Gå til innhold

Mannens dårlige samvittighet

Anbefalte innlegg

Clue1365380406

Mange kvinner spiller på mannens dårlige samvittighet....spesielt etter at de har fått barn.

Jeg bor i et område med flust av småbarn. Og mødrene samler seg ute på lekeplassen med ungene eller de går på kafe. Stort sett hver dag året rundt.

Derfor reagerer jeg på at det er krise hvis mannen enkelte ganger må jobbe litt lengre, eller til og med prøver seg på en middagslur. Dette refereres stadig vekk, tenk å skulle sove når madamen har gått hjemme og strevd med ungen hele dagen!!!!

De skulle ha tatt seg en tur hjem og sett hva de egentlig holder på med.

Disse mennene må jo føle at de aldri strekker til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116956-mannens-d%C3%A5rlige-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det mannen bør hjelpe til når han kommer hjem. Barna skal både ha mat, stell, evt. bleieskift, stimuli og oppdragelse i tillegg til at man må passe på de. Er ikke hjemmeværende selv men har vært det. Det er ikke noe mere slitsomt å gå i jobb enn å jobbe hjemme med barn.

Clue1365380406

Jeg synes det mannen bør hjelpe til når han kommer hjem. Barna skal både ha mat, stell, evt. bleieskift, stimuli og oppdragelse i tillegg til at man må passe på de. Er ikke hjemmeværende selv men har vært det. Det er ikke noe mere slitsomt å gå i jobb enn å jobbe hjemme med barn.

Ja, jeg vet at det er slitsomt å gå hjemme med barn.

I det tilfellet jeg beskriver, så sitter jo mødrene på kafe eller ute på benker i tre-fire timer om dagen, og jeg kan ikke se det slitsomme i det.

Når man har det største barnet i barnehage og går hjemme med det minste har man det i grunnen ganske ok.

I tillegg vet jeg at det er mye stress på jobben til disse mennene, og at mange er nokså utslitte når kl nærmer seg fire. Men det er jo ikke bare å komme hjem, for da skal de ta over jobben der også.

Nå beskriver jeg det som er trenden her jeg bor, men jeg tror nok dette gjelder mange.

Hvorfor ikke prøve å sette seg litt inn i hverandres situasjon i stedet for å prøve å dytte mest mulig over på den andre?

Jeg er vel egentlig partisk her, men jeg reagerer på dette.

Clue1365380406

Hvorfor i huleste skulle mannen få middagslur, og ikke kjerringa!??? Det vil jeg også ha! Men går det? Neppe.

Fordi kjerringa, som du sier har i dette tilfellet kost seg i tre-fire timer med sine venninner allerede....dessuten kan hun sove når barnet sover :)

Tull. Det er mye mer slitsomt å gå på jobben og komme hjem til unger enn det er å gå hjemme med unger hele dagen.

Clue har helt rett. De fleste hjemmeværende koser seg mange timer hver dag mens partneren er på jobben.

Jeg har prøvd begge deler og jeg ble mye mer sliten av jobben og var ikke særlig opplagt til matlaging, husarbeid og unger når jeg kom hjem.

Annonse

Gjest mener nå jeg

Det viktigste er vel å bidra til at mannen også er delaktig i barnet og stell av barnet. Det er viktig med god kontakt mellom far og barn, og hvis far skal være på jobb hele dagen og kanskje jobbe overtid eller sove bort ettermiddagen går han glipp av viktige faser i den lilles liv.

Det er fordi menn prioriterer søvn, egne hobbyer, jobben osv at kvinner ofte får omsorgen for barna etter et samlivsbrudd. Hvordan skal de klare å ha aleneomsorg hvis de aldri har deltatt i ting som angår barnet?

Gjest ikke sign

Jeg forstår ikke at de har tid til det hver dag.. jeg har ikke tid hver uke engang til sånt. Har det travelt hjemme med barna, og så skal de jo på hver sine ting. Jeg blir ikke sur om mannen tar seg en lur, men som regel er jeg sliten og vil at han skal hjelpe meg/ta seg av barna litt så jeg får pause. Har han ting han skal gjøre får han det, men jeg innrømmer at jeg klager av og til.. Kan ikke tro alle husmødre sitter på baken hele dagen...

Det viktigste er vel å bidra til at mannen også er delaktig i barnet og stell av barnet. Det er viktig med god kontakt mellom far og barn, og hvis far skal være på jobb hele dagen og kanskje jobbe overtid eller sove bort ettermiddagen går han glipp av viktige faser i den lilles liv.

Det er fordi menn prioriterer søvn, egne hobbyer, jobben osv at kvinner ofte får omsorgen for barna etter et samlivsbrudd. Hvordan skal de klare å ha aleneomsorg hvis de aldri har deltatt i ting som angår barnet?

"Det er fordi menn prioriterer søvn, egne hobbyer, jobben osv at kvinner ofte får omsorgen for barna etter et samlivsbrudd."

De prioriterer jobben kanskje fordi famillien skal kunne opprettholde sitt økonomiske nivå? Ofte går man jo ned i lønn når man er i permisjon eller kanskje ikke har lønnet permisjon . Det er ikke alltid at mannen VIL jobbe så mye, men kanskje MÅ?

"Hvordan skal de klare å ha aleneomsorg hvis de aldri har deltatt i ting som angår barnet? "

Det er overraskende mange hjemmemødre som er "martyrer" her og ikke slipper mannen til!

Hei, jeg er både enig og uenig med deg!

Selv jobber jeg bare 40 % (pga. sykdom) og synes det er en del av min jobb og ta meg av hjem og barn! Har selv jobbet 100 % tidligere og vet godt at det er skikkelig slitsomt å hele tiden løpe etter klokken!

Nå er jeg velsignet med en mann som gjerne hjelper til (om jeg spør), men jeg synes det er min jobb å gjøre det. Så på den måten "jobber" vi 100 % begge to.

I helger o.l. tar vi litt hver, men da slipper vi jo å vaske og rydde (for det har jeg gjort).

Jeg synes det er deilig å være hjemme, og JA man har tid til en ekstra pause som hjemmemor enn som arbeidsmor.... Men noen av oss er ikke flinke til å ta den pausen. Men dog - hvis man ikke har flust med unger da - det er mindre slitsomt å være hjemme.... Spesielt når barna etterhvert klarer mye selv (gå på do, spise, kle på seg..)!

Og er man hjemme kan man gjøre mer hva man vil etter været! Er det strålende sol, kan man ta med ungene på stranden. Det kan ikke stakkaren som er på jobb!

Gjest ikke sign

Fordi kjerringa, som du sier har i dette tilfellet kost seg i tre-fire timer med sine venninner allerede....dessuten kan hun sove når barnet sover :)

Ikke alle koser seg tre-fire timer (har tid til det)!! Da mannen min nettopp hadde ferie sto han kun opp en morgen med barna (jeg hadde migrene); ellers er det alltid meg! Skal ikke husmoren også få hvile seg?? Man kan selvsagt slappe av når man har stått opp, men er man sliten og vil sove så er det ikke det samme. Føler ofte mannen og mannens behov kommer først! Dritlei. Hvor er jeg bak alt?

Gjest mener nå jeg

"Det er fordi menn prioriterer søvn, egne hobbyer, jobben osv at kvinner ofte får omsorgen for barna etter et samlivsbrudd."

De prioriterer jobben kanskje fordi famillien skal kunne opprettholde sitt økonomiske nivå? Ofte går man jo ned i lønn når man er i permisjon eller kanskje ikke har lønnet permisjon . Det er ikke alltid at mannen VIL jobbe så mye, men kanskje MÅ?

"Hvordan skal de klare å ha aleneomsorg hvis de aldri har deltatt i ting som angår barnet? "

Det er overraskende mange hjemmemødre som er "martyrer" her og ikke slipper mannen til!

"Ofte går man jo ned i lønn når man er i permisjon eller kanskje ikke har lønnet permisjon . Det er ikke alltid at mannen VIL jobbe så mye, men kanskje MÅ?"

Man går ikke ned i lønn ved permisjon hvis man ikke gjør et bevisst valg.

Jeg synes det er for galt at kvinner skal kunne velge hvor mye de vil bidra til å forsørge familien, mens mannen som du sier, MÅ jobbe overtid for å få det til å gå rundt.

De kvinner som velger å ikke jobbe, jobbe deltid osv, og samtidig klager fordi mannen ikke bidrar, de synes jeg egentlig ikke synd på.

Jeg synes synd på mannen fordi han på så mange måter ekskluderer seg selv fra omsorg for egne barn, og dermed blir tapere ved samlivsbrudd og fordeling av barn.

Menn må bli flinkere til å prioritere familien, og kvinner må bli flinkere til å skjønne at man ikke BÅDE kan jobbe overtid for å opprettholde økonomisk standard og bidra for fullt hjemme.

Lik jobb ute og hjemme er min oppskrift. La oss komme oss vekk fra tiden der kvinner kan velge hvor mye mannen skal tjene til hjemmet!

"Ofte går man jo ned i lønn når man er i permisjon eller kanskje ikke har lønnet permisjon . Det er ikke alltid at mannen VIL jobbe så mye, men kanskje MÅ?"

Man går ikke ned i lønn ved permisjon hvis man ikke gjør et bevisst valg.

Jeg synes det er for galt at kvinner skal kunne velge hvor mye de vil bidra til å forsørge familien, mens mannen som du sier, MÅ jobbe overtid for å få det til å gå rundt.

De kvinner som velger å ikke jobbe, jobbe deltid osv, og samtidig klager fordi mannen ikke bidrar, de synes jeg egentlig ikke synd på.

Jeg synes synd på mannen fordi han på så mange måter ekskluderer seg selv fra omsorg for egne barn, og dermed blir tapere ved samlivsbrudd og fordeling av barn.

Menn må bli flinkere til å prioritere familien, og kvinner må bli flinkere til å skjønne at man ikke BÅDE kan jobbe overtid for å opprettholde økonomisk standard og bidra for fullt hjemme.

Lik jobb ute og hjemme er min oppskrift. La oss komme oss vekk fra tiden der kvinner kan velge hvor mye mannen skal tjene til hjemmet!

"Man går ikke ned i lønn ved permisjon hvis man ikke gjør et bevisst valg."

Unnskyld meg men du er ganske naiv! Fullt betalt permisjon er begrenset oppad til 6G! Som pt. er ca. 332 tusen iåret. Tjener man over det, "mister" man det i permisjonstiden!

"Menn må bli flinkere til å prioritere familien, og kvinner må bli flinkere til å skjønne at man ikke BÅDE kan jobbe overtid for å opprettholde økonomisk standard og bidra for fullt hjemme. "

DET er vi enige om! MEN det å prioritere familien behøver vel ikke gå på bekostning av at en mann som jobber mye også må kunne få lov å gjøre ting uten familien?

"Lik jobb ute og hjemme er min oppskrift. La oss komme oss vekk fra tiden der kvinner kan velge hvor mye mannen skal tjene til hjemmet! "

Men din oppskrift passer ikke alltid til andres familiesituasjoner. Jeg har blitt tvunget ned i stilling pga. sykdom, noe vi taper MASSE penger på! Min mann må således jobbe noe ekstra for å få en normal økonomi. Derfor er han "fritatt" for kjedelige plikter som vasking, henting/levering i barnehage, tøysortering osv. MEN han leker jo selvsagt med Sander og har sånn sett kvalitetstid med han. Men når han først er sammen med Sander skal han få slippe og samtidig gjøre masse annet!

Også tror jeg samfunnet kan være tjent med å på død og liv ha likt for alle! Hva er galt med at en mor går hjemme hvis hun ønsker det? Men er så sykelig opptatt av likestilling at man glemmer å ta hensyn til individene her!

Annonse

Gjest mener nå jeg

"Man går ikke ned i lønn ved permisjon hvis man ikke gjør et bevisst valg."

Unnskyld meg men du er ganske naiv! Fullt betalt permisjon er begrenset oppad til 6G! Som pt. er ca. 332 tusen iåret. Tjener man over det, "mister" man det i permisjonstiden!

"Menn må bli flinkere til å prioritere familien, og kvinner må bli flinkere til å skjønne at man ikke BÅDE kan jobbe overtid for å opprettholde økonomisk standard og bidra for fullt hjemme. "

DET er vi enige om! MEN det å prioritere familien behøver vel ikke gå på bekostning av at en mann som jobber mye også må kunne få lov å gjøre ting uten familien?

"Lik jobb ute og hjemme er min oppskrift. La oss komme oss vekk fra tiden der kvinner kan velge hvor mye mannen skal tjene til hjemmet! "

Men din oppskrift passer ikke alltid til andres familiesituasjoner. Jeg har blitt tvunget ned i stilling pga. sykdom, noe vi taper MASSE penger på! Min mann må således jobbe noe ekstra for å få en normal økonomi. Derfor er han "fritatt" for kjedelige plikter som vasking, henting/levering i barnehage, tøysortering osv. MEN han leker jo selvsagt med Sander og har sånn sett kvalitetstid med han. Men når han først er sammen med Sander skal han få slippe og samtidig gjøre masse annet!

Også tror jeg samfunnet kan være tjent med å på død og liv ha likt for alle! Hva er galt med at en mor går hjemme hvis hun ønsker det? Men er så sykelig opptatt av likestilling at man glemmer å ta hensyn til individene her!

Din holdning til at fordi du jobber mindre tar du mer ansvar hjemme liker jeg. Jeg liker ikke de som samtidig som de skal jobbe redusert eller ikke jobber i det hele tatt samtidig skal forvente at mannen skal gjøre like mye husarbeid hjemme. Dere har valgt hver deres arena.

Mener for øvrig fremdeles at menn i mye større grad skulle hatt mulighet til å velge deltid på lik linje med kvinner. Vi kvinner har liksom en hevdvunnen rett til å være den som reduserer på jobben når barna er små.

Menn taper på det.

Din holdning til at fordi du jobber mindre tar du mer ansvar hjemme liker jeg. Jeg liker ikke de som samtidig som de skal jobbe redusert eller ikke jobber i det hele tatt samtidig skal forvente at mannen skal gjøre like mye husarbeid hjemme. Dere har valgt hver deres arena.

Mener for øvrig fremdeles at menn i mye større grad skulle hatt mulighet til å velge deltid på lik linje med kvinner. Vi kvinner har liksom en hevdvunnen rett til å være den som reduserer på jobben når barna er små.

Menn taper på det.

Da er vi rimelig enige da. Mulig jeg misforsto deg i ditt første innlegg. Men jeg forsto deg slik at du mente menn burde - i tillegg til evnt. full jobb - gjøre absolutt halvparten hjemme! :-)

Ang. det å velge deltid så har man vel et rellet valg hvem som jobber deltid. Men dessverre er det ofte slik at mannen tjener best og at man dermed som famlie taper mest på at han redserer arbeidstiden...

Tull. Det er mye mer slitsomt å gå på jobben og komme hjem til unger enn det er å gå hjemme med unger hele dagen.

Clue har helt rett. De fleste hjemmeværende koser seg mange timer hver dag mens partneren er på jobben.

Jeg har prøvd begge deler og jeg ble mye mer sliten av jobben og var ikke særlig opplagt til matlaging, husarbeid og unger når jeg kom hjem.

Der tror jeg folk er forskjellige! Jeg har ikke få venner som er helt utslitte, og ser ut deretter etter å ha vært hjemme med småbarn. En uke på jobb, så ser de bedre ut enn de har gjort pået år -åg sier at det komer av at det er ti ganger lettere å jobbe enn å passe barn.

Det kommer vel ann på barna, aldersforskjellen, jobben, personligheten osv osv.

Ja, jeg vet at det er slitsomt å gå hjemme med barn.

I det tilfellet jeg beskriver, så sitter jo mødrene på kafe eller ute på benker i tre-fire timer om dagen, og jeg kan ikke se det slitsomme i det.

Når man har det største barnet i barnehage og går hjemme med det minste har man det i grunnen ganske ok.

I tillegg vet jeg at det er mye stress på jobben til disse mennene, og at mange er nokså utslitte når kl nærmer seg fire. Men det er jo ikke bare å komme hjem, for da skal de ta over jobben der også.

Nå beskriver jeg det som er trenden her jeg bor, men jeg tror nok dette gjelder mange.

Hvorfor ikke prøve å sette seg litt inn i hverandres situasjon i stedet for å prøve å dytte mest mulig over på den andre?

Jeg er vel egentlig partisk her, men jeg reagerer på dette.

Hva som foregår mellom husets fire vegger vet både du og jeg fint lite om. Hvor mye søvn har det vært om natta? Hvem har tatt nattevåken? Hvem sto opp når? Hvem har mest overskudd, helse og ennergi av de voksne.

Det er veldig lett å dømme utenfra, uten egentlig å vite hva en snakker om.

La folk få ordne opp i slikt sjøl.

Tror det helst er unge nybakte mødre som er slik. Jeg var slik.Var nok fordi jeg ville at mannen minskulle forstå at det å gå hjemme med barn også er en jobb.

Nå synes jeg det er helt greit at mannen min er bortreist mange dager i slengen, selv om jeg både har jobb og tre barn. Faktisk ganske deilig med et pusterom.

De prioriterer jobb. Ja så klart de må det, noen må jo tjene penger.Og siden du er så heldig som kan være hjemme med barna, bør du sette pris på at mannen din jobber og tjener penger. Hva skal dere ellers leve av?

Han fortjener vel ikke å miste omsorgen for barnet sitt av den grunn?

Dessuten tar mennene det igjen når barna blir større. Det er som oftest dem som drar de med seg ut i helgene på fjellturer, sykkelturer, skiturer osv, mens vi er hjemme og vasker hus.

Jo, det er det jaggu.

Jeg var i 100 % jobb, da jeg bare hadde 2 barn.

Nå har jeg 3 barn, og jobber bare deltid. Det er himmelrike i forhold.

Blandt annet har jeg nesten alltid et ryddig og rent hus, slipper og komme jeg til et bomba hus på fredagen slik jeg gjorde før.

Man må gjøre akkurat de samme tingene hjemme, selv om man jobber, man har bare så mye mindre tid å gjøre det på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...