Gå til innhold

Panikklidelse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Panikklidelse

Panikklidelse er en angstlidelse karakterisert ved gjentatte, uventede panikkanfall.

Lidelsen har i hovedsak en biokjemisk årsak, men en ser ofte at økt langvarig stress er en utløsende årsak. Det første anfallet kan også komme like etter at dette stress er i ferd med å avta.

Panikkanfallet er således å betrakte som i hovedsak biokjemisk fundert.

Panikkanfall er en ekstremt skremmende og vond opplevelse. Som en følge av dette utvikler mange angst for det neste anfallet. Angst for angsten, eller forventningsangst. Dette må i hovedsak sies å være en "psykologisk fundert" angst.

Det er vanlig at pasienten prøver å forstå/forklare hvorfor en fikk anfallet. Ofte settes angstanfallet i sammenheng med det sted en befinner seg på når anfallet kommer. Siden panikkanfallet opptrer brått og uventet, vil dette inntreffe på stadig nye steder. Pasienten utvikler en agorafobi, en angst for disse steder. En får en unngåelsesadferd.

Behandlingen må vanligvis rette seg mot alle disse tre områder, panikkanfallet, forventningsangsten og agorafobien/unngåelsesadferden.

1. Panikkanfallene blokkeres med et SSRI, og de katastrofale, automatiske tanker som følger med, behandles med kognitiv terapi CBT.

Jeg anbefaler min. 1 vanligvis 2 års medikamentell behandling med svært sakte nedtrapping. Opptrapping til minste effektive dose om en får tilbakefall.

2. Forventnigsangsten behandles med CBT.

3. Unngåelsesadferden behandles med CBT og eksponeringsterapi.

4. Dessverre vil noen når de blir symptomfrie gjenoppta den livssstil/stress som utløste det første anfallet. Disse får nesten alltid tilbakefall etter en tid. Dette siste punktet er etter min mening viet alt for liten plass i behandlingsveiledninger. Kun en stabilisering på et lavere stressnivå kan holde pasienten frisk på lang sikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12078-panikklidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 måneder senere...

hei

Hva vil det si å bli behandlet med CBT for forventningsangst? Ellers, tusen takk for svaret som jeg fikk på min forrige mail. Det var i grunnen godt å få bekreftet det som min psykiater fra før har fortalt meg fra annet hold. Når jeg har latt dette siste svaret synke litt, kan det hende at jeg vil benytte meg av denne tjenesten igjen.

tilham

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12078-panikklidelse/#findComment-105877
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...