Gå til innhold

Gestalt og psykoterapi

Gjest må bestemme meg for utdannelse :-)

Anbefalte innlegg

Hva er gestalt-terapi for noe? Hva er psykoterapi?

Og hvorfor kaller dem som har tatt videreutdanning i gestalt seg for psykoterapeuter?

Kan noen forklare?

Hvem kan bli psyko eller gestaltterapeuter foruten leger? Kan sosionoer og sykepleiere ta denne videreutdanningen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116651-gestalt-og-psykoterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er videreutdanning så kan de fleste ta utdanninga.

Hvis du er sykepleier, vernepleier, sosionom el.l ville jeg heller satset på noe mer "praktisk". Videreutdanning i psykisk helsearbeid eller utdanning i kognitiv terapi.

Spør der du har tenkt å studere om å få tilsendt materiell. Eller søk på nettet, så finner du info.

Gjest må bestemme meg for utdannelse

Hvis det er videreutdanning så kan de fleste ta utdanninga.

Hvis du er sykepleier, vernepleier, sosionom el.l ville jeg heller satset på noe mer "praktisk". Videreutdanning i psykisk helsearbeid eller utdanning i kognitiv terapi.

Spør der du har tenkt å studere om å få tilsendt materiell. Eller søk på nettet, så finner du info.

Hei, takker for svar.

Ja, det er videreutdanning det er snakk om her. Jeg er i samme faggruppe som deg ;-)

For å være ærlig er det mer interesant med kognitiv terapi enn gestalt, men finner så lite om det. Du vet ikke tilfeldigvis om noen steder der det går an å ta dette som videreutdanning? Gestalt er det jo overalt....synes jeg, da.

Vet du sånn ca hvor lange disse viderutdanningene er?

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei, takker for svar.

Ja, det er videreutdanning det er snakk om her. Jeg er i samme faggruppe som deg ;-)

For å være ærlig er det mer interesant med kognitiv terapi enn gestalt, men finner så lite om det. Du vet ikke tilfeldigvis om noen steder der det går an å ta dette som videreutdanning? Gestalt er det jo overalt....synes jeg, da.

Vet du sånn ca hvor lange disse viderutdanningene er?

Mvh

Skriv til norsk forening for kognitiv terapi. I hver region går det til enhver tid etterutdanningskurs.

Om du skal jobbe innen psykiatrien, er det i kognitiv terapi at fremtiden ligger.

Gestaltterapi er "ut" innen den etablerte psykiatri.

Gjest må bestemme meg for utdannelse

Skriv til norsk forening for kognitiv terapi. I hver region går det til enhver tid etterutdanningskurs.

Om du skal jobbe innen psykiatrien, er det i kognitiv terapi at fremtiden ligger.

Gestaltterapi er "ut" innen den etablerte psykiatri.

Takker for godt tips! Var inne på hjemmesiden deres, og for meg ser det ut som det de tilbyr innen kognitiv terapi er kurs, ja (som du skriver) og ikke utdanning som jeg er på jakt etter.

Det er utrolig vanskelig å finne ut i havet av muligheter her i Norge, og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg ønsker helt konkret videreutdanning i terapi, da fortrinnsvis kognitiv eller familieterapi.

Hvem er det som kan svare på slikt? Har tilogmed prøvd min Høgskole der jeg tok utdannelsen, men ingen kan svare meg på det jeg lurer på.Jeg kan da ikke ringe rundt til alt som er av høgskoler, institutt etc etc..?

Skal kontakte Modum i morgen og høre hva de kan tilby, om det kun er kurs som det ser ut til.

takker iallefall for at du ga meg et tips. :-)

Og til alle som leser dette: Jeg tar gjerne i mot flere! :)

Annonse

Takker for godt tips! Var inne på hjemmesiden deres, og for meg ser det ut som det de tilbyr innen kognitiv terapi er kurs, ja (som du skriver) og ikke utdanning som jeg er på jakt etter.

Det er utrolig vanskelig å finne ut i havet av muligheter her i Norge, og jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg ønsker helt konkret videreutdanning i terapi, da fortrinnsvis kognitiv eller familieterapi.

Hvem er det som kan svare på slikt? Har tilogmed prøvd min Høgskole der jeg tok utdannelsen, men ingen kan svare meg på det jeg lurer på.Jeg kan da ikke ringe rundt til alt som er av høgskoler, institutt etc etc..?

Skal kontakte Modum i morgen og høre hva de kan tilby, om det kun er kurs som det ser ut til.

Her står det om kognitiv atferdsteoretisk videreutdanning. (Det er ikke det samme som kognitiv terapi, men det kan hende det er noe for deg?)

http://www.r-bup.no/undervisning/videreutdanning/kognitiv/studieplan.asp

Eller denne:

Institutt for Kognitiv Terapi

Kronstadv. 44

5053 BERGEN

Tlf 913 11 178

Etterspør du en heltids utdanning?

I så fall må jeg skuffe deg. Slik heltids videreutdanning finnes ikke.

All slik videreutdanning baserer seg på at en er i en vanlig jobb og tar dette på deltid.

Gjest slitern

All slik videreutdanning baserer seg på at en er i en vanlig jobb og tar dette på deltid.

Så man kan bli kongnitiv terapeut uten å være psykolog eller psykiater da?

Kan cand.magere også bli det hvis man har psykologi?

For å kunne ta personer i terapi innenfor det anerkjente helsevesen, må en være lege eller psykolog for å arbeide selvstendig.

Spesialsykepleiere og kliniske sosionomer kan også være behandlere om de ar ansatt på psykiatriske avdelinger/poliklinikker.

Som cand.mag med psykologi vil du, dersom du etablerer deg og tar i mot klienter, bli regnet som "alternativ behandler" på linje med homøopater, blomsterterapeuter og lignende...

Annonse

Gjest slitern

For å kunne ta personer i terapi innenfor det anerkjente helsevesen, må en være lege eller psykolog for å arbeide selvstendig.

Spesialsykepleiere og kliniske sosionomer kan også være behandlere om de ar ansatt på psykiatriske avdelinger/poliklinikker.

Som cand.mag med psykologi vil du, dersom du etablerer deg og tar i mot klienter, bli regnet som "alternativ behandler" på linje med homøopater, blomsterterapeuter og lignende...

Er dette arroganse fra legestanden? Psykiatere har vel ikke så mye psykologi til at de er like egnet som psykologer til å behandle mennesker som ikke nødvendigvis trenger medisin? Hvor mye psykologi har egentlig psykiatere?

Er dette arroganse fra legestanden? Psykiatere har vel ikke så mye psykologi til at de er like egnet som psykologer til å behandle mennesker som ikke nødvendigvis trenger medisin? Hvor mye psykologi har egentlig psykiatere?

Psykiaterutdanningen er omtrent slik:

Den baserer seg på at du er lege (6år) og har gjennomført turnustjeneste (1,5år).

Deretter skal det være 4 års arbeid i psykiatrien med ulike arbeidssteder (akuttavdeling, langstidsavdeling, poliklinikk, dagavdeling, psykosomatiske vurderlinger osv) og med vaktarbeid i alle årene. Dssuten skal en ha et år i et tilgrensende fag som f.eks. nevrologi.

I disse fire årene skal en ha 60 min ukentlig, klinisk veiledning ved overlege. I to av årene skal en ha 60 min ukentlig veiledning i psykoterapi med godkjent psykoterapiveileder. Til denne delen av utdanningen hører også et betydelig teoretisk pensum.

I alle årene skal en ha to timers ukentlig teoriundervisning spesielt lagt opp for assistentlegene. I tillegg en time litteraturgjennomgang.

Det obligatoriske psykiatrikurset er på 2000 kurstimer.

På bakgrunn av dette kan en da bli godkjent psykiater.

Med denne 5 års spesialiseringen i bunnen, ansees en kvalifisert til å starte på videreutdanningen til psykoterapeut. Om det er arrogant å hevde at en da er kvalifisert for å starte en slik utdanning, får hver enkelt gjøre seg opp en mening om.

Hei igjen,

Neida, jeg etterspør ikke en heltids videreutdanning, men en der jeg fortsatt kan være i min nåværende jobb.

Men jeg liker ikke kun å ha mulighet for å ta kurs (uten å få studiepoeng og en evt fremtidig tittel). Jeg er altså på jakt etter utdanning, ikke et kurs som går over en helg eller en kveld. Men jeg skal sjekke nærmere det tipset du gav meg. Det må da finnes noen som driver med videreutdanning innen kognitiv terapi?

Det står om ikke annet på hjemmesiden til foreningen for kognitiv terapi, at de formidler kunnskap om viderutdanning innen dette. Så jeg skal snart ringe dem -igjen ;-)

Takk igjen for nyttige svar! :-(

Psykiaterutdanningen er omtrent slik:

Den baserer seg på at du er lege (6år) og har gjennomført turnustjeneste (1,5år).

Deretter skal det være 4 års arbeid i psykiatrien med ulike arbeidssteder (akuttavdeling, langstidsavdeling, poliklinikk, dagavdeling, psykosomatiske vurderlinger osv) og med vaktarbeid i alle årene. Dssuten skal en ha et år i et tilgrensende fag som f.eks. nevrologi.

I disse fire årene skal en ha 60 min ukentlig, klinisk veiledning ved overlege. I to av årene skal en ha 60 min ukentlig veiledning i psykoterapi med godkjent psykoterapiveileder. Til denne delen av utdanningen hører også et betydelig teoretisk pensum.

I alle årene skal en ha to timers ukentlig teoriundervisning spesielt lagt opp for assistentlegene. I tillegg en time litteraturgjennomgang.

Det obligatoriske psykiatrikurset er på 2000 kurstimer.

På bakgrunn av dette kan en da bli godkjent psykiater.

Med denne 5 års spesialiseringen i bunnen, ansees en kvalifisert til å starte på videreutdanningen til psykoterapeut. Om det er arrogant å hevde at en da er kvalifisert for å starte en slik utdanning, får hver enkelt gjøre seg opp en mening om.

'Om det er arrogant å hevde at en da er kvalifisert for å starte en slik utdanning, får hver enkelt gjøre seg opp en mening om'

Nei det er ikke arrogant og tro at man da er kvalifisert, men det er arrogant og se ned på andre som ikke har samme utdannelse som en selv. Man må være åpen for at det finnes alternative muligheter i vår store verden.

Åpenhet burde også være påkrevd generelt sett for behandlere innen psykiatrien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...