Gå til innhold

tips til en husbygger

Anbefalte innlegg

Ja, det er "typisk engelske baderom".....gamle tregolv med tepper :(

Men siden vi allerede bruker gass til alt, saa skulle det vel være mulig med golvvarme ogsaa, eller??

Jeg tenker naa paa hele huset, i enkelte rom er teppene fjernet og det er tregolv...og det er veeeeldig kaldt fordi hvis vi løfter et golvbord i 1. etasje saa ser vi rett ned på

sand og jord.

Det er vel saann ca 1-2 meter mellom grunnen og golvet

* øyemaalet er sviktende*

Høres ut som det hadde vært lurt å gjøre noe med gulvene og under gulvene dine ja... Kanskje leca-kuler/løsleca kunne vært noe å fylt oppunder gulvet, slik at det hadde blitt mer isolert fra kulden i bakken? Tror du bør snakke med en dyktig byggmester (snekker ++), samt en "gass-rørlegger". Du får lese litt på de linkene jeg la ut, og kontakte Shell, British Gas eller tilsvarende, for å høre hva de kan bistå med. :-)

Fortsetter under...

Hei,

Vannbåren varme består jo av vann som går gjennom rør, og må jo støpes inn i betong, eller lignende.

Det jeg tror dere må gjøre med "krypkjelleren" er å legge 20 cm glassfiber mellom bjelkene i gulvet. Men før dere kan gjøre det, må dere jo legge netting/plast på undersiden av bjelkene, slik at ikke glassfiberen "faller ned".

Hvis jeg var deg ville jeg lagt elektrisk oppvarming og fliser på baderommet. De få kronene du evt. måtte spare på å varme et så lite gulv med gass (istedet for elektrisk) er ikke verdt "bråket". I tillegg kan du styre varmen i badegulvet uavhengig av om varmen i resten av huset er på. Husk at "oppvarmingssesongen" på et badeværelse ofte er mye lengre enn for resten av huset.

Husk å få lagt inn sluk i gulvet på badet. Det har de ikke "oppfunnet" i Storbritannia enda!

Med vennlig hilsen

Med vannbåren gulvvarme kan man fortsatt regulerer varmen i de ulike sløyfene med vannrør individuelt. Vi har en sløyfe for badet, en annen for soverommet, en tredje for stue og kjøkken osv.

Med vannbåren gulvvarme kan man fortsatt regulerer varmen i de ulike sløyfene med vannrør individuelt. Vi har en sløyfe for badet, en annen for soverommet, en tredje for stue og kjøkken osv.

Hei,

Jo, men i Storbritannia lukker man ned sentralvarmen (annet enn for varmtvann) for store deler av året. Samtidig er det jo veldig greit å ha en "lunk" på badegulvet, slik at det blir tørt.

Da blir det lite effektivt å ha hele sentralvarme-anlegget i operasjon kun for et knøttlite engelsk baderom. Sannsynligvis bruker vannpumpen alene nesten like mye strøm som litt elektrisk gulvvarme.

Forhåpentligvis har Liza allerede eksisterende oppvarming på baderommet.

Med vennlig hilsen

Gjest psykopatruljen

Hei,

Vannbåren varme består jo av vann som går gjennom rør, og må jo støpes inn i betong, eller lignende.

Det jeg tror dere må gjøre med "krypkjelleren" er å legge 20 cm glassfiber mellom bjelkene i gulvet. Men før dere kan gjøre det, må dere jo legge netting/plast på undersiden av bjelkene, slik at ikke glassfiberen "faller ned".

Hvis jeg var deg ville jeg lagt elektrisk oppvarming og fliser på baderommet. De få kronene du evt. måtte spare på å varme et så lite gulv med gass (istedet for elektrisk) er ikke verdt "bråket". I tillegg kan du styre varmen i badegulvet uavhengig av om varmen i resten av huset er på. Husk at "oppvarmingssesongen" på et badeværelse ofte er mye lengre enn for resten av huset.

Husk å få lagt inn sluk i gulvet på badet. Det har de ikke "oppfunnet" i Storbritannia enda!

Med vennlig hilsen

Har du gjemt deg i en kjeller, Sør? Vi finner deg snart likevel, håper vi.

Hei,

Jo, men i Storbritannia lukker man ned sentralvarmen (annet enn for varmtvann) for store deler av året. Samtidig er det jo veldig greit å ha en "lunk" på badegulvet, slik at det blir tørt.

Da blir det lite effektivt å ha hele sentralvarme-anlegget i operasjon kun for et knøttlite engelsk baderom. Sannsynligvis bruker vannpumpen alene nesten like mye strøm som litt elektrisk gulvvarme.

Forhåpentligvis har Liza allerede eksisterende oppvarming på baderommet.

Med vennlig hilsen

Jeg tror rett og slett du uttaler deg om ting du ikke har greie på, når det gjelder hvordan dette med vannbåren gulvvarme, oppvarming av vannet osv. fungerer. Leste du det første svaret mitt til Liza, så hadde du kanskje lært at det er en felles varmtvannsbereder for gulvvarmen og varmtvannet, men med to kamre. Ett problem løst ift. dette du beskriver. :-) Og for det andre så brukes gass og ikke strøm for å varme opp vannet.

Men nok om det...

Liza må gjerne spørre mer om hun lurer på noe - deg tror jeg ikke jeg gidder bruke mer tid på i denne tråden...

Jeg tror rett og slett du uttaler deg om ting du ikke har greie på, når det gjelder hvordan dette med vannbåren gulvvarme, oppvarming av vannet osv. fungerer. Leste du det første svaret mitt til Liza, så hadde du kanskje lært at det er en felles varmtvannsbereder for gulvvarmen og varmtvannet, men med to kamre. Ett problem løst ift. dette du beskriver. :-) Og for det andre så brukes gass og ikke strøm for å varme opp vannet.

Men nok om det...

Liza må gjerne spørre mer om hun lurer på noe - deg tror jeg ikke jeg gidder bruke mer tid på i denne tråden...

Du skriver: "Jeg tror rett og slett du uttaler deg om ting du ikke har greie på, når det gjelder hvordan dette med vannbåren gulvvarme, oppvarming av vannet osv. fungerer."

...øh... Hallo???

Jeg har installert sentralvarmesystem i Storbritannia, og hvis jeg ikke visste hva jeg snakket om, ville jeg ikke skrevet innlegg til Liza om emnet.

Poenget forblir at det selvsagt er svært lite effektivt å ha et helt system i drift (når det ikke er behov for annen oppvarming i huset) kun for å ha vannbåren varme på badegulvet.

Man kan selvsagt legge vannbåren varme i hele resten av huset, men hvorfor? Det er et stort prosjekt, og kostnadene vil overskride forbedringene.

Med vennlig hilsen

Annonse

Som sagt, dersom man får husbanklån m/tilskudd for livsløpstandard, så vil det OFTE, men ikke alltid lønne seg. Vi fikk ikke husbanklån, pga en tåpelig påstand om at tomta her var for dyr. En tomtepris på 440.000 er heller ganske rimelig sammenlignet med hva jeg har sett mange andre steder i området (Drammens-distriktet). Vi kunne klaget på dette avslaget, men det var lang behandlingstid på klager, så vi utredet andre muligheter. Og det viste seg da, at vi kom rimeligere ut med huslån i Gjensidige NOR (ikke førstegangslån, vi hadde begge kjøpt bolig tidligere).

Så - moralen er:

Sjekk grundig alle mulighet, de er ingen automatikk i at Husbanklån alltid vil være det gunstigste.

Vi har allikevel bygget hus med livsløpstandard, ganske enkelt for vi ønsket det, og fordi vi i utgangspunktet gikk ut fra at det ville bli et husbanklån, og vi tok dermed de naturlige hensyn ift. det ved valg av hustype og løsninger.

Dette er huset vi valgte å bygge (dog med enkelte endringer):

http://www.systemhus.no/husene/terno.html

Omtrent akkurat sånn ser vårt hus ut også :o)

Gjest Liza i London

Hei,

Med vennlig hilsen

Vi har da sluk...på alle badene!

Det er bare det at golvene går feil vei...........eller at sluken er plassert i feil hjørne...hva vet jeg.

Takk, Gemini, for linker. Jeg skal studere dem.

Er enig i at man må ha en gjennomtenkt og detaljert kontrakt.

Men heldigvis var vi langt heldigere med "vår" Systemhus-forhandler, der var det smidighet og bare fryd og gammen når det var noe vi ville ha gjort endringer på underveis for eksempel.

:-)

Da var dere heldige :)

Selv om vår forhandler var blåst - så trenger jo selvf. ikke alle Systemhus-forh. være det!

Men - nettop derfor bør man forvente det værste - for da er man sikker.

Hvor i landet er dette? Prisene varierer vel på mer enn bare tomtepris rundt om i landet.

Dobbel garasje og vannbåren gulvvarme dro kanskje opp prisen noe i forhold til deres hus?

Hei!

Ja, det kan jo være, men dobbel garasje har vi bygd i ettertid - vel og merke "svart" - med snekker-kompiser.. Da måtte vi jo plusse på ca. 80.000 - men da har vi gutterom på toppen :)

Synes bare det var fryktelig mye for 122 kv.m. Priser på hus skal jo ikke variere noe om man bur i nord eller sør - eller vest - som jeg gjør ..

Hei!

Ja, det kan jo være, men dobbel garasje har vi bygd i ettertid - vel og merke "svart" - med snekker-kompiser.. Da måtte vi jo plusse på ca. 80.000 - men da har vi gutterom på toppen :)

Synes bare det var fryktelig mye for 122 kv.m. Priser på hus skal jo ikke variere noe om man bur i nord eller sør - eller vest - som jeg gjør ..

Tja - lønnsnivået er jo høyere i Oslo og sentrale strøk på Østlandet enn i distriktene, er det ikke det da? Kanskje det som spiller inn?

Og slike ting som vannbåren gulvvarme som vi har dro jo prisen opp da, og vi la også en del ekstra i kjøkkenet.

En venninne av meg bemerket at det var få av hennes andre venner som har bygget hus som kom noe lavere enn oss i totalpris, snarere tvert imot. Da er det vel også ofte tomteprisene som drar opp, jo nærmere Oslo man kommer, jo sykere er tomteprisene. På Nesodden var det visst en mill for en tomt, og det uten utsikt av noe slag... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...