Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 55 år som gikk på Trisekvens i ca 6 år. For ca ett år siden gikk jeg over på Livial. Da skulle jeg ikke få mens, men får den likevel med ca to mndrs mellomrom. Blødningene er kraftige og varer ca en uke. Min gynekolog mener at det ikke har noe å si og vil jeg skal fortsette med Livial. Hva er egentlig grunnen til at jeg likevel får menstrasjon?

Et annet spørsmål: Kan Livial betegnes som et mere ufarlig medikament ettersom det ikke dreier seg om østrogen, men et medikament med østrogen effekt? Da tenker jeg først og fremst i forhold til den "skrekkrapporten" om østrogenpiller for kvinner i overgangsalderen som kom for en tid tilbake. Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119746-livial-et-ufarlig-medikament/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Naar begynte du med Trisekvens og hva var aarsaken? Hvis du ikke var kommet i overgangsalderen, kan det vaere at du fortsatt produserer hormoner og har 'vanlig' menstruasjon iblant. Hvis man har bloedning ett aar etter start med Lvial, boer man etter min mening faa undersoekt livmorslimhinnen med ultralyd og evt vevesproeve.

Vi har ikke sa mye informasjon om Livial enda, men siste rapport med hensyn til brystkreft viste at Livial hadde samme risikoprofil som rent oestrogen, men mindre risiko enn oestrogen+gestagen (som finnes Triskevens,Activelle og Kliogest).

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS send opplysninger om hvorfor du startet med Trisekvens, spesielt om det var etter dine menstruasjoner var stoppet opp. Det koster ikke ekstra for dge.

Naar begynte du med Trisekvens og hva var aarsaken? Hvis du ikke var kommet i overgangsalderen, kan det vaere at du fortsatt produserer hormoner og har 'vanlig' menstruasjon iblant. Hvis man har bloedning ett aar etter start med Lvial, boer man etter min mening faa undersoekt livmorslimhinnen med ultralyd og evt vevesproeve.

Vi har ikke sa mye informasjon om Livial enda, men siste rapport med hensyn til brystkreft viste at Livial hadde samme risikoprofil som rent oestrogen, men mindre risiko enn oestrogen+gestagen (som finnes Triskevens,Activelle og Kliogest).

PS send opplysninger om hvorfor du startet med Trisekvens, spesielt om det var etter dine menstruasjoner var stoppet opp. Det koster ikke ekstra for dge.

Hei igjen.

Takk for svar fra deg.

Jeg begynte med Trisekvens da jeg var rundt 48 år. Menstrasjonen var helt normal og punktlig på det tidspunktet.Men jeg var inne i en depresjonsperiode og i tillegg følte jeg ofte ubehagelige varmebølger. Min gynekolog mente det var overgangsalderen som var startet og anbefalte meg å starte med Trisekvens.Husker at han sa at det bare var bra å være i forkant av når overgangsalderen kom for fullt.Imidlertid er jeg jo nå blitt 55 år og trodde virkelig at min naturlige mens var borte. Jeg var så sent som i januar og fikk tatt både vevsprøve og ultralyd. Det er ingenting galt med meg.

Vennlig hilsen

Unni

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen.

Takk for svar fra deg.

Jeg begynte med Trisekvens da jeg var rundt 48 år. Menstrasjonen var helt normal og punktlig på det tidspunktet.Men jeg var inne i en depresjonsperiode og i tillegg følte jeg ofte ubehagelige varmebølger. Min gynekolog mente det var overgangsalderen som var startet og anbefalte meg å starte med Trisekvens.Husker at han sa at det bare var bra å være i forkant av når overgangsalderen kom for fullt.Imidlertid er jeg jo nå blitt 55 år og trodde virkelig at min naturlige mens var borte. Jeg var så sent som i januar og fikk tatt både vevsprøve og ultralyd. Det er ingenting galt med meg.

Vennlig hilsen

Unni

Takk for informasjon. Det er ofte problematisk aa begynne for tidlig med hormon. Med Trisekvens gaar det rimelig bra selv om du fortsatt produserer egne hormoner, men ikke saa godt med bruk av livial. Jeg tror at du ikke helt er kommet i overgangsalderen, men faa en grundig undersokelse foer du slaar deg til ro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...