Gå til innhold

Et spørsmål om økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest liv emilie

Lyder det riktig for dere fornuftige mennesker her inne at mannen min bor i mitt hus uten å betale "husleie"? Vi deler (og knapt nok det) på strøm, kommunale avgifter o.s.v, og han betaler 5000 kr. pr. måned til mat og all annen husholdning. Men betaler altså ingenting for å bo her. Renter og avdrag er det jeg som tar. Bør det være sånn? Han tjener forresten mye mer enn meg, Jeg er takknemlig for innspill og råd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122817-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Finn ut hva de faktiske utgiftene er til mat, strøm o.s.v. Han må betale minst halvparten. Mange velger at den som tjener mest, betaler mer.

Hvis dere blir skilt stikker du av med hele huset, så det er urettferdig at han skal sponse deg med å betale ned det. Dere kan sette opp en avtale, der han kjøper seg mer og mer inn i huset, om du synes det er en løsning, for å få ned utgiftene dine.

Er jo ikke sikkert han er komfortabel med å ikke være med å eie heller. Som du selv sier det, han bor i ditt hus...

Gjest liv emilie

Hva mener mannen din er rett og rimelig?

Mannen min mener det er rett og rimelig at jeg betaler alt som har med huset å gjøre, for jeg får det jo tilbake om vi blir skilt. Men jeg vil ikke leve med tanken på at vi skal bli skilt. For meg skal dette vare resten av livet. Jeg har forresten også et barn fra før som jeg forsørger. Han har ingen. Og han er veldig nøye med at hans penger ikke skal gå til mitt barn. Noe som jeg er enig i. Men jeg føler likevel at noe er feil, og litt urettferdig her. Han har jo gratis nytte av alt som er mitt i mitt hus. Det er alltid jeg som gjør nyanskaffelser til huset. Også her: Det er ikke hans hus. Han har hytte å bruke penger på.

Nei, jeg synes ikke det bør være sånn. Du har jo utgifter med renter, og kapitalutgift på egenkapitalen din. Du bor ikke gratis.

En annen sak er at jeg kan forstå det om han synes det er urimelig at han betaler uten å få noe igjen. Er det en løsning at han kjøper seg inn som eier av huset ?

Han har hytte, sier du. Bruker du den ? Betaler du "hytteleie"?

Gjest liv emilie

Nei, jeg synes ikke det bør være sånn. Du har jo utgifter med renter, og kapitalutgift på egenkapitalen din. Du bor ikke gratis.

En annen sak er at jeg kan forstå det om han synes det er urimelig at han betaler uten å få noe igjen. Er det en løsning at han kjøper seg inn som eier av huset ?

Han har hytte, sier du. Bruker du den ? Betaler du "hytteleie"?

Det er sjelden jeg er på hytta og betaler ikke leie. Men jeg er med på å betale forsikringer, skatt, strøm og andre utgifter der også. (Mest jakthytte).Pengene til dette går fra pottene til strøm/avgifter på huset

Annonse

Gjest samlivsxprten

Mannen min mener det er rett og rimelig at jeg betaler alt som har med huset å gjøre, for jeg får det jo tilbake om vi blir skilt. Men jeg vil ikke leve med tanken på at vi skal bli skilt. For meg skal dette vare resten av livet. Jeg har forresten også et barn fra før som jeg forsørger. Han har ingen. Og han er veldig nøye med at hans penger ikke skal gå til mitt barn. Noe som jeg er enig i. Men jeg føler likevel at noe er feil, og litt urettferdig her. Han har jo gratis nytte av alt som er mitt i mitt hus. Det er alltid jeg som gjør nyanskaffelser til huset. Også her: Det er ikke hans hus. Han har hytte å bruke penger på.

Har vært i samme situasjon som deg, og det er ikke noe trivelig. Vi var riktignok ikke gift da, men likevel.

Det virker litt kunstig at dere ikke har felles økonomi siden dere er gift. At han skal holde datteren din utenfor synes jeg blir feil, han har tross alt ved å si ja til giftemål tatt på seg et forsørgeransvar (det er jo selvsagt gjensidig).

Hva da hvis dere får felles barn. Skal dette særkullsbarnet holdes utenfor da også, og fellesbarnet skal få dra nytte av at han har god økonomi.

Den dagen du mistet din status som alenemor tapte du også en god del penger som alenemødre får. (En barnetrygd ekstra, event. stønad til barnetilsyn, skatteklasse 2).

Jeg vil foreslå at dere søker økonomisk rådgivning og får f.eks. felles økonomi, felles bolig osv. Man kan ikke basere et samliv på å være føre var i tilfelle skilsmisse.

Det blir også feil at ektefeller skal ha ulik økonomi, at den ene parten har bedre råd enn den andre.

Gjest samlivsxprten

Har vært i samme situasjon som deg, og det er ikke noe trivelig. Vi var riktignok ikke gift da, men likevel.

Det virker litt kunstig at dere ikke har felles økonomi siden dere er gift. At han skal holde datteren din utenfor synes jeg blir feil, han har tross alt ved å si ja til giftemål tatt på seg et forsørgeransvar (det er jo selvsagt gjensidig).

Hva da hvis dere får felles barn. Skal dette særkullsbarnet holdes utenfor da også, og fellesbarnet skal få dra nytte av at han har god økonomi.

Den dagen du mistet din status som alenemor tapte du også en god del penger som alenemødre får. (En barnetrygd ekstra, event. stønad til barnetilsyn, skatteklasse 2).

Jeg vil foreslå at dere søker økonomisk rådgivning og får f.eks. felles økonomi, felles bolig osv. Man kan ikke basere et samliv på å være føre var i tilfelle skilsmisse.

Det blir også feil at ektefeller skal ha ulik økonomi, at den ene parten har bedre råd enn den andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...