Gå til innhold

pussig....?

Anbefalte innlegg

ingentingspesielt

Jeg snublet innom her og tok en rask gjennomlesing av en del tråder. Nå er det jo ikke sikkert at mitt inntrykk av det jeg leste er representativt for en lengre periode, det vet sikkert de som pleier å være her. Men det slo meg at det var noen ting som gikk igjen i mange innlegg.

Det var overraskende mange som helst vil snakke i generaliserte vendinger om "menn" og "kvinner". Ethvert spørsmål omtales som om det går an å si særlig mye om at "alle menn er sånn eller sånn"... Joda, det finnes en del trekk ved menn og kvinners adferd som i mange tilfeller skiller seg fra hverandre. Men dette er da høyst varierende og det er minst like store forskjeller mellom kvinner som mellom menn og kvinner. Forøvrig er det forbausende lite referanser til faktiske opplysninger om generelle forhold (de som vil krangle om hvor mye det er vanlig menn gjør i huset, kan jo f.eks ha litt nytte av "tidsnytteundersøkelsene" til statistisk sentralbyrå, i stedet for å synse på bakgrunn av hva naboens mann gjør..)

Det virker også som om folk har en sterk trang til å generalisere ut fra egne erfaringer (dama vil ikke ha sex; damer er lite interesserte i sex.. eller typen min var utro; alle menn er utro..)

Nå liker jo de fleste av oss å kunne utrykke seg i generaliserte vendinger, og det skal selvsagt være lov. Det er likevel litt pussig at kjønnsstereotypiene står så sterkt i 2003 som de synes å gjøre blant en del her. Det var overraskende mange som uttrykker seg som om de lever på femti-tallet (mor vasker opp, far leser avisen - om kvelden legger de seg, han vil ha sex og hun har vondt i hodet..;-) Jeg kjenner meg i liten grad igjen i en slik virkelighet, men det kan jo være noe med meg..

Uansett, det var ganske interessant å se slike mønster. (og dette var ikke nødvendigvis kritikk av noen som helst....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123408-pussig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forundret over det samme. Her kan man lese mye 50-tallssnadder.

...og de yngste er verst. Fordervet som de er av kjønnsfacismen i Det Nye eller hva det heter, motegalskapen, kroppsfikseringen etc, kombinert med en brutal romantisering av forholdet mellom menn og kvinner.

Jeg lurer på når den såkalte likestillingsprosessen egentlig stanset opp. På 80-tallet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123408-pussig/#findComment-747801
Del på andre sider

...og de yngste er verst. Fordervet som de er av kjønnsfacismen i Det Nye eller hva det heter, motegalskapen, kroppsfikseringen etc, kombinert med en brutal romantisering av forholdet mellom menn og kvinner.

Jeg lurer på når den såkalte likestillingsprosessen egentlig stanset opp. På 80-tallet?

Skal vi giftes snart?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123408-pussig/#findComment-747808
Del på andre sider

Annonse

Godt innlegg. Føler meg også litt truffet av det du skriver. Jeg har også lett for å generalisere uten at jeg mener så mye med det. Noen ganger er det bare et uttrykk for skuffelse og man kan kanskje bli litt dramatisk. Men det er sant som du skriver alt for mange generaliserer. Jeg skal i så fall slutte med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123408-pussig/#findComment-749714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...