Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vert til gynokologisk undersøkelse, slik at jeg kunne få ny resept på p-piller.Jeg har nettopp fått brev tilbake der det står at jeg må til videre undersøkelse fordi dei har funnet no usikkert. Jeg er jo litt bekymret da.Saken har seg slik at jeg fikk time til gynekologisk undersøkelse, og jeg fann ut at den datoen ville jeg ha mensen, så jeg framskyndet p-pillene mine slik at jeg tok dem med 36 timers mellomrom, det stod på pakken at det ikke måtte gå mer enn 36 timer ( Microgynon).

Så dette gikk fint jeg hadde ikke fått mensen da jeg var til undersøkelse, men jeg har heller ikke fått den tilbake heller , jeg skulle ha hatt den for 2 uker siden. Så nå lurer jeg på om jeg er gravid, jeg skjønner ikke det heler men??. Men kan det slå ut på prøvene som blir tatt ved gynokologiske tester, jeg lurer på om det kan være det som tilsier at det er funnet et usikkert funn??? Håper dere kan sende meg et svar snarest. Bekymret :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120330-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det foerste, det med aa endre syklus, saa er det enkelt med Microgynon. Vil du ha mensen tidligere, saa stopper du med pillene, faar menstruasjon etter et par dager og starter paa nytt etter en uke uten piller. Man kan utsette ved aa gaa rett paa neste brett uten pause. Jeg forstaar ikke helt dine tanker med aa ha 36 timer imellom to piller. Uansett, hvis man ikke faar mensen til ventet tid (et par dager etter siste pille), saa boer man sjekke for graviditet.

Legen har ikke tatt proever som i ettertid kan paavise graviditet. Det undersoekes med en urinproeve, som du ogsaa selv kan teste deg med.

Har legen forkart hvilke proever som ble tatt av deg? Du opplyser ikke din alder, men hos unge kvinner under 25 er det vanlig aa foreta en test for chlamydia. Hvis proeven var positiv ville det ha vaert vanlig aa sende deg resept paa antibiotikum. Noen prover kan gi usikkert resultat og maa av den grunn gjentas.

Den andre proeven som tas (gjerne foerst hos kvinner over 25 aar) er livmorhalsproeve for aa se om det er forstadier til kreft, derfor kalles den gjerne 'kreftproeven'. Det skjer ikke sjelden at den maa kontrolleres for usikre forhold, f.eks., virusinfeksjon. Du behoever ikke aa vaere redd for at du har kreft, for det ville legen ha sett ved undersoekelsen. Jeg tipper at det er denne prove som skal sjekkes. Ikke grunn til engstelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120330-gravid/#findComment-729175
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...