Gå til innhold

Unødvendig, men vond sjalusi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, litt trøst er det kanskje:) Har vært sammen i to år, og alt er veldig bra, så skulle virkelig ikke være nødvendig for meg å tenke på det. Men hadde vært godt med en slags "medisin" som tok bort de vonde tankene når de først kom, for det er litt ødeleggende for humøret, og det smitter selvfølgelig over på han også, selv om dette er mitt problem.Så det er vel et par triks for å overvinne sjalusien jeg helst skulle hatt.

Ofte så er det slik at en blir sjalu og får slike tanker fordi en er usikker på seg selv.

-Hvordan er forholdet mellom din samboer og ex? Har de barn sammen, slik at dere må forholde dere til henne jevnlig? - Snakker han "bare positivt" om henne? - Eller har dere sammen pratet igjennom hans forhold til henne og hvorfor det ble slutt?

Jeg ser flere skriver at du bør huske på at han har valgt deg, - men det er så enkelt likssom, og sikkert ikke like enkelt å tenke på hvis sjalusi-følelsen kommer...

Ofte er det enkelt og prøve å finen "Feil" ved hans eks og kanskje snakke om hennes negative sider til han for å se hans reaksjon. Som en bekreftelse på at hun "har sine dårlig sider" likssom...

Jeg kan virkelig forstå følelsen du har, men hvis du tnker deg godt om, er det andre ting (ikke mellom han og deg), som har gjort deg usikker på menn ? (om du har opplevd foreldre som ble skilt, utroskap osv.). Det kan være helt andre ting enn usikkertheten på han som gjør at du føler som du gjør.

Kanskje lurt å sette deg ned og finne ord på følelsene dine. Kanskje finner du svaret, og kan jobbe videre med det på en eller annen måte?

Gode ønsker fra

Gjest T-jenta
Skrevet

Ofte så er det slik at en blir sjalu og får slike tanker fordi en er usikker på seg selv.

-Hvordan er forholdet mellom din samboer og ex? Har de barn sammen, slik at dere må forholde dere til henne jevnlig? - Snakker han "bare positivt" om henne? - Eller har dere sammen pratet igjennom hans forhold til henne og hvorfor det ble slutt?

Jeg ser flere skriver at du bør huske på at han har valgt deg, - men det er så enkelt likssom, og sikkert ikke like enkelt å tenke på hvis sjalusi-følelsen kommer...

Ofte er det enkelt og prøve å finen "Feil" ved hans eks og kanskje snakke om hennes negative sider til han for å se hans reaksjon. Som en bekreftelse på at hun "har sine dårlig sider" likssom...

Jeg kan virkelig forstå følelsen du har, men hvis du tnker deg godt om, er det andre ting (ikke mellom han og deg), som har gjort deg usikker på menn ? (om du har opplevd foreldre som ble skilt, utroskap osv.). Det kan være helt andre ting enn usikkertheten på han som gjør at du føler som du gjør.

Kanskje lurt å sette deg ned og finne ord på følelsene dine. Kanskje finner du svaret, og kan jobbe videre med det på en eller annen måte?

Gode ønsker fra

Vi har ikke barn enda, og han har ikke spesielt mye kontakt med eksene, kanskje en sms i ny og ne. Det er også en av grunnene til at det er helt unødvendig av meg å tenke på det. likevel hender det..

Jeg kjenner meg igjen i det med å finne dårlige sider ved eksene..Det virker aldri spesielt bra, for han skjønner ikke hvorfor jeg tar det opp i det hele tatt..Selv snakker han så godt som aldri om dem, så jeg skjønner at dette ikke burde være noe problem for den logiske hjerne i det hele tatt.

Men jeg har selv opplevd å være i et veldig bra forhold (ikke samboere), som hadde vart i flere år, og så plutselig oppleve å bli veldig forelsket i en annen. (Min nåværende kjæreste).Det var en forferdelig besluttning å ta, men jeg fulgte hjertet, og har ikke angret. Likevel opplevde jeg å måtte såre eksen noe helt forferdelig. Ingen av oss skjønte at det kunne gå så fort, og det er nok den opplevelsen som har gitt meg selv en enorm redsel for plutselig å ikke være bra nok. For selv om alt er bra nå, så kan det være slutt om to uker..(Usannsynlig, men etter å ha opplevet det selv..litt mer realistisk)

I grunn har ikke dette spesielt tilknytning til hans ekser, så det går kanskje mer på redsel for å miste han til noen andre som han føler er bedre eller mer riktig for han, enn det jeg er.

Gjest thesame
Skrevet

Vi har ikke barn enda, og han har ikke spesielt mye kontakt med eksene, kanskje en sms i ny og ne. Det er også en av grunnene til at det er helt unødvendig av meg å tenke på det. likevel hender det..

Jeg kjenner meg igjen i det med å finne dårlige sider ved eksene..Det virker aldri spesielt bra, for han skjønner ikke hvorfor jeg tar det opp i det hele tatt..Selv snakker han så godt som aldri om dem, så jeg skjønner at dette ikke burde være noe problem for den logiske hjerne i det hele tatt.

Men jeg har selv opplevd å være i et veldig bra forhold (ikke samboere), som hadde vart i flere år, og så plutselig oppleve å bli veldig forelsket i en annen. (Min nåværende kjæreste).Det var en forferdelig besluttning å ta, men jeg fulgte hjertet, og har ikke angret. Likevel opplevde jeg å måtte såre eksen noe helt forferdelig. Ingen av oss skjønte at det kunne gå så fort, og det er nok den opplevelsen som har gitt meg selv en enorm redsel for plutselig å ikke være bra nok. For selv om alt er bra nå, så kan det være slutt om to uker..(Usannsynlig, men etter å ha opplevet det selv..litt mer realistisk)

I grunn har ikke dette spesielt tilknytning til hans ekser, så det går kanskje mer på redsel for å miste han til noen andre som han føler er bedre eller mer riktig for han, enn det jeg er.

Er du sikker på at det ikke handler om du vil være *best*?

Slik har nemlig jeg det. Er innerst inne veldig sjalu på eksen hans fordi jeg tror hun noen bedre trekk enn jeg. Jeg er spesielt opptatt av at hun var tynnere og mer utadvendt enn meg...

Jeg vil være den beste han har hatt... Denne følelsen hadde jeg med eksen min, og jeg savner det.

Men jeg ser også at denne sjalusien er helt tåpelelig. Han snakker ikke om eksen, han savner ikke henne, han vil ikke være sammen med henne osv.

Men arg, dumme kjærring var bedre enn meg i visse ting... Håper denne følelsen går over snart...

Skrevet

Næi!!! Det høres jo bare helt sinnsykt ut. Om gubben hadde forlangt at jeg skulle ha sex med en mannen mann for at han skulle overvinne sjalusien sin, hadde jag tatt pikk pakket mitt og strøket på dør.

Ganske umodent sagt, vil jeg si...

...det er nok mange som har fått bukt med den kreftbyll i et forhold, som sjalusien overfor tidligere partnere representerer, på akkurat denne måten...

Skrevet

Ganske umodent sagt, vil jeg si...

...det er nok mange som har fått bukt med den kreftbyll i et forhold, som sjalusien overfor tidligere partnere representerer, på akkurat denne måten...

Umodent sagt??? Hva med en umoden handlig? Nå pleier jeg ikke å dømme folk uten å vite noe om bakgrunn for handligner, i tillegg til at jeg nok ved et par anlednigner selv sitter i glasshus, men dette syntes jeg var langt over grensene. Mulig jeg er vel naiv, men at magne får en annen til å feie over kona si for å bli kvitt sjalusien, DET tviler jeg på....

mil1365380270
Skrevet

Umodent sagt??? Hva med en umoden handlig? Nå pleier jeg ikke å dømme folk uten å vite noe om bakgrunn for handligner, i tillegg til at jeg nok ved et par anlednigner selv sitter i glasshus, men dette syntes jeg var langt over grensene. Mulig jeg er vel naiv, men at magne får en annen til å feie over kona si for å bli kvitt sjalusien, DET tviler jeg på....

Enig med deg her! Skal ikke si at dette er det dårligste rådet jeg har hørt, men snakk om å spille rullett med forholdet og følelsene!

Skrevet

Men de aller fleste vil nok ikke involvere en tredjepart i sex...

Sjalusi er vanskelig...men det går an å bli kvitt det. Det beste er å ikke tenke så mye på eksene. Det var tross alt en grunn til at det ble slutt.

Kanskje det var eksene som dumpet han, slik at han gikk stadig nedover i krav til ny kjæreste, men egentlig ønsker å være sammen med eksene?

Skrevet

Seriøst, ja. Kanskje litt utradisjonelt, men det fikk de effekten jeg(vi) var ute etter.

Selvfølgelig er og var hun min for det. Du sitter nok fast i et mønster som etterhvert vil bli et helvete for han, hvis du ikke vil eller kan bruke litt fantasi for å bote på det.

Jeg forstår deg sååååå godt!!

Jeg er 21 år og har akkurat hatt 1 års bryllupsdag. I hele dette året har jeg vært plaget med sjalusi, ikke bare ovenfor hans ex, men også pga kjendiser han har 'likt'.

Grunnene har vært de samme som de du nevnte.

Jeg har tenkt dumme tanker nesten hver dag. og det er naturligvis ødeleggende for humøret. Det har vært dager der vi nesten har tvilt på at forholdet skulle vare...jeg har t.o.m gått til psykolog for å prate om det, men ingenting har hjulpet:( Har også drøftet det med han ofte, fått han til å fosikre meg om at han aldri tenker på dem, og at det er meg han har valgt og det er alt som betyr noe. Det hjelper ei stund, men så dukker det opp nye spørsmål jeg må ha svar på.

Jeg har vært deppa pga dette, det sliter sånn på meg selv, han OG oss. Har grått meg i søvn mer enn en gang....hater og ha det sånn! På bryllupsdagen vår var jeg skikkelig lei meg fordi det nesten ikke føltes som det var noe å feire ettersom jeg har vært så vanskelig mot han.

Vel, vi snakket litt om det da, og ble enige om at fra nå av skal vi ha det fint. Han har jo prøvd før å be meg om ikke å tenke på de timgene, og jeg har prøvd, men uten hell.

Denne gangen tror jeg imidlertid det skal gå bedre. Har nå hatt det kjempefint i snart 2 uker, og den forelska følelsen er sterkere enn på lenge. Tror jeg bare bestemte meg for at pokker heller, de skal ikke få ødelegge livet mitt, det er ikke de bitchene verdt!!!

Har ingen gode råd til deg, for jeg trenger dem vel like mye selv, ville bare si at du er ikke alene om problemet!!

Klem fra meg

Skrevet

Jeg forstår deg sååååå godt!!

Jeg er 21 år og har akkurat hatt 1 års bryllupsdag. I hele dette året har jeg vært plaget med sjalusi, ikke bare ovenfor hans ex, men også pga kjendiser han har 'likt'.

Grunnene har vært de samme som de du nevnte.

Jeg har tenkt dumme tanker nesten hver dag. og det er naturligvis ødeleggende for humøret. Det har vært dager der vi nesten har tvilt på at forholdet skulle vare...jeg har t.o.m gått til psykolog for å prate om det, men ingenting har hjulpet:( Har også drøftet det med han ofte, fått han til å fosikre meg om at han aldri tenker på dem, og at det er meg han har valgt og det er alt som betyr noe. Det hjelper ei stund, men så dukker det opp nye spørsmål jeg må ha svar på.

Jeg har vært deppa pga dette, det sliter sånn på meg selv, han OG oss. Har grått meg i søvn mer enn en gang....hater og ha det sånn! På bryllupsdagen vår var jeg skikkelig lei meg fordi det nesten ikke føltes som det var noe å feire ettersom jeg har vært så vanskelig mot han.

Vel, vi snakket litt om det da, og ble enige om at fra nå av skal vi ha det fint. Han har jo prøvd før å be meg om ikke å tenke på de timgene, og jeg har prøvd, men uten hell.

Denne gangen tror jeg imidlertid det skal gå bedre. Har nå hatt det kjempefint i snart 2 uker, og den forelska følelsen er sterkere enn på lenge. Tror jeg bare bestemte meg for at pokker heller, de skal ikke få ødelegge livet mitt, det er ikke de bitchene verdt!!!

Har ingen gode råd til deg, for jeg trenger dem vel like mye selv, ville bare si at du er ikke alene om problemet!!

Klem fra meg

Hvorfor skriver du til meg, og ikke til T-jenta?

Skrevet

Vet du, jeg har det litt sånn selv, enda min kjæreste ikke på langt nær hadde et så seksuelt og langt forhold til sin ex som jeg hadde til min, så det er han som skulle vært sjalu og ikke jeg, om noen av oss skulle være det.

Jeg har oppdaget at jenter har et behov for drama i hverdagen. Det er akkurat som om vi prøver å skape problemer, om vi ikke har dem. Vi leter nesten etter noe galt hos partneren, leter etter problemer å ta opp, nyanser å diskutere...

Merker dette med meg selv iallfall. Kan aldri slå meg til ro meg at jeg har funnet den perfekte mannen i mitt liv, at forholdet utvikler seg normalt. Graver i fortid og nåtid og maser om hva han føler. Enda jeg innerst inne vet svaret...

Akkurat som om jeg prøver å fremprovosere en krangel eller et problem. Som for å bevise at dette er for godt til å vare. Tror det er litt typisk når man har opplevd et forhold der en ble dumpet. Hadde så mange drømmer og fremtidshåp som sprakk, og nå prøver jeg beskytte meg selv ved å være føre var, forberede meg på det værste, og se problemene før de kommer...

Veldig dumt... vi må bare prøve å kjenne etter hvor lykkelige vi er, se hva vi har og være glade for det. Ikke se så langt hverken frem eller tilbake tror jeg. Så lenge du er fornøyd med forholdet slik det er nå.

Men det er ikke så lett å leve i en udramatisk hverdag og et konfliktløst forhold. Det er jo aldri slik på film! Det er jo alltid et problem, eller en hemmelighet eller forbudte følelser der... men slik er nok ikke det virkelige liv. Kanskje vi skal innse det? Og kose oss med det vi har akkurat nå?

Skrevet

Er du sikker på at det ikke handler om du vil være *best*?

Slik har nemlig jeg det. Er innerst inne veldig sjalu på eksen hans fordi jeg tror hun noen bedre trekk enn jeg. Jeg er spesielt opptatt av at hun var tynnere og mer utadvendt enn meg...

Jeg vil være den beste han har hatt... Denne følelsen hadde jeg med eksen min, og jeg savner det.

Men jeg ser også at denne sjalusien er helt tåpelelig. Han snakker ikke om eksen, han savner ikke henne, han vil ikke være sammen med henne osv.

Men arg, dumme kjærring var bedre enn meg i visse ting... Håper denne følelsen går over snart...

mm... helt i begynnelsen da jeg møtte kjæresten min snakket vi litt om ekser, og han sa de var sånn sjelevenner... og det sa vel kanskje jeg at jeg hadde følt jeg og min ex var også...

gjør litt vondt å tenke på, at han har hatt en sjelevenn, og jeg vet ikke om han føler det samme for meg, at det er det vi er.

utrolig barnslig såklart, er jo som å være sjalu på bestekameratene hans som har kjent ham siden barneskolen, bare det er jo litt trist å tenke på, at han har levd så lenge uten meg, og jeg uten ham... men så har det gjort ham til den han er idag også da.

kanskje det er det vi bør tenke om eksene, at de har gjort at han fant nettopp meg, og at jeg var neste hakk opp på stigen. Vi er jo på toppen nå, de andre er kun erfaringer i livet hans som har brakt han dit han er idag...

akkurat som sexlivet, dårlige og eksprimentelle erfaringer i fortiden, kan føre til et bra sexliv nå?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! vil bare si at jeg skjønner problemet ditt, har det sånn jeg også. og vi har vært sammen i 2 og ett halvt år, har en sønn og er forlovet og enda hender det jeg blir sjalu på x`n hans enda han ikke har kontakt med henne. Tror det er fordi jeg er redd for å miste han og at det er lettere å mase om det enn å bli fortalt det hvis det skulle skje. men de valgte jo oss så det er jo en grunn til at de er sammen med oss, og det er alltid en grunn til at x`r er x`r. også er det vel større sjanse for at det blir slutt pga sjalusien enn pga x`n men det er ikke så lett å tenke sånn.Tror vi bare må jobbe litt med vært eget selvbilde og overbevise oss selv om at vi ikke har noen grunn til å være sjalu, for de hadde jo ikke vært sammen med oss hvis de ikke vil det.

Lykke til!

håper at sjalusien gir seg etter hvert.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! vil bare si at jeg skjønner problemet ditt, har det sånn jeg også. og vi har vært sammen i 2 og ett halvt år, har en sønn og er forlovet og enda hender det jeg blir sjalu på x`n hans enda han ikke har kontakt med henne. Tror det er fordi jeg er redd for å miste han og at det er lettere å mase om det enn å bli fortalt det hvis det skulle skje. men de valgte jo oss så det er jo en grunn til at de er sammen med oss, og det er alltid en grunn til at x`r er x`r. også er det vel større sjanse for at det blir slutt pga sjalusien enn pga x`n men det er ikke så lett å tenke sånn.Tror vi bare må jobbe litt med vært eget selvbilde og overbevise oss selv om at vi ikke har noen grunn til å være sjalu, for de hadde jo ikke vært sammen med oss hvis de ikke vil det.

Lykke til!

håper at sjalusien gir seg etter hvert.

Hmmm, kjenner meg igjen her ja! Er veldig enig med deg Caroliiine, tror det har mye med vårt eget selvbilde å gjøre. Selv så har jeg perioder der jeg kan være veldig sjalu, andre ganger har jeg nesten ikke den følelsen i det hele tatt. Tror vi bare burde slappe av og nyte kjærestene våre jeg.

• 8 måneder senere...
Gjest kaisaliten
Skrevet

Hei T-jenta, hvis du fortsatt er på forumet...

Ser du skrev ditt innlegg for over et halvt år siden. er bare så nysgjerrig på hvordan det har gått med deg?!Har du fått bukt med sjalusien og i såfall hvordan?

jeg søkte på "sjalusi" fordi jeg selv sliter og kunne trenge noen innspill....og nå har jeg lest denne tråden fra ende til annen, og kjenner meg igjen i så mye...

Det var godt-vondt å lese....Lurer bare så på hvordan det står til...nå så lenge etter.

Håper du svarer dersom du leser dette.

klem, Kaisaliten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...