millymollymandy Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Det Kristin Clemet står for er etter min mening veldig langt unna Montessoris tankegang. Hva mener du er fellestrekkene? Heldagsskole, ansvar for egen læring, selvstendig arbeid, alle barn sine læringsmål/egen opplæringsplan, arbeide på tvers av klassetrinn, en times aktivitet midt på dagen mm. Har hatt barn i begge skoleslag - og det er veldig påfallende hvordan den offentligs skolen nå kommer "etter"! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synes Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Det med fysisk avstraffelse var ment å sette min mening på spissen. Problemet er som sagt manglende respekt for lærere (og andre autoritetspersoner). Når jeg gikk på skolen hadde vi respekt for lærerne, uten bruk av tvang eller avstraffelse. Men kanskje unger i dag er så bortskjemte at noe ekstremt må til? Det skaper i alle fall debatt. Jeg sier ikke at det er regelen at foreldre nekter at barna får hjelp. Men en må skille litt nå, jeg snakker hovedsaklig om bråkmakere, ikke barn med lærevansker eller psykiske handikap. Disse får ofte hjelp, i alle fall ønsker foreldrene det. Men disse barna vet alle at er annerledes. Det er de som ser normale ut, der foreldrene gjerne nekter å innse realiteten og er redd for å miste prestisje, som er problemet. Klart at flere elever i klassene, mindre midler pr elev, dårlige skolebygg og gamle bøker er et problem. Men barns manglende respekt for lærerne og at de er vant til å få alt på et fat er et større problem. Norske barn leser dårligere enn barn fra de fleste land. Det samme gjelder i andre fag. Og da snakker vi om land med enda mindre penger og enda flere elever i klassene. Det kreves ikke noe av elevene lenger. Vi skal forstå oss ihjel på dem. Vi må kreve mer og tillate at noen faktisk er tapere. Og vi må belønne vinnerne bedre slik at alle får mer motivasjon til å bli gode. Sånn det er i dag er alle garantert en plass på videregående, hvorfor jobbe litt ekstra da? De aller fleste er garantert en høyere utdanning så lenge de fullfører videregående (eller har "gode" grunner til sine stryk"). "Alle" får mer enn nok penger til å leve av, en trenger jo ikke jobbe lenger. Jeg er sikker på at den manglende respekten skyldes voksne som ikke ser, lytter og snakker med barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Heldagsskole, ansvar for egen læring, selvstendig arbeid, alle barn sine læringsmål/egen opplæringsplan, arbeide på tvers av klassetrinn, en times aktivitet midt på dagen mm. Har hatt barn i begge skoleslag - og det er veldig påfallende hvordan den offentligs skolen nå kommer "etter"! Jeg har ikke erfaring med den offentlige skolen annet enn det jeg har hørt/lest, og ikke annen erfaring med Clemets tanker enn slik de presenteres gjennom media, men hvis det er slik du sier er jeg enig i at det virker positivt, ja. Vet du om hun er interessert i Montessori selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
millymollymandy Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg har ikke erfaring med den offentlige skolen annet enn det jeg har hørt/lest, og ikke annen erfaring med Clemets tanker enn slik de presenteres gjennom media, men hvis det er slik du sier er jeg enig i at det virker positivt, ja. Vet du om hun er interessert i Montessori selv? Vet ikke - men det virker jo slik! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tror man må ha bra elever på bakgrunn av den annerkjente og allmengyldige regelen om "shit in, shit out". Derfor bør elever testes før de får begynne på skole, og de som ikke holder mål, får tilbud om en slags minimumsutdannelse før de blir sendt på "masking og mekk" eller "frisørlinjen". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Kristin Clement har et godt poeng. Dama er glup som juling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Det store problemet i skolen "i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget." Dette gjelder ikke de fleste. Har inntrykk av at mange elever arbeider jevnt og trutt. Og også oppfører seg som de bør. Men at det faglige nivået i norsk og matematikk har sunket, er det vel ingen tvil om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Mange som kunne gjort en god jobb i skolen søker seg dessverre til bedre betalte yrker. Det er tross alt litt surt å registrere at gutta med ett år på yrkesskolen tjener langt bedre enn deg som har fire år på lærerskolen. Nå for tida holder det også med 2 i snitt. En kan jo bare begynne å spekulere på hvor det intellektuelle nivået på lærere generelt sett ligger om 10 år. Hvis en vil ha godt kvalifiserte lærere er det nok ikke annet å gjøre enn å øke lønningene dugelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Elevene trenger profesjonelle lærere - gode pedagoger som klarer å utfordre elevene passe mye, gir tilpassert opplæring til alle - og lar dem beholde gløden, iveren og interessen for å lære. Dette kan en få til kun ved å arbeide i team/helhetlig og tverrfaglig - og gi fra seg mye "kontroll" slik at elevene kan arbeide selvstendig og med læreren som veileder. Heldagsskolen er et "must" fordi det gir anledning til å arbeide i økter - med skikkelige pauser i mellom, utetid/lek og aktiviteter - og frihet fra det forferdelige jaget med 45 minutters "timer" noe som splitter og fragmenterer alt skolearbeidet i dag. Bort med ringeklokka! Alt dette - og mere til får barna når de går i Montessori skole - og om noen år kan en jo håpe på at den offentlige skolen også er i nærheten av å kunne gi et like godt opplæringstilbud (Kristin Clemet prøver, i alle fall)! Det er mer enn en vei som leder til Rom. Det viktige er å ha lærere som er engasjerte, og som har noe å formidle, og ikke bare hønsehjerner som hiver seg på alt nytt uten mål og mening. Tenke. Være bevisst på hva du gjør, og hvorfor du gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Så ikke debatten, men å skylde alle problemene i skolen på lærerne er i beste fall naivt. Nivået er nok blitt stadig dårligere, noe som i stor grad skyldes lav status på læreryrket, som igjen skyldes lav lønn og at lærerne får skylda for alt som er feil i skolen. Problemet er ikke at lærerne har for mange oppgaver hjemme og er trøtte på skolen, men at de får for mange oppgaver på skolen. Nå skal de ikke bare lære bort fag, men også lære bort folkeskikk, samarbeidsevner osv. I tillegg får elevene stadig mindre hjelp til leksene slik at alt må tas på skolen. Det er ikke nok timer til dette. Det blir også stadig flere elever i hver klasse, og vanskelig elever blir ikke flyttet til spesialklasser e.l. da foreldrene ikke vil akseptere at deres barn er tapere eller trenger ekstra hjelp. Det store problemet i skolen i dag er at ingen elever har lært folkeskikk hjemme. De viser ingen respekt, de er vant til å få alt i fanget. De er ikke villige til å jobbe for å lære. Det er jo uansett ingen konkuranse i Norge, alle får penger til å klare seg uansett. Lærerne har heller ingen mulighet til å få respekt. Tror faktisk en kan innføre fysisk avstraffelse igjen, men da kun i de mest alvorlige tilfeller. En bør også slutte å sy puter under armene på elevene. La de som er gode lykkes og de som er dårlige feile, så kanskje folk innser at de faktisk må gi en innsats for å lykkes. Og fjern en del av makten foreldrene har over skolen. At de nekter å innse at deres håpefulle trenger spesialhjelp eller er et problem og en forstyrrelse i klassen bør ikke hindre oss i å yte ekstra hjelp til de som trenger det eller fjerne problembarn fra klassen. Ofte er det enkeltelever som ødelegger en hel klasse. Hvem skal bestemme om en lærer er god eller om han bør få sparken? Hvilke kriterier skal legges til grunn? Popularitet er i alle fall ikke noe en kan vektlegge. Enig i veldig mye av det du skriver. Vi må kalle en spade for en spade. Det behøver ikke være farlig at hele klassen veit at Per synes det er vanskelig med regning. Og det med å ta elever som oppfører seg dårlig ut av klassen er jeg helt enig med deg i. Vi må sette krav, og ikke minst til foreldrene ja. Nå for tida skal foreldrene få lov til å ha medbestemmelsesrett på det meste. "Brukerundersøkelser" i hytt og pine. Hvor mange snekkere har du vært borti som leverer deg spørreskjema der du skal uttale deg om den faglige og håndtverksmessige utførelsen av arbeidet? Ingen. Men det skjer i skolen. Altså, poenget mitt, det bør være grenser for hva foreldre skal ha uttalerett om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117693-skoledebatten/page/2/#findComment-709674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.