Gå til innhold

Finnes det egentlig menn som gjør noe hjemme ?

Anbefalte innlegg

Gjest MarieII

Hvordan har dere andre det når det gjelder fordeling av husarbeid, smøring av matpakke til barn, vasking av klær, tømming av søppel, legetimer til barn etc etc i en travel hverdag hvor begge to jobber 100% ? Er det noen som har en mann som gjør noe særlig hjemme ? Jeg begynner å lure.

Jeg føler at han stort sett ikke gjør annet enn å leke litt med vår datter, sover hjemme, ser på tv, mens jeg lager middag, tømmer oppvaskmaskin, tømmer vaskemaskin, rydder, holder oversikt over avtaler, handler mat etc etc etc...

Det eneste stedet jeg føler han får ting unnagjort er på jobb. Der tar han masse ansvar, får ting unna.

Er dette vanlig, noe man bare må akseptere. Håper på masse tilbakemeldinger fra både menn og kvinner på hvordan dere deler ting dere i mellom i et samliv. Slik det er nå føler jeg at jeg lever i et evig tids- og stresspress for å få den praktiske hverdagen til å gå rundt.....Og jeg blir sliten og misfornøyd av det....

Har prøvd å la være å rydde ting, la det flyte på oppvaskbenken, ikke støvesuge etc... men det skjer ingenting for det. Virker rett og slett håpløst...

Er det mange som har det sånn ?

Fortsetter under...

Mannen min gjør alt om morgenen, da er ikke jeg helt med. Han vekker meg og barna etter at han selv har vært på badet. Når jeg er ferdig på badet, har han laget frokost. Jeg spiser i taushet på fem minutter, så går jeg på altanen for røyk og kaffe. Da har han ryddet på kjøkkenet og laget matpakker.

Middagen og oppryddingen etter den, er mitt ansvar, da er han som regel på jobb!

Kveldsmaten pleier han å lage, da er jeg ofte på trening.

Vask og stryking av klær, er mitt ansvar.

I helgene deler vi på matlagingen, husvask har vi hjelp til hver torsdag.

Alt i alt gjør nok jeg mest (jobber halvt), men han er flink til å stille opp der jeg svikter (om morgenen...)

mvh

hei

her hos oss, har jeg satt foten ned. så lenge vi jobber fult begge to skal husarbeidet fordeles likt. og det har han värt delevis flink til.

det har faktisk hendt han setter på vaskemaskin, oppvaskmaskin og han rydder etter seg når han har spist.

men nå er det slik at jeg er hjemme og höygravid så nå jobber han 100% og MÅ gjöre det meste hjemme.

hos min söster så er hun hjemmevärende med 3 barn og er dagmamma til 3 stk.

källen arbeider 100% + masse overtid. og han er kjempe flink til å gjöre noe hjemme. jeg tror ikke söstra mi vet hvor vaskekluten er engang.

og han er kjempe flink til å ta av seg barna, og du ser han aldrig uten barna. han vil ha dem med uansett hvor han er. hadde han kunnet ha dem med på jobben så hadde han gjordt det også.

men der i huset så er det söstra mi som vasker klär og tar seg av hundene, og gjör all hode tenkinga.

Gjest jeg har en kjempeflink mann hjemme :o)

Mannen min er absolutt med å hjelper til med husarbeider :o).

Han er skiftarbeider, så når han jobber ettermiddagen er det han som tar barna på morgenen, smører nistepakker o.l. Når vi kommer hjem disse ukene er huset strøkent, da har han ryddet og støvsugd hele huset de dagene det trengs.

Har jeg satt på tørketrommelen før jeg drar på jobb, er klæra pakket sammen og lagt på plass.

De ukene han er på formiddagen, er det han som starter med middagen for da kommer han hjem først. Disse ukene tar han seg av kveldsstellet på barna, bading o.l., og jeg tar husarbeidet.

Når vi nå snart starter med julevasken, da er han med å tar takene for meg.

Jeg har satt ned ett forbud for han, JEG vil styre vaskemaskin og tørketrommel :o). Så det eneste han får lov i vaskekjelleren er å ta ut klæra fra tørketrommelen når de er tørre.

Jeg VET at jeg har en helt toppers mann når det gjelder husarbeid, ikke mange av mine venninner som har en sånn mann.

Annonse

Gjest dame uten signatur

Mine foreldre har det som deg. De sier at det fordeles ved at han reparerer bil, båt og hus - men jeg har aldri fått inntrykk av at det blir likt fordelt: min mor hjelper som regel til med det også...

Jeg ville ALDRI hatt den arbeidsfordelingen.

Foreslår at du tar det opp med mannen din prompte.

Gjest MarieII

Det er jo flott å høre at dere har menn som gjør noe hjemme. Er det bare jeg som har vært ekstremt uheldig ?

Snakke sammen ? Ja det har vi gjort mange ganger, om fordeling etc etc. Men han sier alltid jeg skal gjøre det nå, skal gjøre det i morgen, men så skjer det ikke....

Og jeg føler at det til slutt blir mas, at jeg må mase så gjør han det men jeg ønsker ikke å gå rundt å mase.

Innimellom så lar jeg være å vaske klærne hans f.eks. fordi jeg mener at når han ikke gidder å kaste søppel engang hvorfor skal jeg være hans hushjelp ?

Det han da gjør når han ikke har mer rent tøy, er at han vasker sitt tøy, men kun sitt eget. Og så henger han det opp, men tar det aldri ned, dvs. plukker plagg etterhvert som han trenger de... Og til slutt må jeg ta ned tøyet for jeg skal henge opp annet tøy, men jeg bretter det ikke... legger det bare i en haug...

Men jeg tror faktisk at jeg snart bare skal leie en vaskehjelp så får han være med å betale...

Han utsetter ting hele tiden, når vi f.eks. skulle ha to-års dag for vår datter skulle han støvesuge stuen. Kl. var halv to han hadde ikke støvesugd, og på toppen av det så skulle han bare ut en tur. Da ble jeg sur og sa at han måtte støvesuge, og da ble han sur og durte i vei..

Det er da ikke slik det skal være. Og jeg føler at jeg har prøvd det meste fra å mase, sitte rolig å snakke om fordeling, skrive det ned etc etc

Nesten så det hadde vært bedre å bo alene ??

[quote name=jeg har en kjempeflink mann hjemme :o)' timestamp='1066292239' post='1866310]

Mannen min er absolutt med å hjelper til med husarbeider :o).

Han er skiftarbeider, så når han jobber ettermiddagen er det han som tar barna på morgenen, smører nistepakker o.l. Når vi kommer hjem disse ukene er huset strøkent, da har han ryddet og støvsugd hele huset de dagene det trengs.

Har jeg satt på tørketrommelen før jeg drar på jobb, er klæra pakket sammen og lagt på plass.

De ukene han er på formiddagen, er det han som starter med middagen for da kommer han hjem først. Disse ukene tar han seg av kveldsstellet på barna, bading o.l., og jeg tar husarbeidet.

Når vi nå snart starter med julevasken, da er han med å tar takene for meg.

Jeg har satt ned ett forbud for han, JEG vil styre vaskemaskin og tørketrommel :o). Så det eneste han får lov i vaskekjelleren er å ta ut klæra fra tørketrommelen når de er tørre.

Jeg VET at jeg har en helt toppers mann når det gjelder husarbeid, ikke mange av mine venninner som har en sånn mann.

Høres fint ut, men... tror du han synes du er 'kjempeflink kone hjemme' og at du er 'helt toppers når det gjelder husarbeid'?

Gjest jeg har en kjempeflink mann hjemme :o)

Høres fint ut, men... tror du han synes du er 'kjempeflink kone hjemme' og at du er 'helt toppers når det gjelder husarbeid'?

:o) nei jeg tror ikke det ... det blir vel mer at det er jo sånn det skal være.

Men jeg er iallefall kjempeglad for å bli "avlastet" så mye som jeg gjør, alternativet hadde jo vært at måtte gjort alt selv.

Det er nok mange som har det som deg, men det er jo ikke rettferdig da!

Hos oss har vi det mer fordelt, men jeg tror nok at jeg gjør mer enn min kjære...

De dagene vi skal på jobb og barnehage, kler jeg ungene, mens mannen min ordner i stand frokost. Jeg sender ungene ut til ham etter hvert, og de spiser da med ham, mens jeg får badet for meg selv i ti minutter :-) Han lager som regel niste. Vi deler på å levere i barnehage, mens jeg som regel henter.

Jeg kommer vanligvis først hjem, og lager middag. Vask, tørking og bretting av tøy er mitt ansvar. Han er flinkere enn meg til å holde det fint på kjøkkenet.

Rydding gjør vi vel litt hver av, men det er vel stort sett jeg som støvsuger og vasker.

Han har ansvar for bilene, vasking, polering, dekkbytte, oljeskift, service osv. Han sørger for at regninger blir betalt i tide. Han ser etter hva som trengs av vedlikehold på huset, og som regel passer jeg barna mens han f.eks. maler. Jeg klipper som regel plenen og luker beddene.

Leggingen deler vi litt på, men jeg legger dem nok oftere enn det han gjør. Han trener to ganger i uka, og jeg trener eller er med venninner 1-2 ganger i uka.

Han er IKKE flink til å lage middag de gangene han er hjemme :-(

Alt i alt har vi en ganske grei fordeling, synes jeg :-) Han kunne nok ha vasket og støvsugd noe mer...men!

[quote name=jeg har en kjempeflink mann hjemme :o)' timestamp='1066293360' post='1866345]

:o) nei jeg tror ikke det ... det blir vel mer at det er jo sånn det skal være.

Men jeg er iallefall kjempeglad for å bli "avlastet" så mye som jeg gjør, alternativet hadde jo vært at måtte gjort alt selv.

Selvsagt.

Bra du tok poenget mitt, forresten :)

Annonse

Hvor gammel er du / han?

Min erfaring er at de fleste menn litt under 30 har skjønt at det er likestilling også i heimen..

Det ser ut til at de har skjønt det, og de fleste par er likestilte, helt til de får barn.... Da forandrer alt seg.

Det ser ut til at de har skjønt det, og de fleste par er likestilte, helt til de får barn.... Da forandrer alt seg.

Du har nok mye rett der, selv om det er endringer også her. Unge menn er mer likestillet i praksis.

Det store spørsmålet er jo hvorfor det er slik. Det er fordi kvinnen da plutselig blir mor og tar helt over. Hun vet best mhp. barnet og lar han knapt slippe til - dvs han må gjøre ting på hennes måte eller la henne gjøre det. Ingenting han gjør er bra nok. Dette smitter også over på husarbeidet, hun blir hønemor og skal ha alt gjort på sin måte. Hun går også en del hjemme og tar over en del av husarbeidet. Det går ofte ikke tilbake til det normale etter at hun slutter å være hjemme.

Menn er fullt i stand til å rydde, vaske osv., men vi må få gjøre det på vår måte og når vi vil. I tillegg må kvinner slutte å skjemme bort menn, en kommer lett inn i en ond sirkel der han blir vant til at hun gjør alt. Da hjelper det lite å klage etter 5-10 år.

Hvor gammel er du / han?

Min erfaring er at de fleste menn litt under 30 har skjønt at det er likestilling også i heimen..

Har motsatt erfaring. Opplever at de som klager mest over at mannen i forholdet ikke "hjelper til" i huset er de som har unge partnere( i 20-årene). Synes det ser ut som om likestillingen på hjemmebane er på retur blant mange av dagens unge dessverre. Det ser også ut til at det er langt flere kvinner i denne aldersgruppen som vil leke mor og barn og ikke vil slippe mannen til. Etter noen år blir de lei av dette og da oppstår konfliktene.

Min mann er 39 og han har alltid gjort minst sin del i huset. Og de fleste jeg kjenner på vår alder er også likestilt både når det gjelder hus og barn. Noen unntak har man jo med menn som ser på det å gjøre husarbeide som "kvinnfolkarbeid". Men til og med mange av de som ikke innrømmer utad at de gjør husarbeid gjør det faktisk. ;-)

Gjest MarieII

Sånn for å trøste litt.. min er akkurat lik!! Desverre:(

Jeg er 35 år og han er 36 år. Han sier selv at han ikke er vokst opp i et hjem hvor moren gjør alt. Nå er de pensjonister, men de gangene jeg har vært hos svigers så dekker han bord/rydder bord, setter inn i oppvaskmaskin og tørker benken.... så jeg vet ikke jeg hva som skal til.

Gjest MarieII

Du har nok mye rett der, selv om det er endringer også her. Unge menn er mer likestillet i praksis.

Det store spørsmålet er jo hvorfor det er slik. Det er fordi kvinnen da plutselig blir mor og tar helt over. Hun vet best mhp. barnet og lar han knapt slippe til - dvs han må gjøre ting på hennes måte eller la henne gjøre det. Ingenting han gjør er bra nok. Dette smitter også over på husarbeidet, hun blir hønemor og skal ha alt gjort på sin måte. Hun går også en del hjemme og tar over en del av husarbeidet. Det går ofte ikke tilbake til det normale etter at hun slutter å være hjemme.

Menn er fullt i stand til å rydde, vaske osv., men vi må få gjøre det på vår måte og når vi vil. I tillegg må kvinner slutte å skjemme bort menn, en kommer lett inn i en ond sirkel der han blir vant til at hun gjør alt. Da hjelper det lite å klage etter 5-10 år.

Vi har vært sammen i tre år, og han har vært sånn siden vi ble sammen. Ok jeg har ikke tatt over styringen og sagt at han må vaske sånn og sånn etc

Jeg har heller ikke hengt over han når han skal skifte på vår datter, legge henne etc. Føler at jeg hele tiden har vært bevisst på at han skal delta, være hjemme med henne alene innimellom akkurat som jeg er hjemme alene med henne av og til. Har reist på jenteturer akkurat som han reiser på gutteturer etc...

Det virker bare som han er lat og ikke gidder å gjøre det. Eller dvs. jeg tror han ikke prioriterer det. Han prioriterer å ta ut alt overskudd og energi på jobben, og så blir det ingenting igjen til hjemmet.

Hvordan han hadde det der han bodde før vi ble sammen vet jeg ikke, for vi flyttet ganske raskt sammen, og han ga et helt annet inntrykk da enn etter en stund. Det er alt jeg kan si om det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...