Gå til innhold

DEMOKRATI FORPLIKTER - Bruk Stemmeretten

Anbefalte innlegg

Hei,

For de som ikke har fått det med seg - det er lokalvalg idag. Det er folk i andre land som DØR for å innføre demokrati.

Det eneste du behøver å gjøre er å møte opp i stemmelokalet med enten valgkort eller billedID (hvis du ikke har valgkort).

Så ut og stem! Uten unntak. For det viktigste er å stemme - det som står på spill er viktigere enn at du kan la "alle andre" bestemme det for deg!

Stem - fortrinnsvis på noen fornuftige som respekterer individet! (Altså ikke AKP(m-l eller Frp! ;-) )

Godt valg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger å benytte min frie, demokratiske rett til IKKE å stemme.

Fordi jeg på lokalplan ikke har sansen for de enkeltpersonene som står som listetopper for de partiene jeg kunne tenke meg å stemme på.

Fordi jeg mener politikerne er svake, lider av beslutningsvegring (utsetter kompliserte saker til etter valget), og gjør politikk til en øvelse for sin egen del, i stedet for på vegne av folket.

Derfor stemmer jeg ikke, og oppfordrer alle andre som ikke har noe klart politisk standpunkt til å gjøre det samme.

Gjest godt valg

I og med at det er lokalvalg så er det ikke SÅ nøye hva slags parti en stemmer. Sett et kryss ved de som taler DIN sak. Sett et kryss ved de du syns skal bestemme, du kan også føre opp slengere fra andre partier på valgseddelen.

Kvinner og unge er underrepresentert, hva med å sette et kryss ved dem i år?

Annonse

Jeg velger å benytte min frie, demokratiske rett til IKKE å stemme.

Fordi jeg på lokalplan ikke har sansen for de enkeltpersonene som står som listetopper for de partiene jeg kunne tenke meg å stemme på.

Fordi jeg mener politikerne er svake, lider av beslutningsvegring (utsetter kompliserte saker til etter valget), og gjør politikk til en øvelse for sin egen del, i stedet for på vegne av folket.

Derfor stemmer jeg ikke, og oppfordrer alle andre som ikke har noe klart politisk standpunkt til å gjøre det samme.

Så derfor skal du la alle andre bestemme for deg, for så å si at du er misfornøyd med det valget de tok på dine vegne?

Hva vil du oppnå med det?

Jeg tar utfordringen, jeg skal ut å stemme.

Selvfølgelig stemmer jeg ikke Frp, tror det får bli SV jeg (er det i orden for deg eller?).

Hei,

Stem på de som du er mest enig med. Partiprogrammer ligger utenfor valglokalene.

Jeg håper du ikke stemmer på ekstreme partier som AKP(ml) eller Frp (fordi de ikke respekterer idividet), men jeg synes faktisk det er bedre at du stemmer Høyre enn at du ikke stemmer!

Med vennlig hilsen

Hei,

Stem på de som du er mest enig med. Partiprogrammer ligger utenfor valglokalene.

Jeg håper du ikke stemmer på ekstreme partier som AKP(ml) eller Frp (fordi de ikke respekterer idividet), men jeg synes faktisk det er bedre at du stemmer Høyre enn at du ikke stemmer!

Med vennlig hilsen

Jeg syns det er litt barnslig at du forteller folk hva de ikke bør stemme. Tror du ikke folk her inne kan tenke selv?

Jeg syns det er litt barnslig at du forteller folk hva de ikke bør stemme. Tror du ikke folk her inne kan tenke selv?

Jo, selvsagt kan de tenke selv.

Tror du de ikke kan tenke selv og stemmer akkurat det jeg ber dem om?

Ikke undervurder folk.

Med vennlig hilsen

Valgdeltakelsen for fylkestingsvalgene nærmer seg 50% og er fallende.

Fylkeskommunen er en konstruksjon uten politisk misjon og uten politiske oppgaver av betydning.

Samtidig har vi ca. 450 kommuner som roter rundt og skal fordele elendighet og ute av stand til å prioritere.

Vi trenger å få vekk fylkeskommunene og få redusert antall kommuner kraftig. Dette kan kombineres med økt frihet til kommunene og konsekvensen bør bli større politisk engasjement.

....

Saken avgjøres i Stortinget og det sterkeste signalet vi derfor kan sende rikspolitikerne, er å la være å stemme ved fylkestingsvalget.

Hvis valgdeltakelsen kommer under 50%, kan Stortinget ikke lengre lukke øynene, og en reform vil presse seg frem.

......

JA til demokrati.

Boikott fylkestingsvalget.

Flott innlegg! Jeg synes vi alle burde benytte oss av den demokratiske retten vi har til å påvirke avgjørelser, både store og små i samfunnet.

Å la være å stemme, og deretter klage på dårlige politikere, er svakt, synes jeg. Hver enkelt bør stemme på det partiet/de personene som best representerer de verdiene og sakene en selv setter høyt og prioriterer.

Er enig i at en del politikere gjør en dårlig jobb, og at en kan være uenig i mye, f.eks. saksbehandling og brutte valgløfter - MEN ved å stemme påvirker en i alle fall i den retningen en ønsker at samfunnet skal gå!

Godt valg, alle sammen!

Så derfor skal du la alle andre bestemme for deg, for så å si at du er misfornøyd med det valget de tok på dine vegne?

Hva vil du oppnå med det?

Hva jeg oppnår? Jeg vet hva jeg IKKE oppnår.

Jeg slipper å ergre meg over at politikerne bryter løftene sine. Jeg slipper å ergre meg over at stemmen min ble ubetydelig.

Så lenge man ikke har et klart politisk standpunkt er det jo ett fett hvem som har ordføreren i kommunen. Det er veldig lite ren partipolitikk i kommunene uansett, fordi det er hestehandel fra sak til sak, og enkelpersonligheter som dominerer.

I stedet for å late som om jeg støtter et parti, ved å gi dem min stemme, syns jeg det er like greit å la være å stemme. Dermed slipper jeg å bli tatt til inntekt for andres synspunkter.

Annonse

Jeg stemmer stort sett aldri, og avstår derfor stort sett fra å diskutere politikk.

Men for en gangs skyld er jeg faktisk enig med Sør: Man bør bruke stemmeretten og følge såpass med i politikken at man har ett grunnlag for å gjøre det.

Hva jeg oppnår? Jeg vet hva jeg IKKE oppnår.

Jeg slipper å ergre meg over at politikerne bryter løftene sine. Jeg slipper å ergre meg over at stemmen min ble ubetydelig.

Så lenge man ikke har et klart politisk standpunkt er det jo ett fett hvem som har ordføreren i kommunen. Det er veldig lite ren partipolitikk i kommunene uansett, fordi det er hestehandel fra sak til sak, og enkelpersonligheter som dominerer.

I stedet for å late som om jeg støtter et parti, ved å gi dem min stemme, syns jeg det er like greit å la være å stemme. Dermed slipper jeg å bli tatt til inntekt for andres synspunkter.

Men klarer du å la være å ergre deg over brutte løfter da? Klarer du å la være å være oppgitt over f.eks. skole- eller barnehagepolitikk i kommunen din?

Jeg tror ikke det hadde vært "himmelen" i min kommune dersom"mitt" parti hadde vært i flertall og/eller hatt ordfører, men jeg tror faktisk at en del av sakene som jeg synes er viktig, hadde vært satt mer fokus på og forbedret!

Derfor prøver jeg å få andre til å stemme, gjerne samme parti som meg selv :-)

Men klarer du å la være å ergre deg over brutte løfter da? Klarer du å la være å være oppgitt over f.eks. skole- eller barnehagepolitikk i kommunen din?

Jeg tror ikke det hadde vært "himmelen" i min kommune dersom"mitt" parti hadde vært i flertall og/eller hatt ordfører, men jeg tror faktisk at en del av sakene som jeg synes er viktig, hadde vært satt mer fokus på og forbedret!

Derfor prøver jeg å få andre til å stemme, gjerne samme parti som meg selv :-)

Hei prust! ;-)

Jeg har nok resignert. :-) Syns egentlig at det offentlige Norge har blitt mer og mer skakkjørt, både på nasjonalt nivå og på lokalplan.

Problemet på lokalplan er at man kanskje har ett eller to partier man sympatiserer med.... men så er de to øverste på lista noen skikkelige klyser, som man i allefall ikke vil stemme på. :-)

Jeg ergrer meg LITT men ikke så veldig. Jeg vet hvordan det fungerer, vet at så lenge det er mange partier og ingen har flertall, så blir det en blandet politikk.

For meg som i hovedsak sympatiserer med småpartier, som aldri vil få noe flertall i noen kommune, så føles det så meningsløst.

På lokalplan har vi i min kommune i hovedsak to sannynlige ordførerkandidater. Ingen av dem er fra parti jeg støtter, og den eneste som er noen lunde trivelig av dem er fra FrP - og der går grensen. :-)

Jo, selvsagt kan de tenke selv.

Tror du de ikke kan tenke selv og stemmer akkurat det jeg ber dem om?

Ikke undervurder folk.

Med vennlig hilsen

Er det ikke nettopp å undervurdere folk som du gjør med dine "gode råd" her Sør?

Selv om jeg er enig med deg i at alle bør avgi sin stemme....og oppfordres til det.

Men å gi råd til hvem og hvordan man bør stemme er vel nettopp å undervurdere folk...?

Hei prust! ;-)

Jeg har nok resignert. :-) Syns egentlig at det offentlige Norge har blitt mer og mer skakkjørt, både på nasjonalt nivå og på lokalplan.

Problemet på lokalplan er at man kanskje har ett eller to partier man sympatiserer med.... men så er de to øverste på lista noen skikkelige klyser, som man i allefall ikke vil stemme på. :-)

Jeg ergrer meg LITT men ikke så veldig. Jeg vet hvordan det fungerer, vet at så lenge det er mange partier og ingen har flertall, så blir det en blandet politikk.

For meg som i hovedsak sympatiserer med småpartier, som aldri vil få noe flertall i noen kommune, så føles det så meningsløst.

På lokalplan har vi i min kommune i hovedsak to sannynlige ordførerkandidater. Ingen av dem er fra parti jeg støtter, og den eneste som er noen lunde trivelig av dem er fra FrP - og der går grensen. :-)

Heisan :-)

Jeg forstår frustrasjonen, men synes det er trist at du har resignert.

Hvis det "beste" partiet har to klyser øverst, så skal du stemme det partiet, men gi personene under klysene dobbeltstemme! Det er ikke lov å stryke lenger, men du kan oppnå noe liknende ved å gi ekstrastemme til de andre!

Og en del småpartier er ofte i vippeposisijon, og kan vippe en sak i riktig retning!

laguna1365380434

Så klart! Forhåndstemte på fredag jeg, selv om det var vanskelig den gangen her..(også)

Endte på SV, da jeg synes de hadde bra enkelt saker i år, og som motvekt til alle idiotene som stemmer Frp.

Egentlig er jeg mye nærmere Venstre, men de eier jo ikke ryggrad og samarbeider med hvem som helst også&særlig skrekkelige Krf..Det kan jeg bare ikke tilgi..

Ergo ble det taktikk&enkelt saker fremfor ideologi på meg den gangen...SV innebærer noen kameler å svelge, men mange partier har større og flere..

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...