Gjest morgenstemning Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Hei Jeg er en gift kvinne på 36 år, har et barn på fire år. De siste en til to månedene har jeg plutselig begynt å få blødninger umiddelbart etter samleie. Det er snakk om friskt, rødt blod, som farger vannet i toalettet helt rødt. Det varer kanskje natten over, ikke så ille at jeg må bruke bind, men et truseinnlegg. Toalettpapiret blir temmelig rødt ved hvert besøk, men det kommer altså ikke så mye i undertøyet når jeg står/går/sitter....Men det ser så mye ut når jeg sitter på toalettet og når jeg tørker meg! Som sagt, jeg er 36 år, og har aldri noensinne hatt blødninger etter samleie tidligere. Jeg har heller ingen smerter, det er bare dette blodet. Det opptrer ikke i forbindelse med menstruasjon, de tre gangene dette har skjedd har det vært midt i to sykluser (altså ca en uke etter at mensen er ferdig). Jeg har vært flink til å gå jevnlig til underlivsundersøkelse hos min fastlege, og det er vel ett år, muligens halvannet år, siden sist. Er det grunn til uro ved slike blødninger, og bør man få det sjekket veldig raskt? Jeg har en legetime om ca tre uker. Holder det? Og bør jeg be om henvisning til spesialist, altså gynekolog, på dette? Min egen fastlege er kvinne, og spesialist i almennmedisin. Har du noen formeninger om hva årsakene til blødningene kan være, og om det er fare på ferde? Jeg er nemlig ganske urolig nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122782-til-gynekologen-bl%C3%B8dninger-etter-samleie-kvinne-36-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg vedlegger informasjon om mulig årsak til slike blødninger. Umiddelbart synes jeg ikke det lyder alarmerende, men lurt å få en sjekk om tre uker. Legen vil kunne vurdere om det er nødvendig med henvisning. Vennlig hilsen Mette H Moen Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold. Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122782-til-gynekologen-bl%C3%B8dninger-etter-samleie-kvinne-36-%C3%A5r/#findComment-743832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.