Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Julen nærmer seg og mange gode fristelser blir satt på bordet. Men hva kan man som gravid egentlig putte i seg? Jeg tenker da spesielt på fenalår, røkelaks, morr, etc.Mat som i utg. pkt er rå, men f.eks tørket eller røkt. Også andre ting som utenlandske oster, hva skal man egentlig passe seg for? Det er naturlig at man ikke skal legge om kostholødet radikalt, men der er vel ting m,an bør passe seg for?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123481-gravid-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest god jul

Mens du venter på svar; bruk søkefunskjonen oppe til høyre og skriv inn "listeria" og "toksoplasmose" (kan også skrives toxoplasmose"). Så får du opp mange spørsmål og svar om emnet.

Rått (blodig) kjøtt kan inneholde listeriabakterien. Imidlertid sier de fleste at norsk spekemat er trygg. Importerte (og veldig gode) spekeskinker etc anbefales desverre ikke.

Oster bør være pasteuriserte, det er viktig. I (den betjente) ostedisken vil personalet vite hvilke oster som er upasteuriserte.

Ferskvannsfisk kan ha for høyt miljøgiftinnhold. All fisk bør være gjennomkokt / stekt.

Vær forsiktig uten å bli hysterisk, og gled deg til neste jul hvor alt er lov..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123481-gravid-og-mat/#findComment-748295
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Hei, det er nesten så man får julestemning av all den gode maten du ramser opp. Jeg tror du trygt ga gå julen i møte med god apetitt. Når det gjelder mat man anbefaler gravide å unngå, så er det faktisk ikke så mye. Muggoster og utenlandske upasteuriserte oster anbefaler man på generelt grunnlag gravide om å unngå. Mange mener det er litt hysterisk, men man vet at sykdommen Listeria, som kan være svært farlig for fosteret, har forekommet etter å ha blitt utsatt for smittestoffer fra bl.a. franske bløte, upasteuriserte oster. Det er mange år siden det har vært noen listeriaepidemi her til lands, så faren er strengt tatt minimal. I de siste har man advart kvinner mot å spise mye ferskvannsfisk p.g.a. kvikksølvinnholdet som er relativt stort. Røyket fisk kan du godt spise, men jeg vil anbefale saltvannsfisk, som f.eks. oppdrettslaks. Raket fisk er ikke å anbefale p.g.a. den forråtnelsesprosessen denne fisken har vært utsatt for. Gravet fisk er greit. Når det gjelder tørket eller røkt kjøtt, så er det i tillegg til å smake godt, helt ufarlig for gravide.Helt rått kjøtt, f.eks. tartar eller uvaskede grønnsaker skal man av prinsipp ikke spise i svangerskapet p.g.a. fare for toxoplasmose, også en sykdom som er svært sjelden her til lands. Enkelte nøttesorter vil jeg kanskje holde meg unna fordi man vet at de iblant kan inneholde en viss type farlig muggsopp.

Jeg regner med at det nå gjenstår mye god mat på det tradisjonelle julemeny, som du godt kan både spise og nyte uten at du utsetter verken deg eller barnet for sykdomsfare. God før-jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123481-gravid-og-mat/#findComment-748918
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...