Karenina1365380541 Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har gått på prego-kur denne mnd. og har en sterk følelese av å være gravid.(men litt tidlig å teste ennå)"21. dagen i syklusen tok jeg en progesterontest da jeg har mistanke om lavt nivå (pga spotting degene før mensen) Gynekologen min virker ikke så veldig opptatt av denne problematikken.Av sekretæren fikk jeg vite at jeg hadde et prog.nivå på 4.Jeg har etterpå sett flere tabeller på nettet som angir normalverdien.Disse er litt forskjellige, men under alle omstendigheter virker 4 veldig lavt.Gynekologen hadde ikke tid til å snakke med meg hverken torsdag eller fredag,så nå går jeg rundt og er veldig urolig. For hvis jeg er gravid er det vel ganske risikabelt å ha lavt progesteronnivå?? Jeg har hørt at man kan få tilført progesteron tidlig i svangerskapet, i hvilken uke bør det i så fall skje? (Og kan det være at 4 er et akseptabelt nivå, dvs at legen min bruker en annen type tabell?) Jeg er 41 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122814-faretruende-lavt-progesteronniv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Med ’prego-kur’ mener du da pergotime-behandling? En verdi på 4 tyder på at du ikke har hatt eggløsning, i all fall ikke i dagene før testen ble tatt. Verdien må være minst 10 for at vi antar det har vært eggløsning. (Noen kan imidlertid ha en sen eggløsning etter stimulasjon, og testen kan ha vært tatt for tidlig). I ditt tilfelle vil det ikke ha noen hensikt å tilføre progesteron, en behandling som er omdiskutert, men som brukes ved prøverørsbehandling for å bedre livmorslimhinnen så egget får bedre mulighet for å feste seg. Hvis du ikke har fått menstruasjon på en uke, kan du ta en graviditetstest. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122814-faretruende-lavt-progesteronniv%C3%A5/#findComment-743860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.