Gå til innhold

Spm. ifm. oppløsning av samboerskap hvor barn er involvert

Anbefalte innlegg

Jeg er en mor med 1/2 år gammelt barn. Har vært samboer med barnets far siden barnet ble født. Vi går ikke særlig bra sammen og jeg frykter at vi før eller senere kommer til å flytte fra hverandre -- og at jeg dermed kommer i alene-mor-situasjonen.

Mine spm. blir som følger:

1. Vi er samboere med delt foreldrerett.

Hvem "får" barnet etter samlivsbrudd?

Får moren automatisk rett til å ha barnet boende hos seg?

2. Hvordan greier man seg økonomisk?

Hvilken hjelp og støtte kan man få som alenemor? Jeg har faktisk ikke den ringeste peiling på slike spørsmål. Hadde aldri trodd jeg skulle havne i en slik situasjon.

Jeg bor i dag i egen 3-roms leilighet i Oslo med 1/2 million i gjeld. Kan jeg klare meg økonomisk med en slik gjeldsbyrde?

Jeg har ellers ingen store materialistiske krav og kan greie meg med svært lite.

Har fast jobb i større norsk industrikonsern med ca. 300.000 i årsinntekt. I øyeblikket har jeg perm. med 80% lønn.

Kan jeg klarer å beholde leiligheten når jeg begynner å jobbe igjen? Kan jo neppe klare å jobbe 100% som alene-mor?! Kanskje 60% el. 80%?

Vi har en kommunal barnehage i nærmiljøet. Kan jeg regne med å få plass til barnet der?

PLEASE gi meg et utfyllende svar, noen....

Hilsen

fortvilet jente i nød

Fortsetter under...

Siden dere har felles foreldreansvar, må dere bli enige om hvor barnet skal bo. Du "får" ikke barnet automatisk. Blir dere ikke enige, må dere be retten om en avgjørelse, da må dere først til familivernkontoret for megling.

Stønader, forutsatt at du får omsorgen: Siden du tjener så mye som 300000 i året, får du ikke overgangsstønad. Du får barnetrygd for ett barn ekstra, og bidrag fra faren, 11% av bruttoinntekten hans. Bidraget er skattepliktig, men bare med 28%.

Det finnes også stønad til barnetilsyn, men hvordan reglene for hvem som får denne er for tiden, er jeg usikker på. Spør på forum for trygdespørsmål. Og så får du skatteklasse 2.

Om du kan beholde leiligheten med en gjeld på 1/2 million ? Sett opp et regnskap, det kan bli trangt. Eier du den alene, eller må du betale ut samboeren ?

Enslige forsørgere har som regel fortrinnsrett ved tildeling av barnehageplass, men det skal jo være ledige plasser, da. Du kan ikke være sikker på å få plass ihvertfall. Ta en telefon til barnehagekontoret og hør hvor lange ventelistene er.

Siden dere har felles foreldreansvar, må dere bli enige om hvor barnet skal bo. Du "får" ikke barnet automatisk. Blir dere ikke enige, må dere be retten om en avgjørelse, da må dere først til familivernkontoret for megling.

Stønader, forutsatt at du får omsorgen: Siden du tjener så mye som 300000 i året, får du ikke overgangsstønad. Du får barnetrygd for ett barn ekstra, og bidrag fra faren, 11% av bruttoinntekten hans. Bidraget er skattepliktig, men bare med 28%.

Det finnes også stønad til barnetilsyn, men hvordan reglene for hvem som får denne er for tiden, er jeg usikker på. Spør på forum for trygdespørsmål. Og så får du skatteklasse 2.

Om du kan beholde leiligheten med en gjeld på 1/2 million ? Sett opp et regnskap, det kan bli trangt. Eier du den alene, eller må du betale ut samboeren ?

Enslige forsørgere har som regel fortrinnsrett ved tildeling av barnehageplass, men det skal jo være ledige plasser, da. Du kan ikke være sikker på å få plass ihvertfall. Ta en telefon til barnehagekontoret og hør hvor lange ventelistene er.

Hei Atene

Takk for informativt svar.

Jeg har et spm. til vedr. foreldreansvar:

Rett etter fødselen fikk jeg et skjema på magen (Erkjennelse av farskap) som jeg signerte på. Nederst på skjemaet har jeg krysset av i kolonne for "foreldreansvaret skal være felles" under overskriften "Frivillig avtale om foreldreansvar for nevnte barn".

Er dette skjemaet avgjørende for hvem som har foreldreretten? Jeg var inne på aleneforeldreforeningens hjemmesider og der står det at delt foreldrerett skal meldes skriftlig til Folkeregisteret og at dette IKKE tilsvarer skjemaet for farskap som man signerer på rett etter fødselen.

JEG ER FORVIRRET! Har ikke meldt fra til Folkeregisteret om at vi skal ha delt foreldrerett/ansvar annet enn dette skjemaet jeg signerte på rett etter fødselen.

Har vi da delt foreldrerett eller ikke??!!!

Takknemlig for svar!!!!!!

Hei Atene

Takk for informativt svar.

Jeg har et spm. til vedr. foreldreansvar:

Rett etter fødselen fikk jeg et skjema på magen (Erkjennelse av farskap) som jeg signerte på. Nederst på skjemaet har jeg krysset av i kolonne for "foreldreansvaret skal være felles" under overskriften "Frivillig avtale om foreldreansvar for nevnte barn".

Er dette skjemaet avgjørende for hvem som har foreldreretten? Jeg var inne på aleneforeldreforeningens hjemmesider og der står det at delt foreldrerett skal meldes skriftlig til Folkeregisteret og at dette IKKE tilsvarer skjemaet for farskap som man signerer på rett etter fødselen.

JEG ER FORVIRRET! Har ikke meldt fra til Folkeregisteret om at vi skal ha delt foreldrerett/ansvar annet enn dette skjemaet jeg signerte på rett etter fødselen.

Har vi da delt foreldrerett eller ikke??!!!

Takknemlig for svar!!!!!!

Dersom du har skrevet under på at dere har delt foreldreansvar, ja så har dere det. Delt foreldreansvar er ikke det samme som delt samvær.

Når det gjelder økonomi så har du som Atene allerede har svart krav på dobbel barnetrygd og bidrag. I tillegg får du stønad til barnetilsyn, 70% av dokumenterte utgifter, jeg er ikke sikker på hva som evt. er den øvre grensen her.

Som alenemor kan du selvfølgelig jobbe i 100% stilling, det har både jeg og flere av mine bekjente greid :-)

Om du klarer å betjene et lån på 0.5 mill med ei inntekt på 300.000 kommer an på de øvrige utgiftene dine. Da jeg ble alene hadde jeg ei inntekt på 250.000, gjeld på 600.000 og stønad til barnetilsyn var adskillig mindre enn i dag, jeg syns ikke jeg eller datteren min har lidd noen nød. Jeg vil tro at du kommer til å klare deg ganske bra, men sett opp budsjett og vær ekstra økonomisk i begynnelsen til du ser hva du har å rutte med.

Dersom du har skrevet under på at dere har delt foreldreansvar, ja så har dere det. Delt foreldreansvar er ikke det samme som delt samvær.

Når det gjelder økonomi så har du som Atene allerede har svart krav på dobbel barnetrygd og bidrag. I tillegg får du stønad til barnetilsyn, 70% av dokumenterte utgifter, jeg er ikke sikker på hva som evt. er den øvre grensen her.

Som alenemor kan du selvfølgelig jobbe i 100% stilling, det har både jeg og flere av mine bekjente greid :-)

Om du klarer å betjene et lån på 0.5 mill med ei inntekt på 300.000 kommer an på de øvrige utgiftene dine. Da jeg ble alene hadde jeg ei inntekt på 250.000, gjeld på 600.000 og stønad til barnetilsyn var adskillig mindre enn i dag, jeg syns ikke jeg eller datteren min har lidd noen nød. Jeg vil tro at du kommer til å klare deg ganske bra, men sett opp budsjett og vær ekstra økonomisk i begynnelsen til du ser hva du har å rutte med.

Takk for svar, Libra!

Godt å høre at du klarte deg bra!!!

Jeg fikk litt mere mot etter at jeg hørte det...

Takk for svar, Libra!

Godt å høre at du klarte deg bra!!!

Jeg fikk litt mere mot etter at jeg hørte det...

Det kommer sikkert til å gå helt fint med deg, tror som sagt ikke du behøver å bekymre deg så mye om økonomien.

Det jeg selv har opplevd som viktigst er å ha et sosialt nettverk, man er bundet til hjemmet, og da er det godt å ha noen man kan bruke som barnevakt etc. Du er kanskje heldigere enn meg og har en barnefar som bor i nærheten og skal ha samvær med barnet, det hjelper på slik at man ikke blir fullstendig utslitt av å aldri ha tid for seg selv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...