77dame Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Hei! Jeg er ei 25 år gammel kvinne som for litt over ett år siden hadde min første underlivsundersøkelse. Jeg hadde fått tilsendt brev med oppfordring om å ta celleprøver fra livmorhalsen for å oppdage og/eller forebegygge livmorhalskreft. Jeg bestemte meg for å gjøre dette og ikke utsette det, og jeg oppsøkte en kvinnelig lege. Legen fikk vite at jeg aldri hadde tatt en slik undersøkelse før og at jeg var jomfru. Hun sa jeg ikke trengte ta den enda, siden jeg var jomfru, men hvis jeg ville kunne vi gjøre et forsøk. Jeg ville gjerne få det unnagjort, og slik ble det. Da legen tok et instrument inn i skjeden fikk jeg store smerter, så legen avbrøt det hele og lot meg slappe av litt mens hun snakket med meg. Hun sa at skjedemusklene mine hadde anspent seg, så det ble mer smertefullt for meg. Men hun sa at hun hadde tro på at hun skulle klare å ta celleprøvene ved neste forsøk, hvis jeg slappet mer av. Slik ble det. Vi gjorde et nytt forsøk, og da slappet jeg mer av, men likevel hadde jeg veldig vondt en periode, men jeg valgte å bare holde ut til alt var over. Legen tok prøvene, og jeg syns det hele hadde vært en spesiell opplevelse for meg. Noen minutter etter jeg var ute av legekontoret begynte jeg å kjenne smerter i underlivet. Jeg hadde vondt inni skjeden flere ganger denne dagen. Etter hvert gikk det over, men ei uke seinere opplevde jeg det på nytt. Dette fortsatte å skje innimellom. Jeg fikk plutselig smerter i kroppen, og det føltes som om det var inni skjeden. Slik har det vært siden. Jeg har innimellom, ofte med flere ukers mellomrom, opplevd å plutselig få vondt inni skjeden. Smertene kan variere mye. Noen ganger kjenner jeg bare små, lette, korte smerter, følelser av ubehag. Andre ganger kan smerten være sterkere. Men smertene kommer i form av "stikk", altså smerter som plutselig kommer og som ikke varer så lenge, bare noen sekund om gangen. Men flere kommer ofte etter hverandre, med noen pauser mellom. Det har skjedd flere ganger i året som er gått siden undersøkelsen, og smertene kommer plutselig uten at jeg kan se noen klar, åpenbar forklaring på det hele. Det skjer både under og utenom mensen. Noen ganger har det også hendt at jeg har fått smerter ved bruk av tampong. Jeg klarer ikke helt å forklare smertene, men de er riktig ubehagelige og har bekymret meg. Jeg nevnte situasjonen for min nye fastlege sist høst, men hun trodde at smertene kunne komme av at jeg hadde opplevd noe som for meg var en traumatisk opplevelse. Jeg er ikke enig. Det var helt klart en veldig spesiell opplevelse for meg da jeg tok den gynekologiske undersøkelsen og fikk de smertene og følelsene jeg fikk da, men jeg tror ikke jeg får smerter pga dette. Det er ikke sånn at jeg tenker på undersøkelsen når smertene kommer. De kommer bare plutselig og er ubehagelige, og jeg liker det ikke. Jeg lurer på om den legen som tok celleprøvene på meg gjorde noe galt og om hun på noe vis har skadet meg i underlivet. Jeg har tenkt på å skrive til henne, men ikke gjort det så langt. Jeg har vært bekymret og håper virkelig ikke det er noe alvorlig galt som er skjedd. Fastlegen min i fjor høst så på meg uten å gå "dypere" inn, men så ikke noe galt. Jeg lurer på om jeg må ta en "dypere" undersøkelse for å finne ut hvorfor smertene kommer, men den fastlegen jeg har nå er en ung mann, så jeg vil helst ikke fortelle han om dette og la han undersøke meg. Jeg håper som sagt det ikke er noe alvorlig galt, og jeg håper smertene snart slutter å komme. Sist gang jeg fikk dem var i forgårs eller i går. Jeg hadde ikke mensen da. En tilleggsopplysning er at jeg noen ganger under mensen har fått sterke menssmerter (i mageregionen) og blitt så dårlig at jeg har vært nødt til å legge meg ned og kun ligge i ro. Jeg har følt meg helt utslått og dårlig i hele kroppen og noen ganger kvalm. Jeg pleier ofte å puste urolig og ha veldig vondt og bare ønske at det hele skal ta slutt når dette skjer. Under disse veldig ubehagelige opplevelsene som ofte varer ca en time føler jeg meg kjempedårlig og blir veldig bleik i ansiktet. Jeg bruker Naproxen for å unngå disse opplevelsene, men hvis jeg glemmer å ta tablettene, hender det noen ganger at jeg får den nevnte opplevelsen av utslåtthet og mange kraftige smerter, og jeg føler meg syk på en måte. (Forresten hvor lang tid tar det før Naproxen virker?) Men disse opplevelsene under mensen tror jeg ikke har noen sammenheng med de andre smertene jeg har fortalt om, for de sterke menssmertene startet for flere år siden. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre i situasjonen min. Er det sannsynlig at det er noe galt i underlivet mitt, eller hva? Bør jeg kontakte en gynekolog, eller bør jeg først snakke med fastlegen min, som jeg helst ikke vil snakke med? Jeg liker ikke tanken på at en mann skal undersøke meg i underlivet, men jeg syns det hadde vært enda værre om det var en mann på min alder som skulle gjøre det. Fastlegen min er trolig på min alder, så jeg ønsker å slippe at han undersøker meg. Jeg lurer også på hvordan jeg kan bli kvitt mørke, litt stive hår rundt brystvortene. Jeg pleier å nappe hårene bort. Jeg håper noen kan gi meg noen gode, nyttige og hjelpsomme svar og råd. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Det høres ikke behagelig ut akkurat. Rart om det skulle ha skjedd noe under den gynekologiske undersøkelsen, men det kan kanskje ha skjedd at du har fått en liten skade? Det skal normalt sett ikke være smertefullt over lengre tid og tilbakefallende smerter når jomfruhinna er tatt. Hvordan har det vært med menssmerter før du hadde denne GU'n? Jeg ville nok tatt en ny GU hos en gynekolog for å se om det er noe som kan forklare smertene. Mot menslignende smerter kan det hjelpe å ta Omega3 og nattlysolje. P-piller eller andre tilskudd av hormoner kan også hjelpe mot menssmerter og kanskje også andre smerter i underlivet? Alternativt kan du prøve Tofupill eller andre soyaprodukter. (planteøstrogen) Vet ikke om det er anbefalt for kvinner på din alder, men mange i overgangsalderen bruker det. Synd at det innen legenes verden ofte blir satt et stempel som heter "psykiske plager" på alle fysiske smerter som de ikke kan forklare. Håper du får et godt svar av fagpersonen her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/#findComment-704264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Du gir en grundig beskrivelse av dine smerter og jeg kan forstå at de bekymrer deg. Det er ikke lett å undersøke kvinner som ikke har hatt samleie uten at det er vondt, men jeg kan –uten å ha sett deg- garantere at det ikke er skjedd noe ved undersøkelsen som har gitt deg fysisk skade. Tenk hva skjeden utsettes for både ved samleie og ikke minst fødsel. Vevet er tøyelig gror meget lett f.eks. etter en rift ved en fødsel. På den andre siden vet vi at en ubehagelig opplevelse som et seksuelt overgrep kan gi permanente smerter. Områdets nerveforsyning er kommet i ubalanse, så noe som ikke skulle gi smerter, forårsaker ubehagelige sensasjoner. Man kan ikke utelukke at noe tilsvarende kan skje ved en vanlig undersøkelse, men det er heldigvis uhyre sjelden. Det finnes en tilstand som kan gi smerter i forbindelse med menstruasjon og spesielt før menstruasjon, den betegnes endometriose (se i helseleksikon). Men de smerter du har utenom mensen passer ikke med din beskrivelse av smertene. Var det ikke mulig å få en konsultasjon hos den legen som undersøkte deg? Det virket som hun var hensynsfull da du var på undersøkelse. Du kan f.eks. skrive et brev til henne med forklaring som du ga meg og be om en samtale. Med hensyn til de hår du har omkring brystvorten, så er det ikke annet å gjøre enn å nappe dem bort. Det skulle da være å få elektrolyse så de blir permanent borte. Da må du oppsøke en kosmetolog, hudterapeut. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/#findComment-704994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
77dame Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Du gir en grundig beskrivelse av dine smerter og jeg kan forstå at de bekymrer deg. Det er ikke lett å undersøke kvinner som ikke har hatt samleie uten at det er vondt, men jeg kan –uten å ha sett deg- garantere at det ikke er skjedd noe ved undersøkelsen som har gitt deg fysisk skade. Tenk hva skjeden utsettes for både ved samleie og ikke minst fødsel. Vevet er tøyelig gror meget lett f.eks. etter en rift ved en fødsel. På den andre siden vet vi at en ubehagelig opplevelse som et seksuelt overgrep kan gi permanente smerter. Områdets nerveforsyning er kommet i ubalanse, så noe som ikke skulle gi smerter, forårsaker ubehagelige sensasjoner. Man kan ikke utelukke at noe tilsvarende kan skje ved en vanlig undersøkelse, men det er heldigvis uhyre sjelden. Det finnes en tilstand som kan gi smerter i forbindelse med menstruasjon og spesielt før menstruasjon, den betegnes endometriose (se i helseleksikon). Men de smerter du har utenom mensen passer ikke med din beskrivelse av smertene. Var det ikke mulig å få en konsultasjon hos den legen som undersøkte deg? Det virket som hun var hensynsfull da du var på undersøkelse. Du kan f.eks. skrive et brev til henne med forklaring som du ga meg og be om en samtale. Med hensyn til de hår du har omkring brystvorten, så er det ikke annet å gjøre enn å nappe dem bort. Det skulle da være å få elektrolyse så de blir permanent borte. Da må du oppsøke en kosmetolog, hudterapeut. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svarene! Takk særlig til Mette Moen! Jeg vet fortsatt ikke hva de plutselige smertene kommer av, men nå føler jeg meg mer trygg på at det trolig ikke er noe i veien med meg fysisk. Men jeg kan vel ikke vite dette sikkert uten å gå til en lege og få en undersøkelse og samtale? Svar til Moen: Nei, det har rent praktisk ikke vært mulig for meg å oppsøke legen som tok undersøkelsen, for jeg har flyttet langt bort fra byen hun jobber i. (Da måtte det ha skjedd i en ferie i såfall.) Men jeg kan jo sende henne et brev og be om en telefonsamtale. Tror du, Moen, det kan la seg ordne? Skal jeg sende brevet til legekontoret og i tilleg skrive legens navn på? Blir alle personlige brev lest? Jeg håper det. Uansett kan jeg vente og se om de uforklarlige smertene slutter å komme. Hvis ikke kan det hende at jeg prøver å få komme til en kvinnelig lege i kommunen min. Eller kanskje jeg skal være tøff og bare snakke om det hele med den unge, mannlige fastlegen min? Kanskje han kan henvise meg til en gynekolog? Når det gjelder smertene jeg noen ganger har i forbindelse med mensen (de jeg bruker Naproxen mot), har jeg fått dem innimellom siden jeg var 18-19 år. De første åra kom de en gang i blant. Et par ganger hendte det da jeg stod i dusjen, den ene gangen så jeg svart noen sekund, og det var like før jeg besvimte, tror jeg. De ubehagelige smerte-opplevelsene jeg fortalte om, pleier å komme den første dagen i mensperioden, har jeg funnet ut. For ca 3 år siden begynte jeg med Naproxen, og fra da av har jeg pleid å ta en tablett daglig under mensperioden. Men noen ganger har jeg glemt å ta tabletten eller tatt den etter jeg har begynt å bli dårlig, og da har det vært for seint. Sist gang det skjedde var i sommer. Da ble jeg bedre etter å ha ligget i ro ca en time, men da jeg litt etterpå var på et veldig varmt bad man ble svett av å være i, kjente jeg at jeg ble værre av å være der og måtte komme meg fort ut derfra. Kanskje det er varme og fuktighet som påvirker meg negativt i en slik situasjon? Så jeg bør kanskje unngå mye fuktighet og varme den første dagen under mensen? Jeg har også merket at jeg ofte har hatt det travelt og fått lite søvn i dagene før en opplevelse med sterke menssmerter. Jeg lurer derfor på om det er større sjanse for at jeg får sterke menssmerter hvis kroppen er sliten og trøtt? Kan noen si meg hvor lang tid i forveien jeg bør ta Naproxen for at den skal virke før det er for seint? Et lite spørsmål til: Er det normalt å begynne å skjelve i kroppen/få små skjelvinger i kroppen mens man kysser og har kroppskontakt med en mann? Jeg har opplevd dette, men håper ikke det er noe galt eller farlig med det. Jeg håper på svar fra deg, Moen, men andre er også velkomne til å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/#findComment-705028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Takk for svarene! Takk særlig til Mette Moen! Jeg vet fortsatt ikke hva de plutselige smertene kommer av, men nå føler jeg meg mer trygg på at det trolig ikke er noe i veien med meg fysisk. Men jeg kan vel ikke vite dette sikkert uten å gå til en lege og få en undersøkelse og samtale? Svar til Moen: Nei, det har rent praktisk ikke vært mulig for meg å oppsøke legen som tok undersøkelsen, for jeg har flyttet langt bort fra byen hun jobber i. (Da måtte det ha skjedd i en ferie i såfall.) Men jeg kan jo sende henne et brev og be om en telefonsamtale. Tror du, Moen, det kan la seg ordne? Skal jeg sende brevet til legekontoret og i tilleg skrive legens navn på? Blir alle personlige brev lest? Jeg håper det. Uansett kan jeg vente og se om de uforklarlige smertene slutter å komme. Hvis ikke kan det hende at jeg prøver å få komme til en kvinnelig lege i kommunen min. Eller kanskje jeg skal være tøff og bare snakke om det hele med den unge, mannlige fastlegen min? Kanskje han kan henvise meg til en gynekolog? Når det gjelder smertene jeg noen ganger har i forbindelse med mensen (de jeg bruker Naproxen mot), har jeg fått dem innimellom siden jeg var 18-19 år. De første åra kom de en gang i blant. Et par ganger hendte det da jeg stod i dusjen, den ene gangen så jeg svart noen sekund, og det var like før jeg besvimte, tror jeg. De ubehagelige smerte-opplevelsene jeg fortalte om, pleier å komme den første dagen i mensperioden, har jeg funnet ut. For ca 3 år siden begynte jeg med Naproxen, og fra da av har jeg pleid å ta en tablett daglig under mensperioden. Men noen ganger har jeg glemt å ta tabletten eller tatt den etter jeg har begynt å bli dårlig, og da har det vært for seint. Sist gang det skjedde var i sommer. Da ble jeg bedre etter å ha ligget i ro ca en time, men da jeg litt etterpå var på et veldig varmt bad man ble svett av å være i, kjente jeg at jeg ble værre av å være der og måtte komme meg fort ut derfra. Kanskje det er varme og fuktighet som påvirker meg negativt i en slik situasjon? Så jeg bør kanskje unngå mye fuktighet og varme den første dagen under mensen? Jeg har også merket at jeg ofte har hatt det travelt og fått lite søvn i dagene før en opplevelse med sterke menssmerter. Jeg lurer derfor på om det er større sjanse for at jeg får sterke menssmerter hvis kroppen er sliten og trøtt? Kan noen si meg hvor lang tid i forveien jeg bør ta Naproxen for at den skal virke før det er for seint? Et lite spørsmål til: Er det normalt å begynne å skjelve i kroppen/få små skjelvinger i kroppen mens man kysser og har kroppskontakt med en mann? Jeg har opplevd dette, men håper ikke det er noe galt eller farlig med det. Jeg håper på svar fra deg, Moen, men andre er også velkomne til å svare. Jeg vet fortsatt ikke hva de plutselige smertene kommer av, men nå føler jeg meg mer trygg på at det trolig ikke er noe i veien med meg fysisk. Men jeg kan vel ikke vite dette sikkert uten å gå til en lege og få en undersøkelse og samtale? Svar: jeg er ganske sikker på at man ikke finner noe som helst. Har du lest om endometriose og kjenner du evt. igjen symptomene? Svar til Moen: Nei, det har rent praktisk ikke vært mulig for meg å oppsøke legen som tok undersøkelsen, for jeg har flyttet langt bort fra byen hun jobber i. (Da måtte det ha skjedd i en ferie i såfall.) Men jeg kan jo sende henne et brev og be om en telefonsamtale. Tror du, Moen, det kan la seg ordne? Skal jeg sende brevet til legekontoret og i tilleg skrive legens navn på? Blir alle personlige brev lest? Jeg håper det. Uansett kan jeg vente og se om de uforklarlige smertene slutter å komme. Hvis ikke kan det hende at jeg prøver å få komme til en kvinnelig lege i kommunen min. Eller kanskje jeg skal være tøff og bare snakke om det hele med den unge, mannlige fastlegen min? Kanskje han kan henvise meg til en gynekolog? Svar: Ja, det er mulig Når det gjelder smertene jeg noen ganger har i forbindelse med mensen (de jeg bruker Naproxen mot), har jeg fått dem innimellom siden jeg var 18-19 år. De første åra kom de en gang i blant. Et par ganger hendte det da jeg stod i dusjen, den ene gangen så jeg svart noen sekund, og det var like før jeg besvimte, tror jeg. De ubehagelige smerte-opplevelsene jeg fortalte om, pleier å komme den første dagen i mensperioden, har jeg funnet ut. For ca 3 år siden begynte jeg med Naproxen, og fra da av har jeg pleid å ta en tablett daglig under mensperioden. Men noen ganger har jeg glemt å ta tabletten eller tatt den etter jeg har begynt å bli dårlig, og da har det vært for seint. Sist gang det skjedde var i sommer. Da ble jeg bedre etter å ha ligget i ro ca en time, men da jeg litt etterpå var på et veldig varmt bad man ble svett av å være i, kjente jeg at jeg ble værre av å være der og måtte komme meg fort ut derfra. Kanskje det er varme og fuktighet som påvirker meg negativt i en slik situasjon? Så jeg bør kanskje unngå mye fuktighet og varme den første dagen under mensen? Jeg har også merket at jeg ofte har hatt det travelt og fått lite søvn i dagene før en opplevelse med sterke menssmerter. Jeg lurer derfor på om det er større sjanse for at jeg får sterke menssmerter hvis kroppen er sliten og trøtt? Svar: noen er påvirkelige av ’vær og vind’, men det er ikke vanlig med hensyn til underlivssmerter. Generelt kjenner man mer smerte når man er trett og sliten. Kan noen si meg hvor lang tid i forveien jeg bør ta Naproxen for at den skal virke før det er for seint? Svar: den skulle virke i løpet av en halv times tid Et lite spørsmål til: Er det normalt å begynne å skjelve i kroppen/få små skjelvinger i kroppen mens man kysser og har kroppskontakt med en mann? Jeg har opplevd dette, men håper ikke det er noe galt eller farlig med det. Svar: det er vanlig å få kroppslige reaksjoner i en erotiske situasjon, og graden varierer sterkt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/#findComment-710660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
77dame Skrevet 31. august 2003 Forfatter Del Skrevet 31. august 2003 Jeg vet fortsatt ikke hva de plutselige smertene kommer av, men nå føler jeg meg mer trygg på at det trolig ikke er noe i veien med meg fysisk. Men jeg kan vel ikke vite dette sikkert uten å gå til en lege og få en undersøkelse og samtale? Svar: jeg er ganske sikker på at man ikke finner noe som helst. Har du lest om endometriose og kjenner du evt. igjen symptomene? Svar til Moen: Nei, det har rent praktisk ikke vært mulig for meg å oppsøke legen som tok undersøkelsen, for jeg har flyttet langt bort fra byen hun jobber i. (Da måtte det ha skjedd i en ferie i såfall.) Men jeg kan jo sende henne et brev og be om en telefonsamtale. Tror du, Moen, det kan la seg ordne? Skal jeg sende brevet til legekontoret og i tilleg skrive legens navn på? Blir alle personlige brev lest? Jeg håper det. Uansett kan jeg vente og se om de uforklarlige smertene slutter å komme. Hvis ikke kan det hende at jeg prøver å få komme til en kvinnelig lege i kommunen min. Eller kanskje jeg skal være tøff og bare snakke om det hele med den unge, mannlige fastlegen min? Kanskje han kan henvise meg til en gynekolog? Svar: Ja, det er mulig Når det gjelder smertene jeg noen ganger har i forbindelse med mensen (de jeg bruker Naproxen mot), har jeg fått dem innimellom siden jeg var 18-19 år. De første åra kom de en gang i blant. Et par ganger hendte det da jeg stod i dusjen, den ene gangen så jeg svart noen sekund, og det var like før jeg besvimte, tror jeg. De ubehagelige smerte-opplevelsene jeg fortalte om, pleier å komme den første dagen i mensperioden, har jeg funnet ut. For ca 3 år siden begynte jeg med Naproxen, og fra da av har jeg pleid å ta en tablett daglig under mensperioden. Men noen ganger har jeg glemt å ta tabletten eller tatt den etter jeg har begynt å bli dårlig, og da har det vært for seint. Sist gang det skjedde var i sommer. Da ble jeg bedre etter å ha ligget i ro ca en time, men da jeg litt etterpå var på et veldig varmt bad man ble svett av å være i, kjente jeg at jeg ble værre av å være der og måtte komme meg fort ut derfra. Kanskje det er varme og fuktighet som påvirker meg negativt i en slik situasjon? Så jeg bør kanskje unngå mye fuktighet og varme den første dagen under mensen? Jeg har også merket at jeg ofte har hatt det travelt og fått lite søvn i dagene før en opplevelse med sterke menssmerter. Jeg lurer derfor på om det er større sjanse for at jeg får sterke menssmerter hvis kroppen er sliten og trøtt? Svar: noen er påvirkelige av ’vær og vind’, men det er ikke vanlig med hensyn til underlivssmerter. Generelt kjenner man mer smerte når man er trett og sliten. Kan noen si meg hvor lang tid i forveien jeg bør ta Naproxen for at den skal virke før det er for seint? Svar: den skulle virke i løpet av en halv times tid Et lite spørsmål til: Er det normalt å begynne å skjelve i kroppen/få små skjelvinger i kroppen mens man kysser og har kroppskontakt med en mann? Jeg har opplevd dette, men håper ikke det er noe galt eller farlig med det. Svar: det er vanlig å få kroppslige reaksjoner i en erotiske situasjon, og graden varierer sterkt. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svaret, Moen! Ja, jeg har lest om endometriose, både her på nettet og i ei bok kalt "Din helse". Noen av symptomene kan passe på meg, f.eks. at jeg har smerter før og under mensen (ikke alltid). Jeg vet ikke om jeg har smerter ved eggløsning, for jeg har ikke kontroll på når jeg har eggløsning. Jeg mener jeg fører ikke kontroll med det. Ellers har jeg som regel ikke smerter ved avføring. Og jeg har aldri hatt samleie med noen, så jeg vet ikke om jeg får smerter ved samleie. Jeg vet ikke helt om jeg bør la meg undersøke hos en gynekolog eller ikke, men foreløbig tror jeg at jeg skal vente og se hvordan det går med meg. Dersom de plutselige smertene i skjeden fortsetter å komme bør jeg vel gå til en lege? Eller hva tror du? Har du flere råd å gi meg, tar jeg gjerne imot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116999-smerter-i-skjeden/#findComment-712076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.