Eva, 30 Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg har gått på p-pillen i drøyt 10 år, men har nå sluttet. Dels fordi min samboer og jeg har tenkt til å prøve å få barn fra sommeren av, dels fordi jeg synes 10 år er lenge nok! Vi er imidlertid ikke særlig glad i kondom, og spiral får man vel normalt bare etter at man har fått barn...? Hvilke andre prevensjonsmidler finnes for oss? Pessar og p-pute? Hvordan fungerer de (husker lite om dette, har jo aldri vært aktuelt for meg, men innbiller meg at det er styr...) Vet at det finnes p-sprøyte og p-stav, men har lyst til å holde meg unna slike ting nå. Kan jeg evt få spiral selv om jeg ikke har fått barn? Er "sikre perioder", eggløsningstester etc noe å satse på? Kort sagt: hva gjør vi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116812-andre-prevensjonsmidler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Du skal bruke prevensjon i mindre enn ett år. Jeg ville ha anbefalt deg å fortsette med p-pille til et par måneder før du ønsker å bli ravid. Fruktbarheten kommer tilbake i løpet av 2-4 uker. Spiral vil jeg ikke anbefale for så kort tid, det er ikke bryet verdt. Det kan være litt rikeligere blødninger i starten og infeksjonsrisiko er størst ved innsetting. P-pute finnes ikke lengre i handelen. Pessar er utmerket, det settes inn rett før samleie med krem på og taes ut etter minst 6 timer. Det må tilpasses hos legen. P-sprøyte effekten kan sitte i ett år etter siste injeksjon, så det er ikke å anbefale. P-staven Implanon kan sitte i tre år, den kan fjernes og fruktbarheten kommer raskt tilbake, men den er heller ikke ideel til kortere tids bruk (dyr og har innkjøringsperiode). Sikre perioder er ofte ganske usikre, men de fleste (alle?) graviditeter oppstår etter samleie i en seks dagers periode som slutter på eggløsningsdagen. Eggløsningstesten gir bare utslag dagen før/selve eggløsningsdagen. Mest sikre periode er 10 dagers før du venter menstruasjon. Du kan f.eks, kombinere pessar med sikre perioder. Hva med minipille? Ikke så sikker som p-pille, men har lite innvirkning på kroppen idet den virker på slimet i livmorhalsen så det ikke tillater sædcellene å passere. Den skal taes regelmessig daglig med 3 timers slingringsmonn. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116812-andre-prevensjonsmidler/#findComment-702839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.