Gå til innhold

Arvelighet, tidlig overgangsalder..

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått høre fra min mor at både hun og hennes søster kom svært tidlig i overgangsalderen. Min mor var bare 32 år. Er dette arvelig, slik at jeg kan regne med at det samme vil skje meg? Bør jeg skynde meg hvis jeg vil ha barn?(Er snart 27 år) Jeg går på p-piller, vil dette kunne utsette overgangsalderen? Hvordan finner jeg ut om jeg har annlegg for dette, kan jeg testes?

Dette ble mange spørsmål, men jeg ble ganske overrasket og nervøs da jeg fikk høre om dette. Litt sint også for at jeg ikke har fått høre dette før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120882-arvelighet-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, alder for overgangsalder er arvelig, men arvegangen er ikke kjent, så jeg kan ikke opplyse din prosentvise risiko, men den er relativt stor. Man regner med at fruktbarheten reduseres mange år (10?) før menstruasjonen stopper opp. Så hvis du har mulighet for det, ville jeg anbefale deg å stoppe med pillene og forsøke å bli gravid. Det finnes ingen sikre tester for å forutsi overgangsalderen, men en blodprøve som måler hormonet FSH ca dag 3 i syklus kan gi en viss informasjon. Da må du ha vært uten p-pille en måneds tid. FSH øker noen år før overgangsalderen, men en normal prøve garanterer ikke at du kan bli gravid.

P-piller utsetter ikke overgangsalderen.

Jeg håper at det går bra for deg, men ikke utsett forsøket unødvendig. Det råd gir jeg til de fleste kvinner.

Vennlig hilen Mette H Moen

Hvis du er i en situasjon hvor det passer å få barn nå så ville jeg ikke ventet. Min mor kom i overgang når hun var 38 og det samme gjorde hennes tvillingsøster. Selv fikke jeg mitt første barn når jeg var 39 og mitt andre når jeg var 43!!!!! og min søster er i overgangen nå i en alder av 49, så det er ikke en selvfølge at du arver dette. Jentene til tanta mi derimot kom begge i tidlig overgang. Så prøv å få barn så fort som mulig, det er jo ikke sikkert det er gjort på 9 måneder, det tok flere år for meg og samboeren. Og helt ærlig så kunne jeg vel tenkt meg å vært noen år yngre når jeg fikk barn. Lykke til!!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...