Gå til innhold

36 år - kunstig befruktning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Dette var et vanskelig spørsmål. Du kan sikkert lete på nettet og finne statistikker over både dette og suksessraten ved vanlig IVF. Jeg kan jo fortelle om egen erfaring. Før vårt første IVF-forsøk fikk vi tilbud om å prøve inseminasjon mens vi sto i kø. Det takket vi ja til, men vi hadde ingen store forventninger. Legen fortalte at det var ca. 10-15 % som lykkes med dette etter en gang. Hvor stor suksessraten er etter flere ganger, vet jeg desverre ikke.

Det funket ikke for oss, og vi er nå igang med 3. IVF-forsøk. Jeg er 34 år, og vil ikke "kaste bort" mer tid på å prøve flere inseminasjonsforsøk.

Det er ok å gjøre det mens man venter, om ikke annet så for å "slå ihjel" ventetiden med noe.

Andre har sikkert helt andre erfaringer med inseminasjon enn oss (vi er uforklarlig barnløse), så jeg håper du får flere svar som er mer positivt enn dette (:

Lykke til, i hvert fall.

Dette er egentlig bare gjetning fra min side, men...

I følge resultatene fra Mor og Barn undersøkelsen som ble utgitt nylig så sier den at kvinner mellom 35-40 år i gjennomsnitt bruker ca. 15 mnd på å bli gravid (ad. naturlig vei).

Så om man regner at ett inseminasjonsforsøk gir samme sjanse som en vanlig måned så må du i snitt ha 15 inseminasjonsforsøk for å lykkes i din alder. Dessverre er det slik Filliokus sier at sjansene er rundt 10-15% mot naturlig 25% hver måned.

For kvinner rundt 30 år anbefaler de 6 omganger med inseminasjon før de "gir opp" og går videre til IVF.

Dette kan tyde på at du bør vurdere hvor mange ganger du skal prøve inseminasjon. Noe fullgodt svar har jeg ikke, men spør gjerne ekspertene inne på FUB-forum.

PS. Det heter riktig nok kunstig inseminasjon, men vi pleier helst å bruke assistert befruktning som fellesbenevnelse på alle typer behandling, ikke kunstig.

Gjest jomfrua

Hei

Dette var et vanskelig spørsmål. Du kan sikkert lete på nettet og finne statistikker over både dette og suksessraten ved vanlig IVF. Jeg kan jo fortelle om egen erfaring. Før vårt første IVF-forsøk fikk vi tilbud om å prøve inseminasjon mens vi sto i kø. Det takket vi ja til, men vi hadde ingen store forventninger. Legen fortalte at det var ca. 10-15 % som lykkes med dette etter en gang. Hvor stor suksessraten er etter flere ganger, vet jeg desverre ikke.

Det funket ikke for oss, og vi er nå igang med 3. IVF-forsøk. Jeg er 34 år, og vil ikke "kaste bort" mer tid på å prøve flere inseminasjonsforsøk.

Det er ok å gjøre det mens man venter, om ikke annet så for å "slå ihjel" ventetiden med noe.

Andre har sikkert helt andre erfaringer med inseminasjon enn oss (vi er uforklarlig barnløse), så jeg håper du får flere svar som er mer positivt enn dette (:

Lykke til, i hvert fall.

hei! Filliokus gir et godt råd og det er å bruke ventetiden før et ivf forsøk -til inseminasjon.

det gjorde vi også. hadde to inseminasjonsforsøk, men det funka ikke. da var jeg glad jeg hadde satt meg på ivf forsøk i mellomtiden.

det funka nemlig veldig bra.:)jeg er 30 og vi var også uforklarelige barnløse. det er vi jo enda, selv om vi fikk et ivf-barn.

neste år blir det ivf igjen, inseminasjon gidder jeg ikke nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...