Gå til innhold

Computer som prevensjon

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Da jeg så på programmet Puls på NRK, nevnte legen der en computer man kan bruke som prevensjon.

Det ble ikke sagt noe mer om dette annet enn at dette skal være like sikkert som p-piller, og da uten alle hormoner som er i p-piller.

Dette er svært interessant,og jeg lurer på hvordan dette fungerer og hvor man får tak i en slik computer.

En venninde av meg sa hun har sett det i postordrekataloger, men jeg blir skeptisk når jeg hører postordre.

Er det ulik kvalitet på ulike merker?

Er det noe som er bedre enn andre?

Er dette virkelig like sikkert som p-piller?

Hvorfor er ikke dette mer utbredt dersom det er like sikkert som p-piller.

Takk til alle som vil svare på dette;O)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123048-computer-som-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest persona

Det finnes i hvertfall to typer. Den ene er Ladycomp/babycomp. Her tar du temperaturen om morgenen, og computeren sammenligner disse opplysningene med noen tusen andre sykluser som ligger inne i computeren. Dermed får du beskjed om hvilke dager du er fruktbar, og hvilke dager du kan ha ubeskyttet samleie. Denne er dyr, og mange mener du kan ha like god nytte av et godt digitalt termometer, og lage din egen oversikt.

Den andre er persona, hvor du tar urinprøver noen morgener i måneden. Denne er rimeligere i innkjøp, men litt dyrere i drift.

Begge metodene er avhengig av at du er veldig nøyaktig (glemmer du en måling, må du ikke ha ubeskyttet samleie på "lang" tid), og at dere synes det er helt ok å bruke kondom de dagene man ikke er sikker.

Jeg brukte persona i årene etter vi giftet oss, men hvor vi kunne tenke oss å vente litt med å få barn. (Det ville ikke vært noen katastrofe å bli gravid). Den fungerte fint, og da vi ønsket å få barn, gjorde den at jeg visste nøyaktig når jeg var fruktbar, og vi fikk full treff på første forsøk.

Du kan søke på ladycomp og persona her på siden, det er diskutert mange ganger.

Pris og informasjon: http://www.persona.info/no/

http://www.babycomp-ladycomp.com/en/

hmh, jeg er veldig skeptisk, computerene er jo opprinnelig ment for å hjelpe de som ønsker å bli gravide sant... og å ha sex bare de dagene man kan slippe kondom...

da ville jeg heller prøvd p-ring, og ventet tålmodig sammen med meg på at p-plasteret snart skal komme... (var det februar tro?)

hmh, jeg er veldig skeptisk, computerene er jo opprinnelig ment for å hjelpe de som ønsker å bli gravide sant... og å ha sex bare de dagene man kan slippe kondom...

da ville jeg heller prøvd p-ring, og ventet tålmodig sammen med meg på at p-plasteret snart skal komme... (var det februar tro?)

Det er vel ment som et hjelpemiddel for de som ønsker å bli gravide i utgangspunktet, men når en lege står på tv og sier at dette skal være like sikkert som p-piller, så må det da være noe i det?

Bare synd det er så fryktelig dyrt.

Og det er vel andre prevensjonsmidler man kan prøve før dette.

Men det høres veldig greit ut, særlig når man har tenkt å prøve å få barn i løpet av det neste året...

Takk for svar i alle fall!

Det er vel ment som et hjelpemiddel for de som ønsker å bli gravide i utgangspunktet, men når en lege står på tv og sier at dette skal være like sikkert som p-piller, så må det da være noe i det?

Bare synd det er så fryktelig dyrt.

Og det er vel andre prevensjonsmidler man kan prøve før dette.

Men det høres veldig greit ut, særlig når man har tenkt å prøve å få barn i løpet av det neste året...

Takk for svar i alle fall!

en norsk lege eller en amerikansk lege? de har temmelig andre standarder i utlandet for hva som er sikker prevansjon enn hva vi har her iallfall...

uansett er jo p-ringen veldig enkel og grei da...

Det finnes i hvertfall to typer. Den ene er Ladycomp/babycomp. Her tar du temperaturen om morgenen, og computeren sammenligner disse opplysningene med noen tusen andre sykluser som ligger inne i computeren. Dermed får du beskjed om hvilke dager du er fruktbar, og hvilke dager du kan ha ubeskyttet samleie. Denne er dyr, og mange mener du kan ha like god nytte av et godt digitalt termometer, og lage din egen oversikt.

Den andre er persona, hvor du tar urinprøver noen morgener i måneden. Denne er rimeligere i innkjøp, men litt dyrere i drift.

Begge metodene er avhengig av at du er veldig nøyaktig (glemmer du en måling, må du ikke ha ubeskyttet samleie på "lang" tid), og at dere synes det er helt ok å bruke kondom de dagene man ikke er sikker.

Jeg brukte persona i årene etter vi giftet oss, men hvor vi kunne tenke oss å vente litt med å få barn. (Det ville ikke vært noen katastrofe å bli gravid). Den fungerte fint, og da vi ønsket å få barn, gjorde den at jeg visste nøyaktig når jeg var fruktbar, og vi fikk full treff på første forsøk.

Du kan søke på ladycomp og persona her på siden, det er diskutert mange ganger.

Pris og informasjon: http://www.persona.info/no/

http://www.babycomp-ladycomp.com/en/

Tusen takk for svar!

Blitt mye klokere, men tror jeg skal ta en prat med legen min.

Synes det er litt dyrt, men det er høres ut som et bra alternativ når kjærsten og jeg ønsker barn om ikke altfor lenge.

Annonse

en norsk lege eller en amerikansk lege? de har temmelig andre standarder i utlandet for hva som er sikker prevansjon enn hva vi har her iallfall...

uansett er jo p-ringen veldig enkel og grei da...

Det var en norsk lege som kom med uttalelsen i Puls(NRK) forrige uke.

Nå er jeg rimlelig grønn når det gjelder andre prevensjonsmidler enn p-piller og kondom, så jeg vet ikke helt hvordan denne p-ringen funger. Får lese litt om det og andre muligheter

Takk takk!

Gjest hormonfri

Nå er jeg rimlelig grønn når det gjelder andre prevensjonsmidler enn p-piller og kondom, så jeg vet ikke helt hvordan denne p-ringen funger. Får lese litt om det og andre muligheter

Takk takk!

Hvis du vil bli gravid ganske snart, men helst ikke akkurat nå, ville jeg ikke satt i gang med hormonprevensjon (piller, ring, spiral, sprøyte osv). Det _kan_ ta lang tid før syklusen er tilbake igjen.

Bruk kondom, evt i kombinasjon med en computer for å få noen kondomfrie dager.

Takk takk!

www.nuvaring.no

Hvis du vil bli gravid ganske snart, men helst ikke akkurat nå, ville jeg ikke satt i gang med hormonprevensjon (piller, ring, spiral, sprøyte osv). Det _kan_ ta lang tid før syklusen er tilbake igjen.

Bruk kondom, evt i kombinasjon med en computer for å få noen kondomfrie dager.

Det er derfor jeg gjerne vil slutte med p-piller, kroppen blir jo full av hormoner. Kroppen må kunne gjenopprette det naturlige før man prøver å bli gravid.

Legen til venninden min sa at man uansett ikke burde prøve å bli gravid de første månedene etter at man har sluttet på pillene.

Jeg skjønner nå at jeg er helt uten kunnskap når det gjelder de ulike prevensjonene...

Takker så mye for svar!

du, hva er egentlig så galt med kondomer?

Det er ikke noe galt med kondomer, det er bare mye greiere uten.

Det kan sikkert gjøres morsomt og fint det å bruke kondom, men jeg synes bare det er mye bedre uten.

Kondom er en nødvendighet om det er ny partner, men når man er i et fast forhold, så synes jeg det er best å slippe kondomen.

Det er ikke noe galt med kondomer, det er bare mye greiere uten.

Det kan sikkert gjøres morsomt og fint det å bruke kondom, men jeg synes bare det er mye bedre uten.

Kondom er en nødvendighet om det er ny partner, men når man er i et fast forhold, så synes jeg det er best å slippe kondomen.

men i ditt tilfelle, som tror du har lyst å begynne å lage barn om to måneder, så er jo kondom en fin overgangsting da...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...