Gå til innhold

østrogen

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har brukt Estraderm og Estradot tilsammeni41/2 år.

Er blitt litt skremt av all informasjon vi har fått om disse produktene i det siste.Er det virkelig så skadelig som vi har fått høre.Jeg prøver å slutte med plasteret, men har veldig mye hetetokter både dag og natt.

Finns det noe bra alternativ jeg kan prøve.

Hilsen "svett og varm"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117781-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke jeg heller - gammel, oh nei

Jeg går på kliogest og tidligere på trisikvens. Jeg har ikke tenkt å slutte. Det forebygger visse ting, det fremkaller brystkreft men jeg orker ikke all svettingen og humørsvingningene. Synes de er ille nok med østrogen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117781-%C3%B8strogen/#findComment-709804
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det slik at informasjon om hormonbehandling og prevensjon slås veldig stort opp og med tall om risiko som forvirrer mer enn de opplyser.

Men det synes etterhvert nok så klart at østrogen øker risiko for brystkreft. Det dreier seg om ca 8 ekstra tilfeller per 10.000 kvinner som bruker hormon per år (og det ser ut til først å vise seg etter ca 4 år). Til gjengjeld beskytter østrogen mot tykktarmskreft med 6 tilfeller mindre per 10.000 kvinner som bruker hormon per år. Risiko for blodpropp fordobles (som det også er tilfelle med p-pille). Brudd reduseres med 5 tilfeller mindre per 10.000 kvinner som bruker hormon per år.

Forholdene omkring hjerte-karsykdommer er ikke avklart, det ser ut som østrogen er gunstig hos kvinner som er friske, men skadelig hos eldre og de som allerede har sykdom i dette organsystemet.

Dessverre er det bare østrogen som virker effektivt mot hetetokter, det er andre muligheter som diverse naturmedisiner, ’lykkepiller’ og medikamentet catapressan som kan ha effekt. Du kan jo prøve deg frem.

De preparater du har brukt inneholder bare østrogen (du har fått fjernet din livmor?), og det gir mindre risiko for brystkreft enn kombinasjonspreparater som inneholder et tilleggshormon (gestagen).

Valget blir ditt, noen velger å røyke som gir en betydelig større risiko for sykdom enn østrogen og hvor det ikke oppveies av positive helseeffekter. Du får selv avgjøre om din livskvalitet forringes så mye uten hormon at du velger å fortsette. Regelmessig brystundersøkelse og mammografi anbefales , spesielt for de som bruker hormon.

Jeg håper du er i stand til å veie fordeler og risiko opp mot hverandre.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117781-%C3%B8strogen/#findComment-710016
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...