Gå til innhold

Alvorlig GU-skrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Frynzzzenerven

Jeg lurer på om jeg har endometriose eller cyster, og tenker på at det kanskje burde vært sjekket. Problemet er bare det at jeg omtrent får panikkangst bare ved tanken på å ta GU. Kjenner ikke fastlegen min så godt, så det er veldig vanskelig for meg å ta dette opp med han.

De symptomene jeg har er vage smerter nederst i magen, noe småblødninger utenom mensen, pluss kraftige ryggsmerter under mensen. Fikk den i en alder av tolv, og den har aldri vært helt regelmessig. Er 22 nå. Aldri brukt p-piller eller vært gravid. Er ennå jomfru - noe som sikkert er med på å komplisere GU...

Grunnen til min angst tror jeg er at jeg ble utsatt for overgrep da jeg var liten. Vet jo at det "bare" er en legeundersøkelse, langt i fra noe seksuelt... Men likevel er det nesten utenkelig for meg at noen skal drive på å stikke dingser og fingre inn i meg. Det er ille nok å skrive om det!

Så hva gjør jeg? Noen i samme situasjon med et godt råd?`Er dette symptomer jeg bør få undersøkt eller kan jeg ta det med ro? Går det evt. ann å få gjort GU under narkose? Det nytter ikke å gi meg Valium el. lign. Det holder rett og slett ikke!

Håper noen kan gi meg litt oppmuntring, da dette virkelig går meg på nervene (har psykike problemer fra før av.)

Om noen evt. kan anbefale en bra gynekolog (også privatpraksis uten driftstilskudd er greit) i Oslo er jeg takknemlig.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123215-alvorlig-gu-skrekk/
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei..

Bedre med svar sent enn aldri. Jeg har det akkurat som deg og har hatt det slik i mange år. Jeg har to ganger fått narkose for å ta en enkel celleprøve. Men dette er jo veldig belastning på kroppen så det jeg gjør nå er rett og slett å få en beroligende tablett av min fastlege ved den årlige gynokologiske testen. Dette var også for meg ganske skambelagt, men det beste er bare å akseptere at slik er situasjonen. Vi bør jo sjekke oss jevnlig så da er dette for meg en grei løsning. Jeg får panikkangst uten beroligende orker ikke tanken på instrumenter inn der.Vi er nok ikke alene om dette.

Lykke til fra en medsøster.

Håper dette kan hjelpe deg også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123215-alvorlig-gu-skrekk/#findComment-850943
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...