv om du oppfattet det sånn. Han likier å leve livet, ha det beste, bruke penger på unyttige ting, spise ut, luksus om du vil. Vi har mye mye mer luksus en en vanlig famillie på tre eller fire. Men nå hart vi levd i nok luksus synes jeg og det er på tide å se litt fremover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Du må jo finne ut hva du vil, men min erfaring er at folk kan forandre seg raskt i den alderen. Så får du finne ut om han er verdt å vente på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest på villspor eller? Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Vi eier ikke leiligheten, vi leier. Gjelda hans er delt rundt. han skylder for ekssepmel 10 000 til sparebank 1, 7000 til posten, 80 000 til lånekassa og noen andre småbeløp. Vet ca hvor mye han betaler i avdrag, men mener han kunne ha betalt mer i stedet for å bruke det på tull. jeg sparer ikke 6000 - 8000 i året, men ca. 20 000. Og det er ganske mye i forhold til hva han betaler i gjeld. For han har ikke store avdrag. han er ingen drittunge. mente ikke det, selv om du oppfattet det sånn. Han likier å leve livet, ha det beste, bruke penger på unyttige ting, spise ut, luksus om du vil. Vi har mye mye mer luksus en en vanlig famillie på tre eller fire. Men nå hart vi levd i nok luksus synes jeg og det er på tide å se litt fremover. Nå ble det første innlegget kun vinket inn på det negative da. Vi har det bra sammen ellers, vi er kjempegode venner, er sammen nesten hver dag og har det gøy sammen. Vi ler og har det bra i hverandres nærvær. Vi er ofte ute og spiser og hygger oss. Krangler sjelden, og når vi krangler er det kun om litt rot her og der eller husarbeid. Ellers så deler vi alle faste utgifter. Vi har vaskedag annenhver uke. Så alt fungerer helt fint egentlig, bortsett fra at jeg føler at det er på tide å ta neste skritt. Vi har ikke pratet noe særlig om dette heller da, men skal ta en alvorsprat i kveld ; ). Så ting er ikke ILLE, selv om det så sånn ut i første innlegg. Vi har faste rutiner på ting, liker å gjøre de samme tingene, har felles venner, lever godt og trives sammen. Og så er vi veldig veldig glad i hverandre og stiller alltid opp for hevrandre. Så å si at dette er døfødt, han er drittunge osv. blir helt feil. Han er verdens snilleste person. Han kom til og med ned til jobben min en dag fordi jeg hadde glemt paraply. Ikke alle men gidder å bruke tid på sånt! Så han er verken drittsekk eller drittunge. Han vet bare ikke hvordan man håndterer penger, og det har han arvet etter moren sin. hun er 1000 ganger verre! Så når han har betalt ned gjelda si skal jeg styre økonomien helt. Ellers går det på dunke. Men tenker jo p barn jeg da. Hvordan skal jeg gå fram for å ikke overkjøre han eller strate krangel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nyah_lita84 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 jeg mener på ingen måte å såre deg, men det virker ikke som om han er klar for noen av dine drømmer... du har vel vokst fra han? jeg har selv vært i samme situasjon, der jeg sparte, han brukte, skulle være best og ha best og hadde gjeld på 170.000... jeg elsket han, men innsåg at jeg ikke ville fått det livet jeg ønsket om jeg fortsatte sammen med han.. det gikk tregt å betale ned så mye penger, og jeg vill jo ikke ha barn sammen med en så ustabil person... i ettertid fikk jeg vite at han var psykopat og... så for å få frem noen nyanser... det du tror er himmelen i dag, vil kanskje være redningen å unngå... altså... hadde jeg fortsatt ilag med xen min, hadde jeg mest sannsynlig vært nervevrak, oppbanket og "livløs" i dag! men jeg skjønner likevel at dette er vanskelig for deg. jeg synes du bør prate med han, om det går.. få ut litt følelser overfor hverandre, men pass på , ikke slå! menn er noen slue dyr. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isoldesmann Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Vi eier ikke leiligheten, vi leier. Gjelda hans er delt rundt. han skylder for ekssepmel 10 000 til sparebank 1, 7000 til posten, 80 000 til lånekassa og noen andre småbeløp. Vet ca hvor mye han betaler i avdrag, men mener han kunne ha betalt mer i stedet for å bruke det på tull. jeg sparer ikke 6000 - 8000 i året, men ca. 20 000. Og det er ganske mye i forhold til hva han betaler i gjeld. For han har ikke store avdrag. han er ingen drittunge. mente ikke det, selv om du oppfattet det sånn. Han likier å leve livet, ha det beste, bruke penger på unyttige ting, spise ut, luksus om du vil. Vi har mye mye mer luksus en en vanlig famillie på tre eller fire. Men nå hart vi levd i nok luksus synes jeg og det er på tide å se litt fremover. Du virker som ei sunn og GOD jente!! Det burde han sette pris på! Livet er jo ikke bare å nyte selv, men også yte, så blir andre rundt en glade. MEN nyte er viktig det og. Hvis jeg fortalte deg hvor lite jeg har nydt av livets goder de siste 15 årene, og hvor mye jeg har jobbet - og brukt hele min inntekt på familien og andre (jeg tjener godt, ligger vel i det øvre 5% sjiktet i Norge), så ville du fått sjokk. Ikke en eneste ferie på disse årene, som har vært opplevd som ferie, bortsett fra 3 dager sammen mine to døtre i barneskolen nå i august - på hotell. Det var hæ'lig, skal jeg si deg!! Nei, livet arter seg forskjellig! Få typen med på å tenke på andre enn seg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest på villspor eller? Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 jeg mener på ingen måte å såre deg, men det virker ikke som om han er klar for noen av dine drømmer... du har vel vokst fra han? jeg har selv vært i samme situasjon, der jeg sparte, han brukte, skulle være best og ha best og hadde gjeld på 170.000... jeg elsket han, men innsåg at jeg ikke ville fått det livet jeg ønsket om jeg fortsatte sammen med han.. det gikk tregt å betale ned så mye penger, og jeg vill jo ikke ha barn sammen med en så ustabil person... i ettertid fikk jeg vite at han var psykopat og... så for å få frem noen nyanser... det du tror er himmelen i dag, vil kanskje være redningen å unngå... altså... hadde jeg fortsatt ilag med xen min, hadde jeg mest sannsynlig vært nervevrak, oppbanket og "livløs" i dag! men jeg skjønner likevel at dette er vanskelig for deg. jeg synes du bør prate med han, om det går.. få ut litt følelser overfor hverandre, men pass på , ikke slå! menn er noen slue dyr. lykke til! HÆ??? Hvis nicket ditt stemmer med aldern er du noen år yngre enn meg da. Ogjeg mener og tror at jeg har en god del mer erfaring enn deg. Selv om samboern din var gal kan du ikke sammenligne han med alles om har gjeld! Det sier kanskje litt om tankegangen din. Takk for rådet, men jeg kunne klart meg uten. For dette har ikke noe med min situasjon å gjøre i det HELE TATT. Får da være grenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isoldesmann Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Nå ble det første innlegget kun vinket inn på det negative da. Vi har det bra sammen ellers, vi er kjempegode venner, er sammen nesten hver dag og har det gøy sammen. Vi ler og har det bra i hverandres nærvær. Vi er ofte ute og spiser og hygger oss. Krangler sjelden, og når vi krangler er det kun om litt rot her og der eller husarbeid. Ellers så deler vi alle faste utgifter. Vi har vaskedag annenhver uke. Så alt fungerer helt fint egentlig, bortsett fra at jeg føler at det er på tide å ta neste skritt. Vi har ikke pratet noe særlig om dette heller da, men skal ta en alvorsprat i kveld ; ). Så ting er ikke ILLE, selv om det så sånn ut i første innlegg. Vi har faste rutiner på ting, liker å gjøre de samme tingene, har felles venner, lever godt og trives sammen. Og så er vi veldig veldig glad i hverandre og stiller alltid opp for hevrandre. Så å si at dette er døfødt, han er drittunge osv. blir helt feil. Han er verdens snilleste person. Han kom til og med ned til jobben min en dag fordi jeg hadde glemt paraply. Ikke alle men gidder å bruke tid på sånt! Så han er verken drittsekk eller drittunge. Han vet bare ikke hvordan man håndterer penger, og det har han arvet etter moren sin. hun er 1000 ganger verre! Så når han har betalt ned gjelda si skal jeg styre økonomien helt. Ellers går det på dunke. Men tenker jo p barn jeg da. Hvordan skal jeg gå fram for å ikke overkjøre han eller strate krangel? Hvordan du bør gå fram? For all del ikke med å si at når han har betalt ned gjelda, så vil du styre økonomien. STYR økonomien:)!! Du kan jo si: vi står sammen om dette, ikke sant? Jeg har noen forslag til hvordan vi kan gjøre det med økonomien vår, for at vi begge skal få det bedre. Du har jo din måte og jeg min.. Når vi møtes på midten blir det bra, veit du:)!! Ja, du skjønner resten! Holdt nesten på å spørre om du var premenstruell, siden du svinger fra den ene leia til den andre, men det er jo ganske naturlig da! Fortvilelse - beroligelse går om hverandre, sorger og gleder vandrer tilhope. Lykke til, det går sikkert bra dette, men vær litt klar og tydelig med at du vil at økonomien skal stå litt samlet - da styrer du veit du, men med litt eleganse, kan man si:)!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjerra1 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei! Et lite råd fra en jente som var i nesten samme sit. som deg for 7-8 år siden ; IKKE få barn nå. Det du beskriver er jo to mennesker med to forskjellige syn på hva som er viktig i livet akkurat nå , og det vil IKKE endre seg med å få et barn inn i bildet. Det å sette et barn til verden vil bare forsterke de forskjellene som er mellom dere og jeg tror du vil angre på det. Du er jo ung og har mange år på å få barn og det er mye bedre å vente til du finner noen som står på samme "plattform" som deg(eller at samboeren din kommer dit) når det gjelder de viktige tingen i livet! Jeg fikk et barn med en som jeg ikke delte denne "plattformen" med og det førte bare til at vi gikk fra hverandre og jeg ble alene med barnet. DU har tiden foran deg, bruk den godt og ikke forhast deg! Lolla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-701729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stå på! Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Ja, det fikk ikke jeg med meg i farta! Hm.. da blir det ikke no positivt, nei! Og nå vil han ikke ha unger. Folk her inne råder henne til ikke få unger med ham, og jeg er enig. Han virker rimelig egoistisk! Tunga rett i munnen! Ja ,selv om dere koser dere sammen sånn generelt , så høres han ikke klar ut til å bli pappa..han høres litt umoden ut ennå,men det kan jo forandre seg,menn modnes litt seinere(ikke alle da) enn oss kvinner. Du får kanskje avvente det litt og se,og hvis dere utvikler dere i samme retning skulle det vel gå greit til slutt Good luck !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-703779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorenstein Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Hvis du har vært samboer med en mann på 23 i 5 år, betyr vel det at han var 18 da dere flyttet sammen? Det er jo ganske ungt. Og han virker ikke så veldig moden ennå. Det er kanskje litt tidlig å få barn. Du har god tid. Dere er unge. Og det er viktig at forholdet fungerer godt, og at man har noen felles verdier hvis man skal ha barn sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116620-n%C3%A5r-vi-%C3%B8nsker-forskjellige-ting-i-livet/#findComment-711621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.