Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært uten mens i 6 mnd. De forgående månedene ble mensen mer uregelmessig og med mindre blødninger. Dette kan være overgangsalder men jeg er 45 og min mor fikk overgangsalder etter fylte 50. Imidlertid har jeg hatt flere meget tunge depresjoner, er fortsatt ikke bra. Tar 225mg Efexor pr dag.

1.Kan medisinene ha skylden?

2.Depresjonen?

3.Har jeg sluttet å produsere nødvendige hormoner

4. Når i måneden kan jeg ta en blodprøve for å få fastsatt østerogennivået(vet jo ikke lenger når jeg har syklus.

5.Kvinner uten østrogen tenderer til å være mer depremerte. Er dette riktig.

Vennlig hilsen en som virkelig trenger svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116871-bortfall-av-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Jeg har ikke lest at Efexor kan gi slike forstyrrelser (andre sterke psykofarmaka kan imidlertid stoppe menstruasjonene)

2. Depresjon virker heller ikke inn på syklus (med mindre det er andre ting som f.eks. spiseforstyrrelser med i bildet)

3. Bare en hormonanalyse kan gi svar på der

4. Prøven kan tas når som helst. Vær oppmerksom på at hormonnivået svinger sterkt i tiden før overgangsalderen, så en enkelt prøve sier ikke så mye.

5. Det er nok alderen mer enn ’overgangsalderen’ som gir depresjoner. Depresjoner kan komme hvis kvinnen sover dårlig pga hetetokter, men du opplyser ikke om du har slike problemer. Humøret er oftere noe mer ustabilt i klimakteriet, men dype depresjoner er sjeldne.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116871-bortfall-av-mens/#findComment-703700
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...