Gå til innhold

Til Vennesland (og andre) - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å lære hvordan jeg skal styre følelsene ved kjærlighet/forelskelse.

Jeg er et veldig følelsesmenneske, men har etterhvert lært meg å styre følelsene ganske bra på visse områder. Men når jeg er forelska, så føler jeg at jeg lett mister kontrollen. Ikke at jeg blir voldelig eller gjør noe galt, men det går utover humøret/nattesøvnen osv. Jeg er også konstant redd for at hun skal glippe ut av hendene mine. Jeg henger meg opp i detaljer, som f.eks. noe hun sier, også tenker jeg "nei, nå liker hun meg ikke lenger". Nå er det et par dager siden jeg har sett henne, og det gjør at jeg tenker "nå har sikkert følelsene hennes for meg dabbet av", selv om jeg VET at HVIS hun har følelser for meg, så dabber de ikke av etter 2-3 dager!!. Det gjør det ikke noe bedre at jeg ikke vet helt hva hun føler for meg, og at hun er mye flinkere til å styre følelsene (ihvertfall utad), spesielt når hun er sammen med eksen, for de er fortsatt gode venner, og det er viktig for henne at han ikke blir såret (hmm). En annen ting er jo at jenter lett blir skeptisk til gutter som lett blir litt sentimentale.

Som du skjønner så har jeg liten erfaring med kjærlighet, jeg har blitt skuffa så mange ganger etter at dama jeg har likt ikke har gjengjeldt følelsene (kanskje fordi jeg har kommet med følelsene mine for tidlig), og derfor føler jeg at det er ekstra viktig at jeg "haler henne i land" denne gang. Jeg tror nemlig at hun liker meg, for det hender hun ringer, og lurer ofte på når vi sees neste gang osv. Dessuten vet jeg ikke om jeg tåler flere skuffelser.

Hvis du har noen tips, eller kanskje en bok som tar for seg psykologi for jenter/gutter i kjærlighet/forelskelse, så blir jeg svært takknemlig!! Jeg tror hemmeligheten ligger i å forstå hvordan hjernen fungerer (min egen, og det motsatte kjønns hjerne), for å lære å styre den litt bedre! Tips om hvordan jeg bør tenke i gitte situasjoner tas også imot med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12065-til-vennesland-og-andre-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei mann20!

Jeg forstår at du ønsker råd for å takle og forstå deg selv og kjæresten din.

En amerikansk forfatter John Gray har skrevet flere bøker om kjærlighet, forelskelse, og menn og kvinner. Titlene på bøkene er Menn er fra Mars og Kvinner fra Venus. De er lettleste, og kan lånes på Bibilioteket.

Hei mann20!

Jeg forstår at du ønsker råd for å takle og forstå deg selv og kjæresten din.

En amerikansk forfatter John Gray har skrevet flere bøker om kjærlighet, forelskelse, og menn og kvinner. Titlene på bøkene er Menn er fra Mars og Kvinner fra Venus. De er lettleste, og kan lånes på Bibilioteket.

Jeg synes det er litt utrolig at du kan anbefale bøkene til Gray/Grey. De er fulle av banale selvfølgeligheter, de er overforenklende, og mange vil hevde de er kvinneundertrykkende.

Se forøvrig http://ourworld.compuserve.com/homepages/women_rebuttal_from_uranus/welcome.htm

Jeg synes det er litt utrolig at du kan anbefale bøkene til Gray/Grey. De er fulle av banale selvfølgeligheter, de er overforenklende, og mange vil hevde de er kvinneundertrykkende.

Se forøvrig http://ourworld.compuserve.com/homepages/women_rebuttal_from_uranus/welcome.htm

Forresten, interessant å se hans akademiske bakgrunn :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...