Gjest Separasjon Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Trenger råd Kan noen svare meg på dette: Min kone har flyttet fra meg, og ønsker nå separasjon. Siden vi har et lite barn sammen, må vi inn til mekling. Skal der bli enige om fordelingen av omsorgen for barnet. Vi er begge i full jobb, og barnet er 1år og i barnehage. Det jeg lurer på, er hvor mye har jeg krav på å ha barnet hos meg? Kan jeg kreve en 50/50 deling? Er det vanskelig å få til dette i og med at barnet er så lite? Det min kone har foreslått for meg, er at jeg kan ha henne annenhver helg, samt ellers ved "behov/anledning". (Slik det fungerer nå, er dette greit. Det jeg er redd for er at situasjonen mellom meg og min kone kan endre seg, slik at jeg kun får ha barnet annenhver helg.) Hva om hun flytter til en annen del av landet. (Bor nå bare 3mil fra hverandre) Kan hun flytte lang unna hvis vi har en 50/50 fordeling? Mange spørsmål her, men håper noen kan svare meg på noe av det. Evt. komme med andre råd jeg bør ta med meg. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12056-trenger-r%C3%A5d-mekling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 I forbindelse med megling er det ingen av dere som kan kreve noe som helst. Megleren har nemlig ingen myndighet til å "gi" dere noe. Det er meningen at dere to skal bli enige om en avtale ved megling. Blir dere ikke enige, må retten avgjøre omsorgsspørsmålet. Retten har ikke anledning til å idømme delt omsorg. Skal jeg si hva jeg synes, så bør du ikke gå inn på en avtale der det eneste du har fast er annenhver helg, og resten er opp til eks'ens velvilje. Du vet aldri hva som kan skje i fremtiden, når dere begge kanskje får nye partnere. En skikkelig skriftlig avtale er likevel ikke noe hinder for at dere kan være fleksible hvis dere klarer å samarbeide godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12056-trenger-r%C3%A5d-mekling/#findComment-60255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann >30 Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 I forbindelse med megling er det ingen av dere som kan kreve noe som helst. Megleren har nemlig ingen myndighet til å "gi" dere noe. Det er meningen at dere to skal bli enige om en avtale ved megling. Blir dere ikke enige, må retten avgjøre omsorgsspørsmålet. Retten har ikke anledning til å idømme delt omsorg. Skal jeg si hva jeg synes, så bør du ikke gå inn på en avtale der det eneste du har fast er annenhver helg, og resten er opp til eks'ens velvilje. Du vet aldri hva som kan skje i fremtiden, når dere begge kanskje får nye partnere. En skikkelig skriftlig avtale er likevel ikke noe hinder for at dere kan være fleksible hvis dere klarer å samarbeide godt. Hei separert. Du bør ta kontakt med en forening som heter F2F Postboks 1461 Vika 0116 Oslo tlf 88008845 www.f2f.no [email protected] De vil gi deg mye god og saklig innformasjon. Det viser seg at moren beholder ungene etter brud ikke lenger er regelen. De siste års rettsoppgjør legger ikke lenger vekt på om du er kvinne eller mann, de ser etter skiket het og hva som er best for barnet. Det handler om og posisjonere seg for og hvise hvem som kan gi barna kjente og gode vilkår at du er sammmarbeidsvillig med motpart osv. Hvis du ønsker andre ordninger kan du prøve og avtale med henne, hvis hun ikke er enig så snakk med en advokat. NB hvis hun er i arbeide og tjener penger selv vil en advokat skreme vettet av henne, har hun normal inntekt får hun ikke fri rettshjelp, hun har derfor ingenting og tape på og komme deg i møte med en avtale som begge parter kan leve med. Om hun blir sur forde du ønksker en annen avtale så dritt i det, hun har ingensomhelst større rettigheter overfor barna en du har. Bedre at hun blir sur en att du sitter igjen med en ordning som du ikke føler for. Tenk litt på ordlyden i en avtale. Hva skal være konsekvensen ved et eventuelt brud på avtalen. Og hvordan skal man kunne dokumentere at en av partene bryter avtalen. Snakk med folk som kan dette sørg for at du tar gjennomtenkte avgjørelser. Ikke la følelsene dine avgjøre ting. Uansett hva hun sier, regn med at hun er forberet og har innhentet masse råd og veiledning om dette, så mest sannsynlig så kan hun dette spillet bedre en deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12056-trenger-r%C3%A5d-mekling/#findComment-60308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 8. desember 2000 Del Skrevet 8. desember 2000 Hei Separasjon Hensikten og målet med mekling er at dere to foreldre skal bli enige om hvor lenge og når barnet skal være sammen med sin mamma og pappa. Du ikke kreve, men du kan ønske og forhandle frem en delt omsorg ,50/50 deling. Barnet er kanskje litt lite til å flytte regelmessig mellom dere. Men dersom dere begge har et nært og daglig samvær nå, burde det fint kunne gå. Delt omsorg forutsetter at dere bor nært geografisk, slik at barnet kan gå i samme barnehage. Videre er det avgjørende at dere voksne samarbeider godt om barnet. Den som har daglig omsorg kan teoretisk flytte hvor som helst innenfor landets grenser. Men ved å flytte langt vekk, vil det nærmest være å utestenge barnet fra daglig samvær med den enen foreldren. Selv om dere ikke enes om delt omsorg, håper jeg dere blir enige om samvær langt mer enn 2.hver helg. Jeg synes det er et minimum, sett fra barnets side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12056-trenger-r%C3%A5d-mekling/#findComment-60403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.