Gå til innhold

Kjønnsvorter/Prøver å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest CamillaLL

Hei,

Legen min har påvist at jeg har fått en kjønnsvorte på ytre kjønnsleppe. Mot dette har han utskrevet en resept på Aldara krem som jeg har fått beskjed om å smøre på tre ganger i uken. I forkant av menstruasjon blir jeg også plaget av illeluktende utflod. Dette ønsker jeg å bli kvitt. I to år har min mann og jeg prøvd å få barn men så langt til ingen nytte. Iløpet av det siste året har det vært en tendens at jeg har fått en mindre blødning perioden mellom eggløsning og første menstruasjonsdag.Jeg har et barn fra før av med min tidligere partner. Utover resepten Aldara tok min lege celleprøve (fjernet for 5 år siden en mindre cyste på insiden av livmorhals). Min mann skal sjekke seg i løpet av november.

Jeg ønsker å bli kvitt mine underlivspålager (utflod og kjønnsvorte) som nå er kommet tilbake etter 5 - 8 års opphold (min datter er 5 1/2), og ikke minst få barn.

Har du noen gode råd?

Med vennlig hilsen

CLL

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er en kjønnsvorte skulle den bli borte når du smører med Aldara krem, maksimal be er 16 uker. Kjønnsvorter er forårsaket av et virus HPV som ikke alltid forsvinner fordi vorten blir borte, det kan ligge latent tilbake. Aldara kan hjelpe kroppen til å fjerne virus, men det er ikke garanti for at det blir borte. Vi har imidlertid ikke andre metoder å få det bort på. Er det sikkert at det var en kjønnsvorte? Det pleier å være mange av dem, når de først er til stede.

Har du fått din lege til å sjekke utfloden? Det kan dreie seg om bakteriell vaginose hvor det er ubalanse i den normale bakterieflora (det er ikke en kjønnssykdom og smitter ikke).Legen kan undersøke for det og evt gi resept på skjedekrem (kan ikke kjøpes uten resept).

Hvis dere har forsøkt i to år uten å ha oppnådd graviditet, bør dere få henvisning til gynekolog for videre utredning. Du opplyser ikke om din alder, men med årene kan det bli vanskeligere –ta lengre tid- å bli gravid, spesielt etter ca 35 år. Den periode i syklus hvor man kan bli gravid, er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen 8evt dagen etterpå). Eggløsning kommer ca 14 dagher før menstruasjonen starter.

Lykke til, vennlig hilsen Mette Moen

PS dine øvrige problemer (vorte og utflod) har ingen betydning for å bli gravid

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...