Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente/dame på 40 år. for 3 år steriliserte jeg meg da jeg er sikker på at jeg ikke vil ha flere barn. Har 4. Imidlertid er jeg plaget av sterke blødninger og ble anbefalt av en venninne å ta p-sprøyte for å redusere/stanse blødningene. Nå har jeg imidlertid lest om p-sprøta og er mer forvirret enn noen gang.Er det slik at jeg i en tre mnd periode som denne virker kan risikere å få mens hele tiden? Det er jo ikke ønskelig.Vil de blødningene som kommer bli like kraftige eller like langvarige som vanlig menstruasjon (7dager).Og hvordan vil det bli når jeg slutter med p-sprøyta. Vil jeg da risikere å få blødninger, kraftig sådann, rett som det er og helt uten forvarsel. Er det andre måter som er mer hensiktsmessige når det gjelder å dempe kraftige menstruasjonsblødninger. Og et spørsmål til sist. Min fastlege som ellers er en meget hyggelig og meget dyktig lege, er imot at man skal tukle for mye med slike ting når ellers alt er i orden. Kan han nekte meg å få tatt denne sprøya dersom han mener det ikke har noe for seg, selv om jeg vil prøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117705-p-spr%C3%B8yte-og-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din kan ikke nekte deg noe som er forsvarlig, du har selvråderett over egen behandling ifølge pasientrettighetsloven. Men en god lege vil selvfølgelig anbefale deg en annen løsning, om han synes den du velger ikke er den beste. Men du bestemmer.

Har selv prøvd p-sprøyta, tok tre injeksjoner før jeg byttet til p-piller. Hadde en del småblødninger den første gangen, veldig lite blod som kom, men det varte gjerne i 10 dager i strekk. Utflod med litt blodflekker i er vel mer rett å kalle det. Etter den tredje injeksjonen var blødningene så og si borte, hendte det kom bittelitt blodig utflod en gang i mellom. Har en hatt regelmessig mens lenge, kan disse blødningene være en overgang, for de kom hverken regelmessig eller med forvarsel. Til gjengjeld var det lite som kom på en gang.

Jeg byttet direkte til p-piller, så jeg vet ikke hvordan blødningene vil bli etter slutt.

Dette var mine erfaringer, men vi reagerer alle litt ulikt, så det kan være det blir annerledes for deg. Lykke til uansett ;-)

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes valg av p-sprøyte ikke er noen god ide, for de gir ofte uforutsigbare blødninger i mange måneder og tilfører deg hormoner som du ikke har bruk for ellers (som prevensjon)

I ditt tilfelle vil jeg tilråde en av de nye behandlingsmetoder for å fjerne slimhinnen i livmoren (endometrieablasjon heter det på fagspråket). Det utføres i lokalbedøvelse med å svi slimhinnen bort med laser, varmeballong eller andre metoder. Det er en varig effekt som er vellykket hos ca 70%.

Hormonspiral er også en bedre mulighet enn p-sprøyte, men igjen har du ikke bruk for prevensjons-effekten av denne. Den gir mindre blødningsmengde, men også noe uregelmessighet i starten. 80% mister menstruasjonen totalt.

Jeg synes du skal be din lege henvise deg til det lokale sykehus gynekologiske avdeling for vurdering (har du muskelknuter vil man sikkert anbefale at livmoren fjernes helt, men bevare eggstokker så du ikke kommer i overgangsalder).

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS leger kan nekte å gi behandling de mener er uhensiktsmessig, og jeg er litt enig med din fastlege

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...