Gjest Synes Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Noen andre her som så på skoledebatten på holmgang i går? Hva skal til for å få dyktige elever? Selv har jeg tro på at det er læreren det kommer ann på. Skal man få dyktige elever må en ha dyktige lærere og ikke en lærer som ikke engang greier en enkel prosentregning. De må ellers være motiverte for jobben og ikke komme utslitte på jobb p.g.a de har mange oppgaver hjemme. Ellers må en lærer være varmhjerta og et godt eksempel for skolebarna og ikke drive å mobbe de som en del gjør. Tror lærerutdanningen må stille langt strengere krav. Lærere som ikke gjør en god jobb bør også få sparken. Husker godt hvor ulike lærerne var da jeg gikk på skolen. Litt for mange bare suser seg gjennom dagen kun for pengene. Jeg for min del har ikke så stor tro på at penger er løsningen på alt, men at det må stilles langt høyere krav til de som jobber i skolen. Hva mener andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimma Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Det siste elevene trenger er lærere som suterer og klager over økonomien. Det skaper bare sutrete elever også. Vi har det så godt her til lands at det er rett og slett kvalmt og høre på lærere som klager over at de ikke orket mere fordi de ikke hadde nok penger til svømmebassenget. De kunne fått prøvd og vært i et uland noen uker. Da hadde de kanskje fått sett hvor godt vi egentlig har det. Jeg blir rett og slett flau på enkelte ganger når jeg tenker over hvor fryktelig bortskjemte vi er her til lands. Gjør heller det beste ut av det med de midlene som er og ikke vær noen idiotiske forbilder for elevene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tror det er viktig med et godt pedagogisk grunnlag, og at den offfentlige norske skolen ikke i særlig grad har lyktes med utformingen av denne. Ressurser og lærerkrefter er en ting, men hvis man bygger på et mangelfullt grunnlag er det lite som kan bedres ved å klage på lærerne eller mangel på ressurser til skolen. Jeg tror altså at det er altfor enkelt å skylde på uengasjerte lærere. Det finnes så mange engasjerte lærere som dessverre mister motet når de møter virkeligheten. Jeg ønsker mer rom for individualitet i skolen, nærmere oppfølging av den enkelte elev. Det krever et annet grunnlag å jobbe med enn det som finnes i dag, kombinert med engasjerte lærere og antakelig økte ressurser til skolen. (Jeg så ikke debatten, forresten.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synes Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tror det er viktig med et godt pedagogisk grunnlag, og at den offfentlige norske skolen ikke i særlig grad har lyktes med utformingen av denne. Ressurser og lærerkrefter er en ting, men hvis man bygger på et mangelfullt grunnlag er det lite som kan bedres ved å klage på lærerne eller mangel på ressurser til skolen. Jeg tror altså at det er altfor enkelt å skylde på uengasjerte lærere. Det finnes så mange engasjerte lærere som dessverre mister motet når de møter virkeligheten. Jeg ønsker mer rom for individualitet i skolen, nærmere oppfølging av den enkelte elev. Det krever et annet grunnlag å jobbe med enn det som finnes i dag, kombinert med engasjerte lærere og antakelig økte ressurser til skolen. (Jeg så ikke debatten, forresten.) Da tror jeg det igjen er noe galt med lærerutdanningen som ikke har forberedt lærerstudentene på hva som møter de. Hva med å se på det vanskelige i skolen som en spennede utfordring? Tror både statusen og motivasjonen til lærerne hadde endret seg til det bedre om de hadde vært mere robuste og ikke tenkte så negativt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tror det er viktig med et godt pedagogisk grunnlag, og at den offfentlige norske skolen ikke i særlig grad har lyktes med utformingen av denne. Ressurser og lærerkrefter er en ting, men hvis man bygger på et mangelfullt grunnlag er det lite som kan bedres ved å klage på lærerne eller mangel på ressurser til skolen. Jeg tror altså at det er altfor enkelt å skylde på uengasjerte lærere. Det finnes så mange engasjerte lærere som dessverre mister motet når de møter virkeligheten. Jeg ønsker mer rom for individualitet i skolen, nærmere oppfølging av den enkelte elev. Det krever et annet grunnlag å jobbe med enn det som finnes i dag, kombinert med engasjerte lærere og antakelig økte ressurser til skolen. (Jeg så ikke debatten, forresten.) Debatten kommer vel kanskje i reprise i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
millymollymandy Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Elevene trenger profesjonelle lærere - gode pedagoger som klarer å utfordre elevene passe mye, gir tilpassert opplæring til alle - og lar dem beholde gløden, iveren og interessen for å lære. Dette kan en få til kun ved å arbeide i team/helhetlig og tverrfaglig - og gi fra seg mye "kontroll" slik at elevene kan arbeide selvstendig og med læreren som veileder. Heldagsskolen er et "must" fordi det gir anledning til å arbeide i økter - med skikkelige pauser i mellom, utetid/lek og aktiviteter - og frihet fra det forferdelige jaget med 45 minutters "timer" noe som splitter og fragmenterer alt skolearbeidet i dag. Bort med ringeklokka! Alt dette - og mere til får barna når de går i Montessori skole - og om noen år kan en jo håpe på at den offentlige skolen også er i nærheten av å kunne gi et like godt opplæringstilbud (Kristin Clemet prøver, i alle fall)! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirrianne Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Selv kjenner jeg ei som har vært lærer i 25 år. Hun har vært i full jobb hele tiden. Mange av de elevene hun har hatt har kommet svært langt i livet, er advokater, leger osv. Hun er både snill og streng på samme tid. Hun er en svært dyktig lærer som vet hva hun driver med og hun er en ekspert på mange av elever med vansker. Har aldri hørt hun har klaget over dårlige resurser. Hun har jobbet på ulike skoler. Når jeg ser hvor dyktig hun er så tviler jeg faktisk ikke på at læreren har mye å si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Hvor har du det fra at foreldrene hindrer skolen i å yte ekstra til de som trenger det? De fleste spesialskoler og -klasser er nedlagt. I den norske skolen skal elevene hjelpes der de er. For å få ressurser til f.eks. en assistent til en elev med problemer, trengs det en diagnose. Det holder ikke at h*n er "umulig" og forstyrrer. Utredningskøen er lang, og i mellomtiden kan en elev ødelegge en hel klasse, slik du skriver. Men det er nok sjelden at skolen vil yte ekstra, og foreldrene nekter. Tvert imot er det stadig episoder der fortvilede foreldre ser at barnet ikke får den ekstrahjelp det har krav på ifølge reglene. Det hender også relativt ofte at kan skolen ser seg nødt til å bruke en assistent som egentlig skal bistå f.eks. en hørselshemmet elev, som en fellesressurs / ekstrahjelp for hele klassetrinnet. Det finnes sikkert et tilfelle her og der hvor foreldrene har vært uenig i det skolen foreslår. Men jeg tror ikke problemene i skolen skyldes at foreldrene har for mye makt. Tvert imot tror jeg mange elever ville vært sjanseløse i "apparatet" hvis de ikke hadde foreldre som sto på noe veldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Hvor har du det fra at foreldrene hindrer skolen i å yte ekstra til de som trenger det? De fleste spesialskoler og -klasser er nedlagt. I den norske skolen skal elevene hjelpes der de er. For å få ressurser til f.eks. en assistent til en elev med problemer, trengs det en diagnose. Det holder ikke at h*n er "umulig" og forstyrrer. Utredningskøen er lang, og i mellomtiden kan en elev ødelegge en hel klasse, slik du skriver. Men det er nok sjelden at skolen vil yte ekstra, og foreldrene nekter. Tvert imot er det stadig episoder der fortvilede foreldre ser at barnet ikke får den ekstrahjelp det har krav på ifølge reglene. Det hender også relativt ofte at kan skolen ser seg nødt til å bruke en assistent som egentlig skal bistå f.eks. en hørselshemmet elev, som en fellesressurs / ekstrahjelp for hele klassetrinnet. Det finnes sikkert et tilfelle her og der hvor foreldrene har vært uenig i det skolen foreslår. Men jeg tror ikke problemene i skolen skyldes at foreldrene har for mye makt. Tvert imot tror jeg mange elever ville vært sjanseløse i "apparatet" hvis de ikke hadde foreldre som sto på noe veldig. Jeg har dette fra lærere. Grunnen til at de fleste spesialklasser (og skoler) er lagt ned var etter press fra foreldrene. De ville ikke at deres unger skulle gå i en spesialklasse fordi de da ble stemplet som tapere av andre foreldre. Det var deres prestisje som var viktigst, ikke barnets behov. Dette er ikke noe jeg tror, dette har skjedd flere steder, og er blitt meg fortalt av de som jobber med det. Det er heller ikke lov å ta en elev ut av en klasse bare fordi han er en bråkmaker og ødelegger for alle andre. Både mynighetene og foreldrene kan nekte dette. Det er ikke mangel på spesiallærerere, det har aldri vært flere enn nå. Nesten annenhver lærerstilling er spesiallærere i en eller annen grad. En trenger, som du sier, en diagnose for å yte ekstra hjelp (selv om foreldrene fortsatt kan nekte å innse at deres barn ikke er "normalt" og nekte hjelp), men det er for å få lov til å yte ekstra, ikke for å få ekstra penger. Penger er sjelden et problem for vanskeligstillte barn lenger. Problemet er at foreldrene tenker mer på sin egen prestisje og hva naboene vil så når det kommer ut at deres barn trenger ekstra hjelp. Det er ikke alltid like lett å akseptere dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salli Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Enig med deg! :-) (Med unntak av punktet om fysisk avstraffelse.) Jeg tenker tilbake på min egen skoletid, hvor vi var mange elever som fulgte hverandre gjennom de ulike klassetrinnene med stadig nye lærere, noen flinke, noen mindre flinke. Fikk de flinke lærerne de "dårlige" elevene til å bli noe bedre? Neida. De flinke elvene var flinke gjennom hele skoletiden, de "dårlige" elvene ble ikke stort bedre av gode lærere. En god lærer kan øke inspirasjonen, men det aller meste av jobben må elevene gjøre selv!! Jeg kommer fra en familie med lærere på videregående-nivå. På den skolen de jobber/jobbet er det lærere som har vært i 20-30 år og har sett utallige nye elevkull. Hva har endret seg? Dagens elever har mye dårligere disiplin. Det er mange flere tilfeller med vanskelig familiebakgrunn. Det er mye mer narkotikabruk og andre problemer. Alle elever skal presses gjennom samme system. Man kan ikke skylde på lærerne for at ikke alle kommer ut av skolen som prakteksemplarer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg har dette fra lærere. Grunnen til at de fleste spesialklasser (og skoler) er lagt ned var etter press fra foreldrene. De ville ikke at deres unger skulle gå i en spesialklasse fordi de da ble stemplet som tapere av andre foreldre. Det var deres prestisje som var viktigst, ikke barnets behov. Dette er ikke noe jeg tror, dette har skjedd flere steder, og er blitt meg fortalt av de som jobber med det. Det er heller ikke lov å ta en elev ut av en klasse bare fordi han er en bråkmaker og ødelegger for alle andre. Både mynighetene og foreldrene kan nekte dette. Det er ikke mangel på spesiallærerere, det har aldri vært flere enn nå. Nesten annenhver lærerstilling er spesiallærere i en eller annen grad. En trenger, som du sier, en diagnose for å yte ekstra hjelp (selv om foreldrene fortsatt kan nekte å innse at deres barn ikke er "normalt" og nekte hjelp), men det er for å få lov til å yte ekstra, ikke for å få ekstra penger. Penger er sjelden et problem for vanskeligstillte barn lenger. Problemet er at foreldrene tenker mer på sin egen prestisje og hva naboene vil så når det kommer ut at deres barn trenger ekstra hjelp. Det er ikke alltid like lett å akseptere dette. Jeg tviler ikke på at enkelte slike tilfeller forekommer, og at erfarne lærere har møtt eksempler. Men jeg tror ikke enkeltforeldre har makt til å nedlegge spesialtilbud alene, det er en politisk sak. Men jeg godtar at du tilsynelatende lever i en annen verden enn meg, det kommer ikke som noen overraskelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tviler ikke på at enkelte slike tilfeller forekommer, og at erfarne lærere har møtt eksempler. Men jeg tror ikke enkeltforeldre har makt til å nedlegge spesialtilbud alene, det er en politisk sak. Men jeg godtar at du tilsynelatende lever i en annen verden enn meg, det kommer ikke som noen overraskelse. Det er ikke snakk om enkelte tilfeller eller eksempler, men vanlig praksis. Dersom foreldrene nekter skal det mye til å bli kvitt bråkmakere, uansett hvilke problemer de har. Jeg snakker ikke om barn med psykiske handikap her. Og dette har jeg fra lærere som har jobbet i svært mange år og sett utviklingen på nært hold. At du lever i en fantasiverden angår ikke meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Det er ikke snakk om enkelte tilfeller eller eksempler, men vanlig praksis. Dersom foreldrene nekter skal det mye til å bli kvitt bråkmakere, uansett hvilke problemer de har. Jeg snakker ikke om barn med psykiske handikap her. Og dette har jeg fra lærere som har jobbet i svært mange år og sett utviklingen på nært hold. At du lever i en fantasiverden angår ikke meg. Jeg sier ikke at utviklingen er riktig, men hvor i all verden skal man "bli kvitt dem" hen når det omtrent ikke finnes alternativer lenger? Politikerne har jo vedtatt at alle skal hjelpes og støttes der de er, i sine opprinnelige klasser side om side med alminnelige elever. Jeg tror ikke det vanligste problemet er at elevene tilbys tiltak som foreldrene nekter å ta imot. Vi kan godt være enige om at det finnes alle typer foreldre. Men jeg tror ikke det _typiske_ tilfellet er at foreldrene nekter barna sine spesiell oppfølging som de trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Elevene trenger profesjonelle lærere - gode pedagoger som klarer å utfordre elevene passe mye, gir tilpassert opplæring til alle - og lar dem beholde gløden, iveren og interessen for å lære. Dette kan en få til kun ved å arbeide i team/helhetlig og tverrfaglig - og gi fra seg mye "kontroll" slik at elevene kan arbeide selvstendig og med læreren som veileder. Heldagsskolen er et "must" fordi det gir anledning til å arbeide i økter - med skikkelige pauser i mellom, utetid/lek og aktiviteter - og frihet fra det forferdelige jaget med 45 minutters "timer" noe som splitter og fragmenterer alt skolearbeidet i dag. Bort med ringeklokka! Alt dette - og mere til får barna når de går i Montessori skole - og om noen år kan en jo håpe på at den offentlige skolen også er i nærheten av å kunne gi et like godt opplæringstilbud (Kristin Clemet prøver, i alle fall)! Det Kristin Clemet står for er etter min mening veldig langt unna Montessoris tankegang. Hva mener du er fellestrekkene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alpt Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg har opplevd fantastiske lærere som ikke har fått gjort noe som helst, fordi de mangler den egenskapen det er å få dritt-/jævel-unger til å holde seg i ro og følge med i timen. Mulig det er noe man må kunne for å bli en god lærer, men folkeskikk bør drittungene lære hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg sier ikke at utviklingen er riktig, men hvor i all verden skal man "bli kvitt dem" hen når det omtrent ikke finnes alternativer lenger? Politikerne har jo vedtatt at alle skal hjelpes og støttes der de er, i sine opprinnelige klasser side om side med alminnelige elever. Jeg tror ikke det vanligste problemet er at elevene tilbys tiltak som foreldrene nekter å ta imot. Vi kan godt være enige om at det finnes alle typer foreldre. Men jeg tror ikke det _typiske_ tilfellet er at foreldrene nekter barna sine spesiell oppfølging som de trenger. Som du sier så har politikerne, mot lærernes råd, bestemt at mange skal hjelpes i klassen de er i. Men når en lærer har 30 elever har han små muligheter til å hjelpe de med problemer. Og det er jo ikke lærernes feil. Et annet problem er at stadig flere trenger slik hjelp. Nivået på elevene går nedover og er vesentlig dårligere i dag enn for bare 10 år siden. Det må opprettes egne klasser for de med problemer. Men da blir disse gjerne stigmatisert som tapere eller problembarn og det ønsker ikke deres foreldre. Derfor nekter disse ofte. Jeg kunne nevnt flere konkrete eksempler på akkurat det. Også tilfeller der slike klasser ble opprettet, men måtte legges ned fordi foreldrene klaget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Jeg er veldig enig i det meste av det du her sier. (men fysisk avstraffelse var vel ment som en fleip?) Ang. spesialundervisning. Det er jo riktig at det kan være vanskelig for skolen å få foreldre med på spesielle tiltak for deres barn. MEN man kan vel ikke si at det er regelen.Men det skjer ganske ofte, det er vel riktig. Det blir jo færre og færre timer til slik støtteundervisning/ deling av klssen. Så det er heller ikke mulig å tilby slik ekstrahjelp heller i mange tilfelle. Og som det ble sagt i "Holmgang": Klassene blir større, lærerne færre og bevilgningene reduseres. Hvilken "snuoperasjon" av hun der dama på toppen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synes Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg er veldig enig i det meste av det du her sier. (men fysisk avstraffelse var vel ment som en fleip?) Ang. spesialundervisning. Det er jo riktig at det kan være vanskelig for skolen å få foreldre med på spesielle tiltak for deres barn. MEN man kan vel ikke si at det er regelen.Men det skjer ganske ofte, det er vel riktig. Det blir jo færre og færre timer til slik støtteundervisning/ deling av klssen. Så det er heller ikke mulig å tilby slik ekstrahjelp heller i mange tilfelle. Og som det ble sagt i "Holmgang": Klassene blir større, lærerne færre og bevilgningene reduseres. Hvilken "snuoperasjon" av hun der dama på toppen!! Hvorfor tror du de kunne vise gode forbedringer i Fet? Det var jo en ordfører med fra den kommunen som sa de hadde gjort helt andre tilltak enn å gi skolene penger. Det er mange ulike pedagogiske måter å opptre på. Noen fungerer langt bedre enn andre. De lærerne som ikke får det til synes jeg skal lytte bedre til de lærerne som greier det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg er veldig enig i det meste av det du her sier. (men fysisk avstraffelse var vel ment som en fleip?) Ang. spesialundervisning. Det er jo riktig at det kan være vanskelig for skolen å få foreldre med på spesielle tiltak for deres barn. MEN man kan vel ikke si at det er regelen.Men det skjer ganske ofte, det er vel riktig. Det blir jo færre og færre timer til slik støtteundervisning/ deling av klssen. Så det er heller ikke mulig å tilby slik ekstrahjelp heller i mange tilfelle. Og som det ble sagt i "Holmgang": Klassene blir større, lærerne færre og bevilgningene reduseres. Hvilken "snuoperasjon" av hun der dama på toppen!! Det med fysisk avstraffelse var ment å sette min mening på spissen. Problemet er som sagt manglende respekt for lærere (og andre autoritetspersoner). Når jeg gikk på skolen hadde vi respekt for lærerne, uten bruk av tvang eller avstraffelse. Men kanskje unger i dag er så bortskjemte at noe ekstremt må til? Det skaper i alle fall debatt. Jeg sier ikke at det er regelen at foreldre nekter at barna får hjelp. Men en må skille litt nå, jeg snakker hovedsaklig om bråkmakere, ikke barn med lærevansker eller psykiske handikap. Disse får ofte hjelp, i alle fall ønsker foreldrene det. Men disse barna vet alle at er annerledes. Det er de som ser normale ut, der foreldrene gjerne nekter å innse realiteten og er redd for å miste prestisje, som er problemet. Klart at flere elever i klassene, mindre midler pr elev, dårlige skolebygg og gamle bøker er et problem. Men barns manglende respekt for lærerne og at de er vant til å få alt på et fat er et større problem. Norske barn leser dårligere enn barn fra de fleste land. Det samme gjelder i andre fag. Og da snakker vi om land med enda mindre penger og enda flere elever i klassene. Det kreves ikke noe av elevene lenger. Vi skal forstå oss ihjel på dem. Vi må kreve mer og tillate at noen faktisk er tapere. Og vi må belønne vinnerne bedre slik at alle får mer motivasjon til å bli gode. Sånn det er i dag er alle garantert en plass på videregående, hvorfor jobbe litt ekstra da? De aller fleste er garantert en høyere utdanning så lenge de fullfører videregående (eller har "gode" grunner til sine stryk"). "Alle" får mer enn nok penger til å leve av, en trenger jo ikke jobbe lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/#findComment-709275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.