Gå til innhold

Unødvendig, men vond sjalusi!

Anbefalte innlegg

Gjest T-jenta
Skrevet

Jeg har en utrolig god kjæreste, og forholdet vårt fungerer veldig bra. Det er vi helt eninge om begge to. Vi har vært sammen i ca 2 år. Mitt problem er at jeg blir utrolig sjalu ved tanke på eks kjærestene hans, uten egentlig å ha noe god grunn til dette.Vi har snakket om det mange ganger, og han forsikrer meg om at jeg ikke behøver å tenke på det, fordi det bare er meg han vil ha. Dette hjelper selvfølgelig, men etter en stund kan disse tankene komme over meg igjen. Jeg syns det hjelper mye å snakke med han om det, men etter hvert merker jeg at han blir litt irritert (og sikkert med god grunn) for at jeg ikke kan legge det bak meg, slik som han har gjort. For samme hvor mange ganger han overbeviser meg, blir jeg usikker, og han føler selvfølgelig at det ikke er mer han kan gjøre. Han sier at eksene hans ikke har noe med oss å gjøre, og det er jo helt sant. Men jeg blir forferdelig uttafor av å tenke på at alt det fine vi deler sammen har han delt med noen andre før. Denne tanken spiser meg opp, og det ender med at jeg har det vondt pga en ting jeg ikke trenger å bekymre meg for en gang. Jeg tror det kan ha med å gjøre at eksene hans er veldig forskjellige fra meg som mennesketyper. Jeg er redd for at han sammenligner, og tenker at jeg ikke kan måle meg med dem. Logikken sier at jeg er dum som tenker slik, men jeg kan ikke la være. Forholdet vårt har vart dobbelt så lenge som hans tidligere forhold, og jeg vet at han elsker meg.Jeg har selv en eks, som ikke betyr noe for meg lenger, og sånn er det nok for han også. Derfor skjønner jeg ikke hva som feiler meg. Skulle så gjerne hatt noen tips, slik at jeg kan komme meg ut av sjalusien i stedet for å ødelegge meg selv på denne måten. Når jeg har det vondt psykisk går det over til fysiske plager, som vondt i magen osv. Noen som har tips eller råd?

Skrevet

Jeg er mann, og led av det samme som deg for en del år siden.

Jeg ba min kjære om at hun skulle ha sex med en annen mann mens jeg så på, og hvor jeg hadde fullstendig kontroll på situasjonen. Jeg bestemte alt de gjorde, og bestemte når de skulle slutte, og han skulle gå.

Det kurerte meg.

Gjest T-jenta
Skrevet

Jeg ba min kjære om at hun skulle ha sex med en annen mann mens jeg så på, og hvor jeg hadde fullstendig kontroll på situasjonen. Jeg bestemte alt de gjorde, og bestemte når de skulle slutte, og han skulle gå.

Det kurerte meg.

var dette et seriøst svar?

Man er tydeligvis forskjellige, for dette er noe som aldri kunne falt meg inn. Min kjærste er min, og han deler jeg ikke med andre!

Er det noen andre som har synspunkter her?

Skrevet

var dette et seriøst svar?

Man er tydeligvis forskjellige, for dette er noe som aldri kunne falt meg inn. Min kjærste er min, og han deler jeg ikke med andre!

Er det noen andre som har synspunkter her?

Seriøst, ja. Kanskje litt utradisjonelt, men det fikk de effekten jeg(vi) var ute etter.

Selvfølgelig er og var hun min for det. Du sitter nok fast i et mønster som etterhvert vil bli et helvete for han, hvis du ikke vil eller kan bruke litt fantasi for å bote på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dersom han hadde syntes at eksen var bedre enn deg, hvorfor skulle han ha holdt sammen med deg da?

Jeg går ut fra at han er sammen med deg fordi han synes du er den flotteste jenta av alle :-)

Skrevet

Det "Erwin" beskriver, har nok en bra innvirkning på det å ufarliggjøre partnerens omgang med andre enn en selv.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det "Erwin" beskriver, har nok en bra innvirkning på det å ufarliggjøre partnerens omgang med andre enn en selv.

Men de aller fleste vil nok ikke involvere en tredjepart i sex...

Sjalusi er vanskelig...men det går an å bli kvitt det. Det beste er å ikke tenke så mye på eksene. Det var tross alt en grunn til at det ble slutt.

Skrevet

Men de aller fleste vil nok ikke involvere en tredjepart i sex...

Sjalusi er vanskelig...men det går an å bli kvitt det. Det beste er å ikke tenke så mye på eksene. Det var tross alt en grunn til at det ble slutt.

"Men de aller fleste vil nok ikke involvere en tredjepart i sex..."

Hos minst den ene i et parforhold er nok det ønsket mye mer utbredt enn noen ønsker å tro.

...og det er mange flere som har hatt positive opplevelser med dette, enn negative.

Gjest papirtiger
Skrevet

"Men de aller fleste vil nok ikke involvere en tredjepart i sex..."

Hos minst den ene i et parforhold er nok det ønsket mye mer utbredt enn noen ønsker å tro.

...og det er mange flere som har hatt positive opplevelser med dette, enn negative.

Hverken du eller jeg vet hva slags erfaringer "folket" har med trekanter.

Men det er visselig ikke trekanter denne tråden handler om.

Gjest T-jenta
Skrevet

Dersom han hadde syntes at eksen var bedre enn deg, hvorfor skulle han ha holdt sammen med deg da?

Jeg går ut fra at han er sammen med deg fordi han synes du er den flotteste jenta av alle :-)

Takk for svar! Du har helt rett,og jeg vet jo innerst inne at det stemmer. Likevel er det lettere sagt enn gjort å kvitte seg med tankene. Det kom kanskje ikke godt nok fram at dette ikke bare handler om sex, for meg er det heller et ønske om å ta kontroll over min egen sjalusi i alle situasjoner. Noe som nødvendigvis ikke har så mye med selve parforholdet å gjøre.Det var det jeg ønsket noen råd om.

Skrevet

Mange rare svar du har fått her.

Dette forsvinner med alderen.Jeg lover deg. Du er sikkert ung, litt usikker og dere har ikke vært sammen så lenge. Man blir tryggere på seg selv med årene. Jeg kan huske at jeg også hadde slike tanker. De forsvinner gradvis, og blir etterhvert helt borte.

Men det er ikke noen trøst akkurat nå kanskje?

Skrevet

Som Wita skriver dette går over med alderen, det kan jeg nok "garantere", men det hjelper ikke deg nå. Hva er det du tenker på når du tenker på eksene hans?

Skrevet

Det kurerte meg.

Ha ha...

Skrevet

Ha ha...

Hva var moro med det?

...tror du ikke på det??

Skrevet

Hva var moro med det?

...tror du ikke på det??

Næi!!! Det høres jo bare helt sinnsykt ut. Om gubben hadde forlangt at jeg skulle ha sex med en mannen mann for at han skulle overvinne sjalusien sin, hadde jag tatt pikk pakket mitt og strøket på dør.

Gjest T-jenta
Skrevet

Som Wita skriver dette går over med alderen, det kan jeg nok "garantere", men det hjelper ikke deg nå. Hva er det du tenker på når du tenker på eksene hans?

Det verste er nok ikke at han har vært sammen med andre, det har jo jeg og.Må nesten regne med det. Men det er nok det at de jentene han før har vært sammen med er veldig forskjellige fra meg, og jeg føler meg litt usikker på om det er noen sider ved dem han skulle ønske jeg hadde. På en annen side prøver jeg å se de sidene jeg har, som eksene ikke hadde.Heldigvis er det ikke noe som plager meg hele tiden,og det har nok blitt bedre med tiden, så det er tross alt en liten trøst i det dere sier:)

Skrevet

Det verste er nok ikke at han har vært sammen med andre, det har jo jeg og.Må nesten regne med det. Men det er nok det at de jentene han før har vært sammen med er veldig forskjellige fra meg, og jeg føler meg litt usikker på om det er noen sider ved dem han skulle ønske jeg hadde. På en annen side prøver jeg å se de sidene jeg har, som eksene ikke hadde.Heldigvis er det ikke noe som plager meg hele tiden,og det har nok blitt bedre med tiden, så det er tross alt en liten trøst i det dere sier:)

Men om de da tross alt er x-er, og veldig forskjellig fra deg, så kan det jo være at det var sider ved de som han IKKE satte pris på. Ettersom du er forskjellig fra de. Min samboer er også veeeldig forskjellig fra mine x-er. Det tok tydeligvis noen år før jeg "oppdaget" "min" type menn!!!

Gjest T-jenta
Skrevet

Mange rare svar du har fått her.

Dette forsvinner med alderen.Jeg lover deg. Du er sikkert ung, litt usikker og dere har ikke vært sammen så lenge. Man blir tryggere på seg selv med årene. Jeg kan huske at jeg også hadde slike tanker. De forsvinner gradvis, og blir etterhvert helt borte.

Men det er ikke noen trøst akkurat nå kanskje?

Joda, litt trøst er det kanskje:) Har vært sammen i to år, og alt er veldig bra, så skulle virkelig ikke være nødvendig for meg å tenke på det. Men hadde vært godt med en slags "medisin" som tok bort de vonde tankene når de først kom, for det er litt ødeleggende for humøret, og det smitter selvfølgelig over på han også, selv om dette er mitt problem.Så det er vel et par triks for å overvinne sjalusien jeg helst skulle hatt.

Gjest T-jenta
Skrevet

Men om de da tross alt er x-er, og veldig forskjellig fra deg, så kan det jo være at det var sider ved de som han IKKE satte pris på. Ettersom du er forskjellig fra de. Min samboer er også veeeldig forskjellig fra mine x-er. Det tok tydeligvis noen år før jeg "oppdaget" "min" type menn!!!

ja, jeg håper du har rett. Man er kanskje alltid redd for en "smell" når man har funnet den personen man føler er den rette? Det er jo en forferdelig vond tanke å skulle miste han..

Skrevet

ja, jeg håper du har rett. Man er kanskje alltid redd for en "smell" når man har funnet den personen man føler er den rette? Det er jo en forferdelig vond tanke å skulle miste han..

Ja det er vel sånn for veldig mange. Gjelder da å prøve å fokusere på at han ikke nå er sammen med "de andre" og det er jo en grunn til at han ikke er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...