Gå til innhold

Hva er mest normalt?

Anbefalte innlegg

Det er vel ingenting som er normalt eller unormalt her. En kan snakke om hva som er mest vanlig.

Men dette avhenger jo av hvordan situasjonen er. Tjener begge like mye? Bruker den ene mer penger enn den andre? Hvordan reagere begge på at den andre bruker penger på seg selv?

Jeg var sammen med ei jente for en del år siden som tydeligvis var allergisk mot penger. Så fort hun fikk noen kvittet hun seg med dem. Det gikk i et utrolig tempo og hun satt ikke igjen med noe som helst etterpå (skjønner ennå ikke hva hun brukte alle pengene på). Et studielån som skulle vare 1/2 år forsvant på under en måned. Gjett hvem som satt igjen og måtte betale da....

Å ha en felles økonomi/konto med en slik person er selvfølgelig umulig. Det beste hadde vel vært om hun satte inn pengene på min konto og fikk penger av meg til sine utgifter.

Er en like av natur, tjener omtrent det samme og ikke sløser med pengene kan en godt ha felles konto.

Men jeg synes det beste er å ha hver sin konto og en felles konto som lån, mat osv. trekkes fra.

Så kan en "sløse" med sine penger uten at den andre har noe med det.

Enig!

Fortsetter under...

Det er vel ingenting som er normalt eller unormalt her. En kan snakke om hva som er mest vanlig.

Men dette avhenger jo av hvordan situasjonen er. Tjener begge like mye? Bruker den ene mer penger enn den andre? Hvordan reagere begge på at den andre bruker penger på seg selv?

Jeg var sammen med ei jente for en del år siden som tydeligvis var allergisk mot penger. Så fort hun fikk noen kvittet hun seg med dem. Det gikk i et utrolig tempo og hun satt ikke igjen med noe som helst etterpå (skjønner ennå ikke hva hun brukte alle pengene på). Et studielån som skulle vare 1/2 år forsvant på under en måned. Gjett hvem som satt igjen og måtte betale da....

Å ha en felles økonomi/konto med en slik person er selvfølgelig umulig. Det beste hadde vel vært om hun satte inn pengene på min konto og fikk penger av meg til sine utgifter.

Er en like av natur, tjener omtrent det samme og ikke sløser med pengene kan en godt ha felles konto.

Men jeg synes det beste er å ha hver sin konto og en felles konto som lån, mat osv. trekkes fra.

Så kan en "sløse" med sine penger uten at den andre har noe med det.

En trenger da ikke tjene det samme for å ha felles økonomi.

En trenger da ikke tjene det samme for å ha felles økonomi.

En trenger ikke det, men det hjelper. Tjener den ene mye mer enn den andre og alt går inn på en felleskonto kan det bli problemer. Den som tjener mest vil gjerne være kritisk til den andres pengebruk da h*n føler at det er hans/hennes penger den andre bruker.

Ingen liker å "fø" den andre. En vil gjerne bruke sine egne penger på seg selv.

Men som sagt det er en viktigere forutsetning at en bruker omtrent like mye penger og ikke sløser.

En trenger ikke det, men det hjelper. Tjener den ene mye mer enn den andre og alt går inn på en felleskonto kan det bli problemer. Den som tjener mest vil gjerne være kritisk til den andres pengebruk da h*n føler at det er hans/hennes penger den andre bruker.

Ingen liker å "fø" den andre. En vil gjerne bruke sine egne penger på seg selv.

Men som sagt det er en viktigere forutsetning at en bruker omtrent like mye penger og ikke sløser.

"Ingen liker å "fø" den andre. En vil gjerne bruke sine egne penger på seg selv."

??

Hvis slik egoisme er normen i samliv rundt om er jeg ikke forundret over den høye prosenten samlivsbrudd!

Annonse

"Ingen liker å "fø" den andre. En vil gjerne bruke sine egne penger på seg selv."

??

Hvis slik egoisme er normen i samliv rundt om er jeg ikke forundret over den høye prosenten samlivsbrudd!

Slik egoisme er nok normen, om dette er bra eller ikke skal jeg ikke si.

Men ta eksemplet jeg kom med, om hun jeg var sammen med. Hadde vi hatt felles konto hadde hun brukt opp alle mine penger på seg selv, jeg hadde ikke hatt noe igjen. Det er vel heller ikke noe godt grunnlag for et forhold?

Jeg er ikke enig i mye av det min samboer bruker penger på. Hvor mange par sko trenger en egentlig? Og det er mange andre ting. Hun synes jeg bruker mye penger på PC og tegneserier. Men så lenge vi bruker våre egne penger, altså ikke fra fellespengene, så slipper den andre å bekymre seg.

Unntaket er selvfølgelig hvis den ene er hjemmeværende eller tjener mye mindre enn den andre. Da må den som tjener mest betale mer enn halvparten av utgiftene.

??

Når man er kjærester (og jeg forutsetter her at det ikke er barn inne i bildet, da blir situasjonen selvsagt annerledes), er man to selvstendige mennesker.

Hvis den ene kjæresten "før" på den andre, kan det føre til en masse problemer. Den ene tror den andre er sammen med ham/henne bare på grunn av økonomiske årsaker, den ene forventer/tror det forventes sex av den andre som "gjengjeld", osv.

Jeg ville ikke like å bli "fødd på" av en kjæreste, da ville jeg føle at jeg utnyttet ham. Jeg vil heller ikke "forsørge" en latsabb av en mann som ikke gidder jobbe. Det var forøvrig derfor jeg dumpet den forrige kjæresten min.

Det er mange jenter som utnytter gutter, de lar ham spandere når de er ute og spiser, de lar gutter spandere øl på dem ute på byen osv. Jeg har ingen planer om å bli slik.

I Norge er det mulig for de fleste mennesker å bli økonomisk uavhengige av en partner.

I følge de fleste damer er det likestilling. Allikevel er det mange som skriker opp om egoisme hvis ikke mannen deres spanderer en masse på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...