Gå til innhold

Plutselig manglende mens - ikke gravid

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåjeg

Jeg er 36 år, normal vekt, spiser sunt, røyker ikke. Inntil denne måneden har mensen vært regelmessig. Det har vel hendt at den er kommet en dag før tiden, men aldri over tiden.

Jeg ventet mensen lørdag 16/8 - den kom ikke. Fra torsdag 14/8 har jeg hatt blank, gjennomsiktig, litt seig utflod. Ligner på den jeg har ved eggløsning, og kommer kun når jeg er på do. Innimellom har det vært litt friskt røde "blodstriper" i denne utfloden. Jeg har hatt denne "mensen-følelsen" i magen som jeg pleier å ha før mens og de første dagene av mensen.

Mandag tok jeg en graviditetstest, den var negativ. I dag er det tirsdag, fremdeles ingen mens. Jeg har ingen symptomer ellers på graviditet. Har to barn (f. -90 og -97) fra før, så jeg vet jo hva det dreier seg om.

Tenker å ta en ny test om etpar dager.

Kan jeg være gravid selv om denne testen var negativ? Lurer på om dette kan være begynnelsen på et svangerskap som kommer til å ende i abort, og at det er derfor det ikke vises på testen?

Jeg bruker ingen prevensjon, fordi jeg ikke kan bruke p-piller eller minipiller. Er plaget av PMS, som blir sterkt forverret av disse pillene. Er gift, og har hatt sex uten prevensjon i 5 år uten å bli gravid. Det er ikke lenger noe stort ønske for oss å få flere barn, så jeg venter på time hos gynekolog for å få satt inn hormonspiral.

Noe annet uvanlig er at jeg ikke har merket mye til PMS denne gangen. Det største problemet pleier å være ømme, hovne bryster, og det har uteblitt helt, for første gang på mange, mange år. Er jo litt rart dette, da!

Jeg har ikke et stressende liv, jeg har det godt både fysisk og psykisk - ingenting spesielt er skjedd i det siste som skulle få meg ut av balanse på noe vis.

Det er ikke mer enn 1 1/2 mnd siden jeg var til GU og tok celleprøve.

Bør jeg foreta meg noe mer hvis neste test også er negativ, og jeg fremdeles ikke får mens? Har du peiling på hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116622-plutselig-manglende-mens-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan selvsagt ikke være sikker i min sak, men det lyder til at det er skjedd et eller annet som har forsinket din eggløsning så den først kom ca 2 uker for sent, og det forklarer også at du ikke har hatt PMS. Du er simpelthen ikke kommet dertil i syklus. Hvis du ikke har fått menstruasjon ca 1. September, bør du ta en ny graviditetstest. Hvis din menstruasjon uteblir i mer enn tre måneder, synes jeg du skal søke lege for utredning (vanligvis med en blodprøve). Jeg kan berolige deg med at slik unormal syklus ikke er tegn på noe alvorlig, bare litt kluss med hormonene, og det kan komme i alle aldre, men sjansen øker med årene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...