Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne mennesker som har funnet hverandre, og som nå vurderer å flytte sammen etterhvert. Jeg har en sønn på mellomtrinnet I skolen (5-7 klasse). Han har to sønner; en på småtrinnet (1-4 klasse), og en på mellomtrinnet. Sønnen min bor hos meg, og har standard samværsordning med sin far. Faren bor I nabogata, så de sees allikevel oftere. Vi har et godt forhold oss I mellom. Sønnene til kjæresten min bor hos sin mor I samme kommune som meg, men I en annen skolekrets. De har også en standard samværsordning. Forholdet mellom kjæresten min og moren til barna er noe mer anstrengt, men det fungerer stort sett greit. Kjæresten min bor I nabokommunen, og har alså tenkt å flytte inn hos meg og sønnen min om noen måneder. Vi har ikke hastverk.

Forholdet mellom meg og barna hans går veldig bra. Vi har bl.a. vært på ferie sammen I 2 uker I sommer. Det er ikke noe særlig av krangling, og barna leker sammen/ er fortrolige sammen. Eldstesønnen til kjæresten min er nok litt sjalu på meg, og vil gjerne ha faren mer for seg selv. Han gjør sjelden ting alene eller sammen med de andre to barna, og henger mye I skjørtene på oss voksne. De andre to leker sammen både inne og ute, til tross for aldersforskjellen. I det daglige er vi ikke sammen hele tiden, heller ikke de helgene hvor vi har barna. Noen ganger treffes vi og gjør ting sammen, andre ganger ikke. Vi prøver å være bevisst på dette at begge skal ha alenetid med barna.

Nå har kjæresten min sin eldste sønn ytret ønske om å være annen hver uke hos faren og moren, og han vil at faren skal ta dette opp med moren, da han ikke tør å gjøre dette selv. Jeg har ikke noe problem med at det blir en slik ordning, men jeg lurer på endel ting I tilknytning til dette.

I og med at sønnen er litt sjalu på meg, så lurte vi på om det var en god idè å forespeile han dette at vi planlegger å flytte sammen etterhvert, slik at han vet at annenhver uke hos faren kommer til å inbefatte meg og sønnen, og ikke bare faren. Dette sånn at han vet hva han går til, og ikke får dette tredd over hodet senere.

I tillegg er det jo noen praktiske spørsmål som jeg bekymrer meg litt for. Dette at de hører til en annen skolekrets, og kommer til å være annen hver uke I et annet miljø enn det de er vant til.. Fram til nå har det vært mye kjøring fram og tilbake til deres nærmiljø, til venner og aktiviteter. Har andre noen erfaring med dette? Skal man da fortsette med det hver dag, eller bør vi prøve å oppmuntre til at de finner venner og aktiviteter her de ukene hvor barna kommer til å være her? Dette er jeg veldig usikker på.

Håper på svar fra andre med lignende erfaringer, som har positive innspill til dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117909-mine-barn-og-dine-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*****I og med at sønnen er litt sjalu på meg, så lurte vi på om det var en god idè å forespeile han dette at vi planlegger å flytte sammen etterhvert, slik at han vet at annenhver uke hos faren kommer til å inbefatte meg og sønnen, og ikke bare faren. Dette sånn at han vet hva han går til, og ikke får dette tredd over hodet senere.******

Det syns jeg så absolutt dere skal informere han om. Er stor mulighet at det er mer tid sammen med faren han ønsker.. og da er det viktig at han får vite slik informasjon slik at han kan tenke over det en gang til.. og ikke har en idee om ting som faktisk ikke er korrekt. Syns det er svært viktig at barna vet hva som skjer. Been there. (som barnet)

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg synes dere skal fortelle alle barna at dere planlegger å flytte sammen om noen måneder, selv om de kanskje allerede har tenkt tanken selv. Det kan skape mer forutsigbarhet for barna også. Ellers høres det ut som om dere er gode til å tenke på alles behov og tar barnas perspektiv også i stefamilen.

For barn som har delt omsorg mellom sine foreldre, er det naturlig at barnet bor og lever i nærmiljøet rundt den foreldren barnet bor hos. Det blir kunstig om alt av leking og venner skal knyttes til bare den ene av foreldrenes bosted. Det vil vel gå seg seg til etter hvert som barnet blir kjent. Kanskje dere voksne kan hjelpe til med overgangen. La han få ta med kamerater hjem osv. Skolen er jo på et sted og må være det. Fritidsaktiviteter kan muligens være på to steder, men det tviler jeg på om banret vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...