Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gift kvinne på 29. I fjor tok jeg en pause med p-pillene og opplevde et hormon-rush (slik føltes det i hvert fall). Utover høsten mistet jeg en del hår (kunne gå med oppsatt hår og det så OK ut,ingen la merke til det annet enn min samboer som så det utslått, men nederst ble mitt lange hår veldig tynt). Jeg begynte på pillen igjen og klippet opp håret, og problemet bedret seg. Underveis tok jeg undersøkelser og hormontester hos min gynekolog, og alt var normalt. Har dere noen råd til hva jeg bør gjøre, og gjerne et tips om noe jeg kan bruke mot håravfallet, blir jeg veldig takknemlig.Jeg har nemlig sluttet på pillen igjen, denne gangen for å prøve å bli gravid, og merker tendenser til håravfall igjen. Jeg er ikke sikker på om p-pillebruken og håravfallet har med hverandre å gjøre, jeg har hatt et lite håravfall for 7 år siden også.Jeg går jevnlig til lege og alle tester viser at jeg er i god form og at det ikke er noe i veien.

Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116883-h%C3%A5ravfall-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frisøren

På skolen lærte vi at veldig mange opplever håravfall etter p-pilleslutt og etter fødsel. Det varer ofte fra ca tre mnd til et halvt år, så stabiliserer det seg igjen.

Under svangerskap opplever mange det motsatte, at de ikke mister hår i det hele tatt, og at håret blir ekstra tykt. (For at mye deretter faller av etter fødsel).

Det har med hormoner å gjøre, noe bedre forklaring har jeg ikke.

Et sunt liv vil alltid være bra for håret (kosthold, vitaminer, søvn, lite stress osv), men jeg tror uansett du vil kunne regne med noe håravfall etter p-pilleslutt denne gangen også.

Snakk med en god frisør,få en frisyre som er lett å stelle, og håp på tykt hår under svangerskapet!

Mette Moen, Gynekolog

Det er et samspill mellom hormoner og hårvekst, mange kvinner vil oppleve endring ved graviditet og amming. Det er sjelden at kvinner får endring i håret under bruk av p-pille, men det kan gå ’begge veier’ hos meget få. Mange kvinner får bedre hår under graviditet, men så tilbakefall mens de ammer.

Hvis du ellers er frisk (har normalt stoffskifte) kan du nok ikke gjøre noe til eller fra. Du kan håper at det bedre seg under graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...