Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 41 år, som har altfor mye svarte stive hår på leggene.("Mamma du ser ut som en hobbitt på leggene og føttene") Prøvde m laserbehandling i fjor, noe ble borte, men det ble verre under knærne, og oppå føttene og på tærne.Hårveksten i og rundt underlivet har også tatt seg kraftig opp,bak er det et hygienisk problem, faktisk.Også på armer og hender er det økt, lysere hårvekst. Jeg er mellomblond. Jeg har regelmessin mens, og ikke spes uren hud, men noe overvektig, særlig rundt magen.Har vært operert for tette eggledere.Dette er kjempevondt!! da jeg sliter med aggresjon/depresjon fra før av.Hva, og hvor bør jeg henvende meg? Her i mitt distrikt tror jeg ikke de vet så mye om hormoner og hår.Jeg går forøvrig i terapi for å prøve få stabilere psyke, og legge om til et mere proteinrikt kosthold.Kan jeg få økonomisk støtte tl hårfjerning? Jeg er IKKE forfengelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121166-hormonforstyrrelse-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige menstruasjoner er det ikke så stor grunn

til å tro at det er hormonforstyrrelse som ligger til bak, men

du kan få sjekket ditt nivå av mannlige hormoner hos din primærlege (fastlege) som kan henvise deg til gynekolog eller endokrinolog (´hormonspesialist') hvis nivået er unormalt. Hvis du har stor overvekt kan det medføre hormonendringer så de mannlige hormoner blir mer aktive. Man kan valigvis

bare få støtte til behandling for hårfjerning hvis det er hormonforstyrrelser som ligger til

grunn og bare for hårveksten i ansiktet. Det er noe ulike vurderinger fra trygdekontor til trygdekontor, men her kan din lege søke etter å ha vurdert deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

• 2 måneder senere...

Hvis du har regelmessige menstruasjoner er det ikke så stor grunn

til å tro at det er hormonforstyrrelse som ligger til bak, men

du kan få sjekket ditt nivå av mannlige hormoner hos din primærlege (fastlege) som kan henvise deg til gynekolog eller endokrinolog (´hormonspesialist') hvis nivået er unormalt. Hvis du har stor overvekt kan det medføre hormonendringer så de mannlige hormoner blir mer aktive. Man kan valigvis

bare få støtte til behandling for hårfjerning hvis det er hormonforstyrrelser som ligger til

grunn og bare for hårveksten i ansiktet. Det er noe ulike vurderinger fra trygdekontor til trygdekontor, men her kan din lege søke etter å ha vurdert deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hormonprøver ok, testoteron 3,1. Men jeg kan vel være særlig følsom (hirsutisme?) og derfor får denne økende hårvekst? Kan jeg begynne på Diane el Androkur, selv om at jeg ikke har brukt p piller før? I min alder? Er ikke røker og ellers fysisk frisk. Men hårveksten over store deler av kroppen blir bare verre..Har kun vært hos prim.lege. Anbefaler du flere instanser?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...