Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Min kone (34) har under utredning fått påvist at hun er bærer av en balansert translokasjon mellom kromosom 11 og 12.

Det antas at det derfor er noe større sjanse for skade/ funksjonshemninger på fosteranlegg, men at de fleste slike vil gå til spontanabort. Fostervanns-/morkakeprøve vil forhåpentlig kunne fange opp alvorlige avvik.

Ingen av oss har barn fra før.

Jeg (39) har bra sædkvalitet.

Vi har prøvd et inseminasjonsforsøk som mislyktes.

Min kone benytter homeopat og akupunktør.

Siden dette er nokså sjeldent, er vi usikre på hva vi skal gjøre videre og vi håper inderlig at noen kan ta seg tid til å svare oss.

Vår alder gjør at vi ikke har så god tid til å eksperimentere med "nest beste løsning", og hvis vi tror at det er bedre å gå til utlandet ønsker vi ikke å la oss stoppe av Norske begrensninger.

Vi er spesielt redd for å få barn med alvorlige funksjonshemninger.

Såvidt jeg skjønner, har vi tre muligheter:

1.

Fortsette med inseminasjon/IVF/ICSI i Norge.

Kontrollere med fostervanns-/morkake prøve.

2.

Prøve dette i utlandet, fordi der er det i tillegg lov til å teste eggene før de settes tilbake, slik at dette vil kunne gi en enda større kontroll med et fosteranlegg.

I tillegg fostervanns-/morkakeprøve.

3.

Eggdonasjon i utlandet.

Dette er et mer alvorlig skritt å ta, men det føles

sikrere mht friskt avkom. Antar at det øker sjansene

dersom donoregg kommer fra en yngre kvinne

Håper også noen som er/har vært i samme situasjon vil ta seg tid til å svare oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122310-kromosom-avvik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere vurdert adopsjon som et alternativ?

PS! Sier ikke dette for å provosere noen på UFB-forumet. Jeg har selv vært i begge "leirer", så jeg vet hva det vil si å være i denne prosessen.

Takk for svar, vi har ikke vurdert det seriøst enda, men tankene har jo streifet innom.

Vi har vel et håp om at IVF/ICSI, enten med PGD (testing av egne egg) eller eggdonasjon kan føre frem.

Siden Dere har vært i "samme leir", hadde en av Dere kromosom avvik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122310-kromosom-avvik/#findComment-741592
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Takk for svar, vi har ikke vurdert det seriøst enda, men tankene har jo streifet innom.

Vi har vel et håp om at IVF/ICSI, enten med PGD (testing av egne egg) eller eggdonasjon kan føre frem.

Siden Dere har vært i "samme leir", hadde en av Dere kromosom avvik?

Når jeg nevnte "leir" mente jeg at vi hadde vært både innom IVF/ICSI og Adopsjon.

Årsaken til at det ikke gikk med IVF/ICSI med oss var mest sannsynlig at våre gener ikke passet sammen. I ett forsøk ble det befruktning, men det festet seg ikke, mens i de neste tre forsøkene skjedde ingen befruktning på tross av både god sædkvalitet og mange fine egg med bra kvalitet. Det ble fra St.Olavs hospital konkudert med at en årsak kunne være at genene ikke var forenelige. Det ble aldri tatt noen utvidet prøve på om dette stemte, vi orket rett og slett ikke mer og gikk rett på adopsjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122310-kromosom-avvik/#findComment-741654
Del på andre sider

Når jeg nevnte "leir" mente jeg at vi hadde vært både innom IVF/ICSI og Adopsjon.

Årsaken til at det ikke gikk med IVF/ICSI med oss var mest sannsynlig at våre gener ikke passet sammen. I ett forsøk ble det befruktning, men det festet seg ikke, mens i de neste tre forsøkene skjedde ingen befruktning på tross av både god sædkvalitet og mange fine egg med bra kvalitet. Det ble fra St.Olavs hospital konkudert med at en årsak kunne være at genene ikke var forenelige. Det ble aldri tatt noen utvidet prøve på om dette stemte, vi orket rett og slett ikke mer og gikk rett på adopsjon.

Takk for svaret!

MVH

Barneønske

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122310-kromosom-avvik/#findComment-742363
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...