Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre erfaringer, negative eller positive, med p-sprøyte. Det virker jo relativt greit, virkning i 3 måneder, men lista over bivirkninger er jo lengre enn Norges kyst...

Og hvis noen av dere har erfaring med både p-piller og p-spryte, hva likte dere best?

Er meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121729-p-spr%C3%B8yte-eller-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd begge deler. Likte best p-sprøyte jeg..men jeg er blandt de heldige..ikke alle reagerer likt på den. Noen før blødninger ofte/lenge..jeg slapp unna det, jeg fikk ikke mensen i det hele tatt. Jeg byttet fra piller til sprøyte fordi jeg av en eller annen grunn la på meg av pillene. Men jeg vil uansett anbefale deg å prøve sprøyte.

Jeg har prøvd begge deler. Likte best p-sprøyte jeg..men jeg er blandt de heldige..ikke alle reagerer likt på den. Noen før blødninger ofte/lenge..jeg slapp unna det, jeg fikk ikke mensen i det hele tatt. Jeg byttet fra piller til sprøyte fordi jeg av en eller annen grunn la på meg av pillene. Men jeg vil uansett anbefale deg å prøve sprøyte.

Men hvis man er uheldig da, og får langvarige blødninger, så varer jo p-sprøyte i 3 måneder:..? Det er jo temmelig lenge å være plaget av slikt, da...

Men hvis man er uheldig da, og får langvarige blødninger, så varer jo p-sprøyte i 3 måneder:..? Det er jo temmelig lenge å være plaget av slikt, da...

Ja det er det jo....men så er det jo de sjansen for at man er blandt de heldige da, for så lenge en ikke får problemer med den så er det jo den mest praktiske prevensjonen jeg vet om i alle fall.

Hei!

Jeg har brukt p-piller i mange år, men det hjalp ikke mot menssmerter for meg, og jeg hadde uregelmessig menstruasjon.

Begynte derfor på p-sprøyte. Brukte det i to år. Fikk småblødninger de første ni månedene. Begynte å ta sprøyte hver tiende uke, men hørte så at det kanskje ikke var så lurt. Prøvde dermed å vente tolv uker, og fikk så mensen i seks uker... blæ. Legen mente at det kanskje virket som p-sprøyte ikke var det beste for meg.

I tillegg kom all skrekkpropagandaen om at p-sprøyte kan føre til beinskjørhet. Og at man kanskje kan få bivirkninger som ved overgangsalderen da man bare tilfører kroppen ett hormon. Men dette er det stor ueninghet om...

Det jeg vurderte mest med p-sprøyte er dette at den sitter i kroppen i ett-to år etter du har sluttet med den, uansett hvor lenge du har brukt den. Dette kan jo gjøre at det blir vanskelig å få barn om du plutselig får lyst på. (Tar litt tid etter p-piller også, men ikke like lang...)

En annen ting er jo at det kan ta ganske lang tid å få tilbake sin normale sykslus etter du har brukt p-sprøyte, mulig det er sånn uansett prevansjon, og det er jo vanskelig å vite hva normal sykslus er når du har brukt mye hormoner.

Iallfall, nå bruker jeg p-ring, har ikke helt funnet meg til rette med den enda, men gir den noen måneder, og venter spent på om p-plasteret blir godkjent i Norge over jul.

Men det var sinnsykt deilig å kunne ta sprøyte altså, bortsett fra det med blødningene, og virkningen av den etter du slutter...

Annonse

P-sprøyte fungerte ikke i det hele tatt for meg i hvertfall. Blødde litt i 1 mnd.. Gikk tilbake til p-piller.

Nå bruker jeg forresten p-ring som jeg er veldig fornøyd med.

Hvordan sitter p-ringen hos deg. Har fått den helt opp et par ganger, men så sklir den ned etter et par timer, Sitter vel bare en halv finger inn ca. Hender den glir lenger ut om jeg sykler og slikt. Håpet først jeg gjorde noe galt, og at den ville holde seg helt inne... men nå tror jeg ikke helt på det lenger.

Gjest papirtiger

Hvordan sitter p-ringen hos deg. Har fått den helt opp et par ganger, men så sklir den ned etter et par timer, Sitter vel bare en halv finger inn ca. Hender den glir lenger ut om jeg sykler og slikt. Håpet først jeg gjorde noe galt, og at den ville holde seg helt inne... men nå tror jeg ikke helt på det lenger.

Sitter helt fint. Må dyttes skikkelig opp. Kjæresten er som regel behjelpelig med dette.

Et spørsmål til deg, har partneren din blitt sår el. av p-ringen? Kjæresten min har fått veldig skjør streng, og jeg lurer på om dette skyldes p-ringen. Håper ikke det, synes p-ringen er genial.

Sitter helt fint. Må dyttes skikkelig opp. Kjæresten er som regel behjelpelig med dette.

Et spørsmål til deg, har partneren din blitt sår el. av p-ringen? Kjæresten min har fått veldig skjør streng, og jeg lurer på om dette skyldes p-ringen. Håper ikke det, synes p-ringen er genial.

Vi har bare prøvd med kondom hittill, så det vet vi ikke helt...

Den sitter helt oppe når du først har fått den opp altså? Når kjæresten min hjelper til, så sklir den lenger ned i løpet av natten. Den sitter altså en hel langfinger inn hos deg hele måneden?

Gjest papirtiger

Vi har bare prøvd med kondom hittill, så det vet vi ikke helt...

Den sitter helt oppe når du først har fått den opp altså? Når kjæresten min hjelper til, så sklir den lenger ned i løpet av natten. Den sitter altså en hel langfinger inn hos deg hele måneden?

hehe, jammen ikke sikker på hvor langt inne den sitter. Men jeg kjenner ikke noe til den. Og sabla stress å få den ut

Man kan ta ut p-ringen ifbm. sex, den kan være ute av kroppen i inntil 3 timer før den settes inn igjen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...