Gå til innhold

Vanskelig med stebarn

Anbefalte innlegg

på godt og vondt

Min samboer har en sønn på tolv år, som er hos oss annenhver helg. Han har bodd i et fosterhjem fra han var fem, pga foreldres rusmisbruk. Min mann er nykter nå, og vi har et barn på snart et år sammen. Tidligere hadde vi god kontakt med fosterhjemmet, men etter at vår datter ble født, endret det seg desverre. Nå er vi ikke på særlig talefot, og det er vanskelig iforhold til avtaler etc. Jeg anser oss som ressurssterke mennesker, men vi er etter lange tiders kamp mot min samboers rusmisbruk ikke spesielt bemidlede, og jeg lurer på hvilke rettigheter vi kan ha for økonomisk hjelp fra for eksempel barnevern? Jeg vet at fosterfamilien egentlig har ansvar for skyss (bor i en annen by)og midler til ferie etc, men hva når de ikke overholder det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Det skal vel deles? At dere deler feriereiser osv. Synes det høretes jævlig ut at dere ikke gidder betale for at han kan være sammne med dere...

Det er han det går utover, og til syvende og sist faren -for da vil ikke gutten ha noe med faren å gjøre siden han ikke har stilt opp før og heller ikke gjør det nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741221
Del på andre sider

på godt og vondt

Det skal vel deles? At dere deler feriereiser osv. Synes det høretes jævlig ut at dere ikke gidder betale for at han kan være sammne med dere...

Det er han det går utover, og til syvende og sist faren -for da vil ikke gutten ha noe med faren å gjøre siden han ikke har stilt opp før og heller ikke gjør det nå.

Du misforstår!

Det er klart vi har han, og vi bruker da penger på ferie etc også, men det resulterer ofte i at vi må gå på sosialkonoret for å få støtte til å betale regninger! Jeg er student, og faren får rehab. trygd, så det er virkelig trangt økonomisk! Fosterforeldrene får jo penger til all skyss, men det er bare vi som henter/ bringer, de får penger øremerket hans ferie, selv om vi har hatt ham hele høstferien, uten ett øre fra dem! Og faren hans har alltid vært der, han valgte selv fosterfamilie for gutten sin, og har vært "en del av familien" der helt til nå! Moren til gutten har aldri vært i bildet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741249
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Du misforstår!

Det er klart vi har han, og vi bruker da penger på ferie etc også, men det resulterer ofte i at vi må gå på sosialkonoret for å få støtte til å betale regninger! Jeg er student, og faren får rehab. trygd, så det er virkelig trangt økonomisk! Fosterforeldrene får jo penger til all skyss, men det er bare vi som henter/ bringer, de får penger øremerket hans ferie, selv om vi har hatt ham hele høstferien, uten ett øre fra dem! Og faren hans har alltid vært der, han valgte selv fosterfamilie for gutten sin, og har vært "en del av familien" der helt til nå! Moren til gutten har aldri vært i bildet.

Han har ikke alltid kunne ha stilt opp som narkoman.. Men nok om det. Fosterforeldrene har jo tross alt tatt seg av han, gitt han tak over hodet, mat, klær, penger, kjærliget og støtte - og det er ikke engang deres unge! Synes ikke dere kan forlange at de betaler for at han skal dra på ferie med dere, eller at han skal få besøke dere..

Da må kanskje faren få seg en jobb da, eller søke om støtte dra sosialen til regninger.. Eler du ta ekstarjobb. Livet er ikke lett for andre heller, men folk flest klarer å forsørge sine egne barn..

Det koster tross alt en hel del mer å bo hos noen, enn å besøke og dra på ferie med noen en gang i året..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741326
Del på andre sider

på godt og vondt

Siden alt går så mye bedre nå, hvorfor får han ikke gutten sin tilbake da ......

Fordi vi ikke vil ta gutten ut av et stabilt liv hos en familie som er glad i ham, i et miljø han kjenner. vi kan ikke bo der pga. ettervern for faren. Men glem spørsmålet mitt, jeg har visst kommet i feil forum.jeg er ikke her for å sutre, men spørre om råd i en vanskelig situasjon, også fordi jeg vil det beste for stesønnen min!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741443
Del på andre sider

Annonse

på godt og vondt

Han har ikke alltid kunne ha stilt opp som narkoman.. Men nok om det. Fosterforeldrene har jo tross alt tatt seg av han, gitt han tak over hodet, mat, klær, penger, kjærliget og støtte - og det er ikke engang deres unge! Synes ikke dere kan forlange at de betaler for at han skal dra på ferie med dere, eller at han skal få besøke dere..

Da må kanskje faren få seg en jobb da, eller søke om støtte dra sosialen til regninger.. Eler du ta ekstarjobb. Livet er ikke lett for andre heller, men folk flest klarer å forsørge sine egne barn..

Det koster tross alt en hel del mer å bo hos noen, enn å besøke og dra på ferie med noen en gang i året..

Du har nok misforstått hele problemstillinga her. Tidligere var det slik at våre bidrag fra barnevernet (les: økonomisk støtte) gikk direkte til vår konto, men nå får fosterforeldrene de pengene på sin konto pga. nye ordninger i etaten, og siden de beholder de pengene har vi mistet den støtten. De får, foruten disse pengene, 16.000kr i måneden for å ha ham, vi har i vårt budsjett 11.000 kr pr.måned totalt å leve for, med husleie på 5.500! Min samboer er som sagt under rehab. og jeg er mamma til ei tulle på under ettår, og er i tillegg student. Men jeg er ferdig iet forum som kun er ute etter å hogge hodet av folk. Takk for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741452
Del på andre sider

Gjest godt råd

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om en samtale med barnevernet om dette. Det høres jo ikke usannsynlig ut at barnevernet ser det som viktig at barnet har kontakt med sin biologiske far.

Jeg kjenner desverre kun til ett tilfelle hvor barnevernet betalte barnets reise til sin far (fra fosterforeldrene), men det er en del år siden.

Spør da vel! Det må da være bedre enn at forholdet til fosterforeldrene skal ødelegges på grunn av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741454
Del på andre sider

Gjest godt råd

Dette kom vel sikkert fra en som aldri har opplevd å leve på et minimum, og faktisk må snu og vende på hver krone.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741456
Del på andre sider

på godt og vondt

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om en samtale med barnevernet om dette. Det høres jo ikke usannsynlig ut at barnevernet ser det som viktig at barnet har kontakt med sin biologiske far.

Jeg kjenner desverre kun til ett tilfelle hvor barnevernet betalte barnets reise til sin far (fra fosterforeldrene), men det er en del år siden.

Spør da vel! Det må da være bedre enn at forholdet til fosterforeldrene skal ødelegges på grunn av dette.

Takk. Det er ikke for å være vanskelig, men iblandt blir jeg litt oppgitt over offentlige etater. Og så er jeg litt redd for å legge meg i mht barnevernet, vil ikke skape ugreie for fosterfamilien. Men det kan kanskje ordnes i minnelighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-741459
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Dette kom vel sikkert fra en som aldri har opplevd å leve på et minimum, og faktisk må snu og vende på hver krone.

Da tar du utrolig feil... jeg er faktisk oppvokst i det som kalles et fattig hjem, og faren min var sånn som gubben din mot sønnen.. Sann mine ord, faren kommer til å svi til slutt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743197
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Du har nok misforstått hele problemstillinga her. Tidligere var det slik at våre bidrag fra barnevernet (les: økonomisk støtte) gikk direkte til vår konto, men nå får fosterforeldrene de pengene på sin konto pga. nye ordninger i etaten, og siden de beholder de pengene har vi mistet den støtten. De får, foruten disse pengene, 16.000kr i måneden for å ha ham, vi har i vårt budsjett 11.000 kr pr.måned totalt å leve for, med husleie på 5.500! Min samboer er som sagt under rehab. og jeg er mamma til ei tulle på under ettår, og er i tillegg student. Men jeg er ferdig iet forum som kun er ute etter å hogge hodet av folk. Takk for meg.

Synes fortsatt ikke synd på dere! Mener ikke å hogge hodet av noen, men livet er tøft for de fleste! Ingen andre folk med barn får 16 000 i mnd. Hvorfor skal dere få det? Skjønner at dere er blakke, men dere kan ikke forvente at andre skal legge penger i hendene deres, uansett om du har unge eller ei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743199
Del på andre sider

Annonse

på godt og vondt

Synes fortsatt ikke synd på dere! Mener ikke å hogge hodet av noen, men livet er tøft for de fleste! Ingen andre folk med barn får 16 000 i mnd. Hvorfor skal dere få det? Skjønner at dere er blakke, men dere kan ikke forvente at andre skal legge penger i hendene deres, uansett om du har unge eller ei.

Vi har aldri bedt om 16000 kroner. Det er fosterofreldrene som får det. Og de får i tillegg penger som skal brukes til skyss til og fra oss, men de pengene ser vi aldri noe til, selvom det er vi som henter og bringer hver gang! De får også penger som skal dekke hans ferier med oss, i tillegg til de 16000, men vi ser aldri noe til ett rødt øre derfra! Vi synes heller ikke synd på oss, men vi har et økonomisk problem som jeg håpet å finne en løsning på! Siden fosterforeldrene er så lite samarbeidsvillige, og vi er så blakke! Du har selv en venninne som er heroinist, da vet du kanskje hva min mann og jeg har vært igjennom de siste årene (etter 25 års opiatavhengighet), og forstår at det er en del ting som skal ryddes opp i av gjeld, sosial trening etc. Dette klarer han, og han gjør en utmerket jobb mht sin sønn og hans beste interesse! Men jeg unnskylder deg, du er bare 22 år og har desverre en stor mengde livserfaring foran deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743277
Del på andre sider

på godt og vondt

Da tar du utrolig feil... jeg er faktisk oppvokst i det som kalles et fattig hjem, og faren min var sånn som gubben din mot sønnen.. Sann mine ord, faren kommer til å svi til slutt...

Tror kanskje mannen min har fått svi ganske lenge, jeg.. Men sønnen hans er stolt av pappaen sin, og har alltid vært nært knyttet til ham, han har aldri sett ham ruset, og han har alltid holdt jevn kontakt. Det er ikke det at du sammenligner oss litt vel mye med din egen situasjon? Det kan virke slik, at du tillegger meg i min situasjon en problemstilling som ikke eksisterer her. Du har egentlig ikke sett inngangsspørsmålet mitt som det er enda, etter alle disse replikkvekslingene. Jeg håper du har et godt liv nå, ihvertfall. Og at du har fått gjort opp med pappan din...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743364
Del på andre sider

Hei! Sjønner faktisk problemstillingen din, men ikke hvorfor barnevernet utbetaler feriepenger etc. til fosterhjemmet og ikke til dere. Vi er selv fosterforeldre, og biol. mor til eldste barnet her får både støtte til de helgene barnet skal være hos henne + til ferie direkte fra barnevernet. Vi må bare bekrefte at barnet har vært hos henne, så hun får utbetalt i etterkant.

Kan dere ikke prate med barnevernet om å få pengene direkte til dere - dersom det er sånn at fosteforeldrene tar penger som dere skulle hatt må dere jo klage!! Det er ikke noen regel som sier at det ikke kan utbetales til dere så vidt vi har fått vite ivertfall. Da bryter vår kommune loven.

Håper at alt løser seg for dere, og at dere også klarer å få et bedre samarbeid med fosterforeldrene. Men dere kan ikke finne dere i at de "trenerer" deres samvær bare for å være snille. Dersom de er glade i gutten er det i alles interesse at dere kan samarbeide.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743671
Del på andre sider

på godt og vondt

Hei! Sjønner faktisk problemstillingen din, men ikke hvorfor barnevernet utbetaler feriepenger etc. til fosterhjemmet og ikke til dere. Vi er selv fosterforeldre, og biol. mor til eldste barnet her får både støtte til de helgene barnet skal være hos henne + til ferie direkte fra barnevernet. Vi må bare bekrefte at barnet har vært hos henne, så hun får utbetalt i etterkant.

Kan dere ikke prate med barnevernet om å få pengene direkte til dere - dersom det er sånn at fosteforeldrene tar penger som dere skulle hatt må dere jo klage!! Det er ikke noen regel som sier at det ikke kan utbetales til dere så vidt vi har fått vite ivertfall. Da bryter vår kommune loven.

Håper at alt løser seg for dere, og at dere også klarer å få et bedre samarbeid med fosterforeldrene. Men dere kan ikke finne dere i at de "trenerer" deres samvær bare for å være snille. Dersom de er glade i gutten er det i alles interesse at dere kan samarbeide.

Lykke til!!

Tenkte jeg ville fortelle deg grunnen til at komunikasjonen mellom oss og fosterforeldrene er så dårlig. Historien er egentlig god helt frem til februar, d.å.. Vi har hatt nær kontakt med dem, forholdet vårt har vært nærmest familiært, og gutten har hatt det veldig bra. De har hjulpet oss, og vi har hjulpet dem (med oppusing, håndverk etc.). Men det endret seg desverre bråt da jeg fikk mitt første barn i februar. De hadde gledet seg lenge til tulla skulle komme, og jeg var glad for å ha dem som ressurspersoner siden hverken min samboer eller jeg har foreldre i live. Men det som skjer, er at de timen etter at min datter er født, ikke viker fra min side. De tar over hele styringen, de som aldri hadde vært på besøk hjemme hos oss tidligere, bodde der, de tok ikke hensyn til at jeg var sliten, de skulle ha med seg min nyfødte på sine jobber (uten meg!) for å vise frem "barnebarnet", de respekterte aldri mine "nei" eller bønner om å få være litt alene, og det toppet seg en dag de kom og hentet henne mens jeg var ute noen timer. De sa til mannen min at de bare skulle trille, men ringte ham senere og sa de hadde tatt henne med hjem! Jeg hadde bilen vår, og han fikk ikke hentet henne. Da jeg kom hjem fikk jeg sjokk, hun har aldri vært alene med dem før, og nå hadde de vært borte i seks timer! Uten å ha tatt med mat til henne (hun var fire måneder og jeg fullammet/pumpet). Jeg sa klart ifra da hva jeg mente om å gå over streken på den måten, og etter det har ikke kontakten vært særlig bra. De mener jeg har frarøvet dem et barnebarn. Vi har forsøkt å skåne gutten for dette, men vet at de snakker mye om dette hjemme hos ham. Han kommer med sitater som"stakkars lille gullet til bestemor" o.l. hver gang han er hos oss. Har forsøkt å prate med ham om dette, uten å si noe nedsettende om dem, men han vil ikke snakke om det. Har også sagt til fosterforeldrene at jeg håper de forstår at jeg ønsker god kontakt igjen, men at de må respektere meg som fullverdig mor for min datter. Jeg har forresten aldri hattnoe rusproblem, jeg kommer fra en ressurssterk familie og er i ferd med å bygge opp en ny.. Men det er mange barrierer å forsere! Og desverre er det offentlige den tyngste utfordreren til tider.. Beklager at innlegget ble langt, takk for at du leste det! Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743749
Del på andre sider

på godt og vondt

Lykke til!!

Skrev da et annet innlegg til deg istad, men det ble visst borte? Det jeg skrev, var at vi hadde en ordning tidligere hvor pengene gikk direkte til oss, men i våres fikk vi ny saksbehandler. I sommer skulle vi ha gutten og hans halvbror(morens side) på ferie i to uker, men da vi som vanlig i etterkant søkte om støtte (med kvitteringer for reelle utgifter), fikk vi til svar at pga. ny ordning hadde fosterforeldrene allerede mottatt alle midler til hans ferie. De fikk også fra da av penger til skyss tur retur samvær. Vi har aldri sett en krone, og det er bestandig vi som henter/bringer. Vi har ved ett par anledninger forsøkt å ta opp dette, men er redde for å mase. Av hensyn til gutten har vi ikke gjort mere med det på en stund, men det er jo som sagt irriterende. Men jeg skal følge ditt råd, og ta kontakt med barnevernet, kanskje vi kan ordne opp i dette i minnelighet! Takk for tålmodigheten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-743756
Del på andre sider

Tenkte jeg ville fortelle deg grunnen til at komunikasjonen mellom oss og fosterforeldrene er så dårlig. Historien er egentlig god helt frem til februar, d.å.. Vi har hatt nær kontakt med dem, forholdet vårt har vært nærmest familiært, og gutten har hatt det veldig bra. De har hjulpet oss, og vi har hjulpet dem (med oppusing, håndverk etc.). Men det endret seg desverre bråt da jeg fikk mitt første barn i februar. De hadde gledet seg lenge til tulla skulle komme, og jeg var glad for å ha dem som ressurspersoner siden hverken min samboer eller jeg har foreldre i live. Men det som skjer, er at de timen etter at min datter er født, ikke viker fra min side. De tar over hele styringen, de som aldri hadde vært på besøk hjemme hos oss tidligere, bodde der, de tok ikke hensyn til at jeg var sliten, de skulle ha med seg min nyfødte på sine jobber (uten meg!) for å vise frem "barnebarnet", de respekterte aldri mine "nei" eller bønner om å få være litt alene, og det toppet seg en dag de kom og hentet henne mens jeg var ute noen timer. De sa til mannen min at de bare skulle trille, men ringte ham senere og sa de hadde tatt henne med hjem! Jeg hadde bilen vår, og han fikk ikke hentet henne. Da jeg kom hjem fikk jeg sjokk, hun har aldri vært alene med dem før, og nå hadde de vært borte i seks timer! Uten å ha tatt med mat til henne (hun var fire måneder og jeg fullammet/pumpet). Jeg sa klart ifra da hva jeg mente om å gå over streken på den måten, og etter det har ikke kontakten vært særlig bra. De mener jeg har frarøvet dem et barnebarn. Vi har forsøkt å skåne gutten for dette, men vet at de snakker mye om dette hjemme hos ham. Han kommer med sitater som"stakkars lille gullet til bestemor" o.l. hver gang han er hos oss. Har forsøkt å prate med ham om dette, uten å si noe nedsettende om dem, men han vil ikke snakke om det. Har også sagt til fosterforeldrene at jeg håper de forstår at jeg ønsker god kontakt igjen, men at de må respektere meg som fullverdig mor for min datter. Jeg har forresten aldri hattnoe rusproblem, jeg kommer fra en ressurssterk familie og er i ferd med å bygge opp en ny.. Men det er mange barrierer å forsere! Og desverre er det offentlige den tyngste utfordreren til tider.. Beklager at innlegget ble langt, takk for at du leste det! Klem

Hei! Sjønner godt at det er vondt for dere alle når dere har mistet kontakten på den måten, og sikkert pga. misforstått "snillhet" fra fosterforeldrene. Sjønner godt at du reagerte, og det er trist at de ikke kan se at deres handlinger går utover gutten. Mener du kan ta opp hele saken med saksbehandler jeg, og forklare at siden kommunikasjonen dere (foreldre/fosterforeldre) er dårlig bør de overføre det dere skal ha for kjøring etc. direkte til dere.

Dere kan også prøve å forklare gutten at fosterforeldrene sikkert var engstelige for jenta deres i starten, men at det ikke var noen grunn til det osv. Han vil da kanskje forstå at saken har to sider uten at dere snakker nedsettende om fosterforeldrene hans.

Håper det ordner seg for dere alle, og at dere igjen kan få en fin kommunikasjon. Uansett så har du ingenting å tape slik som saken står nå å kontakte barnevernet for å få klaret opp i det økonomiske.

Klem til deg også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-744681
Del på andre sider

på godt og vondt

Hei! Sjønner godt at det er vondt for dere alle når dere har mistet kontakten på den måten, og sikkert pga. misforstått "snillhet" fra fosterforeldrene. Sjønner godt at du reagerte, og det er trist at de ikke kan se at deres handlinger går utover gutten. Mener du kan ta opp hele saken med saksbehandler jeg, og forklare at siden kommunikasjonen dere (foreldre/fosterforeldre) er dårlig bør de overføre det dere skal ha for kjøring etc. direkte til dere.

Dere kan også prøve å forklare gutten at fosterforeldrene sikkert var engstelige for jenta deres i starten, men at det ikke var noen grunn til det osv. Han vil da kanskje forstå at saken har to sider uten at dere snakker nedsettende om fosterforeldrene hans.

Håper det ordner seg for dere alle, og at dere igjen kan få en fin kommunikasjon. Uansett så har du ingenting å tape slik som saken står nå å kontakte barnevernet for å få klaret opp i det økonomiske.

Klem til deg også :-)

Takk for svaret ditt! Skal ringe og be om en time med det samme, jeg. Håper det løser seg alt sammen etterhvert, ikke bare det økonomiske. =o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122417-vanskelig-med-stebarn/#findComment-744974
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...