Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 14 som er sammen med en gutt på 18. Har vært sammen med han i noen måneder nå, og føler meg ganske trygg på han. Seksulle følelser begynner derfor å oppstå i disse tider, hehe ;) Men foreldrene mine vil overhodet ikke at jeg skal ha sex med han før jeg er 16. Det er liksom ingen vits i å diskutere det en gang. Jeg er jo fullt klar over beskyttelse og konsekvenser, pluss at jeg ikke gjør dette for å ha noe "å skryte av" til venninder!

Personlig mener jeg at loven om den seksuelle lavalder er mer til for de som er blitt misbrukt osv. Det er liksom nødvendig å ha en sånn lov, men skal det hindre meg i å vise og utvikle seksuelle følelser sammen med en jeg er glad i?

Virker det simpelt og billig av en fjorten års jente å ha sex med en fire år gammel eldre gutt? Eller burde jeg bare følge følelsene mine?

Vet ikke helt om jeg klarer å vente til jeg er 16...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123565-sex-f%C3%B8r-man-er-16/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

7

• conan

4

• Goliath

4

• snilen

3

Mest aktive i denne tråden

For all del. Hold deg langt unna sex med denne gutten hvis du virkelig er glad i ham.

Norsk lov tar ingen hensyn til følesesmessige ting dere imellom, og utenforstående kan lage et helvete for dere.

Er dere fortsatt sammen når du fyller 15 og driftene fortsatt er til stede, går det an å ta en biltur til Sverige og ha sex der uten å bryte noen lov.

Gjest Gudrun Ensslin

Jeg er faktisk enig i mye av hva du sier. Loven er laget for å beskytte mot misbruk, men etter min mening er aldersgrensen for lav. Den bærer preg av vår kulturs røtter i en meget streng seksualmoral. Et menneske er selvfølgelig gammel og moden nok til sex når seksuelle lyster og følelser oppstår. Du er jo et levende bevis på at dette kan skje lenge før man er 16 år.

Likevel skal du være klar over at norsk rettspraksis på området er veldig streng. Utenforstående kan lage svært mye trøbbel for denne gutten. For eksempel dine foreldre, som helt sikkert bare er redd for deg, kan andmelde ham for seksuell omgang med mindreårige- altså deg.

Problemet for kjæresten din er da at det ikke hjelper om du sier det er frivillig fra din side. Han vil likevel bli dømt for brudd på norsk lov. Riktig nok vil det være formildende om du sier du også ønsket dette, og at det ikke er så veldig stor aldersforskjell mellom dere. Men likevel vil han få svi og bli dømt som en forbryter.

Antagelig bare en betinget dom (noe som betyr at han slipper å sitte i fengsel), men det kommer likevel på rullebladet hans at han er dømt for seksualforbrytelser.

Nå får jeg sikkert masse pepper for å si dette til deg, men mitt råd er at dere ikke sier noe. Har dere lyst så har dere lov, men da kan dere ikke fortelle det til noen.

For all del. Hold deg langt unna sex med denne gutten hvis du virkelig er glad i ham.

Norsk lov tar ingen hensyn til følesesmessige ting dere imellom, og utenforstående kan lage et helvete for dere.

Er dere fortsatt sammen når du fyller 15 og driftene fortsatt er til stede, går det an å ta en biltur til Sverige og ha sex der uten å bryte noen lov.

Det kreative (trodde jeg):-)tipset om at det går an å reise til Sverige når du er 15 var dårlig.

Etter en sjekk på lovdata viser det seg at norsk lov om 16 års aldersgrense gjelder for nordmenn overalt i verden.

Dere må nok pent vente.

helt ærlig så synes jeg du bør vente. tenk om det ikke blir en fantastisk opplevelse i det hele tatt. redd det kan ødelegge ditt forhold til sex senere i livet. du er tross alt veldig ung, og venninnene mine som startet da de var seksten angrer veldig... om dere virkelig har den store kjærligheten, så vil det være verdt å vente. Det er så mange andre ting dere kan gjøre som kjærester, og det bør da være spennende nok å kysse og klemme denne gutten???

hva mener du med sex forresten? de første årene når du er så ung så er ikke samleie det viktigste når det gjelder sex, der er så mye annet du er nødt å oppdage først.

Har du onanert noen gang?

har du fått din første orgasme?

har du onanert noen noen gang?

har du opplevd en gutt få orgasme?

og så kommer oralsex... og lenge lenge senere, når dere er helt trygge på hverandre og kjenner hver bit av kroppen til hverandre, så har man samleie... så sakte bør det gå i din alder, minst, og dere trenger ikke begynne med dette før du er seksten...

du er så ung! faktisk! vet du ikke gidder høre på meg, men jeg er ganske sikker på at du ville vært glad om noen år om du hørte på meg nå...

Annonse

Gjest Oslogutt88

Hei du!

Jeg er en gutt på 15 sammens med ei jente på 15. Min dame går på p piller. Min dames lege fortalte at den seksuelle lavalder er for å beskytte dem under 16 fra overgrep fra dem over 16. Altså de under 16 kan ha omgang med hverandre også dem over 16 med en under 16 dersom de er omtrent jevnbyrdes i alder og utvikling om han på 18 er det veit jeg ikke. Du kan også sjekke straffeloven det gjorde jeg tror det var paragraf 127. På lovdata.no

Jeg er faktisk enig i mye av hva du sier. Loven er laget for å beskytte mot misbruk, men etter min mening er aldersgrensen for lav. Den bærer preg av vår kulturs røtter i en meget streng seksualmoral. Et menneske er selvfølgelig gammel og moden nok til sex når seksuelle lyster og følelser oppstår. Du er jo et levende bevis på at dette kan skje lenge før man er 16 år.

Likevel skal du være klar over at norsk rettspraksis på området er veldig streng. Utenforstående kan lage svært mye trøbbel for denne gutten. For eksempel dine foreldre, som helt sikkert bare er redd for deg, kan andmelde ham for seksuell omgang med mindreårige- altså deg.

Problemet for kjæresten din er da at det ikke hjelper om du sier det er frivillig fra din side. Han vil likevel bli dømt for brudd på norsk lov. Riktig nok vil det være formildende om du sier du også ønsket dette, og at det ikke er så veldig stor aldersforskjell mellom dere. Men likevel vil han få svi og bli dømt som en forbryter.

Antagelig bare en betinget dom (noe som betyr at han slipper å sitte i fengsel), men det kommer likevel på rullebladet hans at han er dømt for seksualforbrytelser.

Nå får jeg sikkert masse pepper for å si dette til deg, men mitt råd er at dere ikke sier noe. Har dere lyst så har dere lov, men da kan dere ikke fortelle det til noen.

"Et menneske er selvfølgelig gammel og moden nok til sex når seksuelle lyster og følelser oppstår. Du er jo et levende bevis på at dette kan skje lenge før man er 16 år."

Det at man er seksuelt moden behøver ikke bety at man er intellektuelt eller følelsmessig moden. Sex er langt mer enn bare det fysiske.

Forresten, Gudrun Ensslin, er du mann eller kvinne?

Gjest Gudrun Ensslin

"Et menneske er selvfølgelig gammel og moden nok til sex når seksuelle lyster og følelser oppstår. Du er jo et levende bevis på at dette kan skje lenge før man er 16 år."

Det at man er seksuelt moden behøver ikke bety at man er intellektuelt eller følelsmessig moden. Sex er langt mer enn bare det fysiske.

Forresten, Gudrun Ensslin, er du mann eller kvinne?

Seksuell lyst er følelser, og man har ikke slike følelser hvis man ikke er moden for dem. Har man seksuelle lyster er man også moden. Hva skulle liksom være poenget med at naturen gir oss seksuelle lyster før vi er modne nok for dem?

"Intellektuelt moden for seksuell lyst" ser jeg som en kunstig abstraksjon, lagd av de som ønsker å vokte den offentlige moral osv (og da helst kvinners moral). Jeg sliter litt med å forstå at halvvoksne ungdommer skal ta mentalt skade av å utleve sine drifter og lyster.

Hvilket kjønn man har trodde jeg var irrelevant i de fleste sammenhenger, også denne.

Gjest Gudrun Ensslin

helt ærlig så synes jeg du bør vente. tenk om det ikke blir en fantastisk opplevelse i det hele tatt. redd det kan ødelegge ditt forhold til sex senere i livet. du er tross alt veldig ung, og venninnene mine som startet da de var seksten angrer veldig... om dere virkelig har den store kjærligheten, så vil det være verdt å vente. Det er så mange andre ting dere kan gjøre som kjærester, og det bør da være spennende nok å kysse og klemme denne gutten???

hva mener du med sex forresten? de første årene når du er så ung så er ikke samleie det viktigste når det gjelder sex, der er så mye annet du er nødt å oppdage først.

Har du onanert noen gang?

har du fått din første orgasme?

har du onanert noen noen gang?

har du opplevd en gutt få orgasme?

og så kommer oralsex... og lenge lenge senere, når dere er helt trygge på hverandre og kjenner hver bit av kroppen til hverandre, så har man samleie... så sakte bør det gå i din alder, minst, og dere trenger ikke begynne med dette før du er seksten...

du er så ung! faktisk! vet du ikke gidder høre på meg, men jeg er ganske sikker på at du ville vært glad om noen år om du hørte på meg nå...

Hva er egentlig problemet? Hvis man er gammel nok til å onanere for seg selv, er man vel også gammel nok til å utforske sin seksualitet sammen med andre mennesker?

Hvorfor i alle dager skal man undertrykke sine følelser og lyster, bare fordi man på død og liv skal vente på en kunstig aldersgrense?

Her tror jeg det mest av alt handler om "vente til man er gift-syndromet". At det liksom skal være noe fint og verdig ved det å være jomfru på bryllupsnatta. Ikke minst at jenter helst ikke bør ha for mange seksualpartnere osv. Alt i den offentlige bluferdighetens navn.

Hva er egentlig problemet? Hvis man er gammel nok til å onanere for seg selv, er man vel også gammel nok til å utforske sin seksualitet sammen med andre mennesker?

Hvorfor i alle dager skal man undertrykke sine følelser og lyster, bare fordi man på død og liv skal vente på en kunstig aldersgrense?

Her tror jeg det mest av alt handler om "vente til man er gift-syndromet". At det liksom skal være noe fint og verdig ved det å være jomfru på bryllupsnatta. Ikke minst at jenter helst ikke bør ha for mange seksualpartnere osv. Alt i den offentlige bluferdighetens navn.

Eller så kan det tenkes at ikke alle er klar for å utforske sin seksualitet med andre, og at de trenger lovmessig beskyttelse mot presset fra en ivrigere og modnere partner...

Hvis man er gammel nok til å onanere for seg selv, er man vel også gammel nok til å utforske sin seksualitet sammen med andre mennesker?

NEI!!

Noen av oss har tross alt onanert siden vi var små barn, så det blir helt feil å sidestille onani og seksuell omgang med en annen person.

Med sex følger et ansvar, et barn klarer ikke å ta det ansvaret som følger med. (Prevensjon, eventuell graviditet, kjønnsykdommer osv.)

Gjest Gudrun Ensslin

Eller så kan det tenkes at ikke alle er klar for å utforske sin seksualitet med andre, og at de trenger lovmessig beskyttelse mot presset fra en ivrigere og modnere partner...

Hvis de ikke er klar for det har de heller ikke slike følelser som går i retning av det.

For å unngå overgrep burde man se på andre muligheter enn å fastsette en kunstig aldersgrense. Slik som for eksempel gjennom bevisstgjøring, at de blir innprenta at ett hvert menneske har en ufravikelig råderett over sin egen kropp.

Stort sett så gjennomsyres hele debatten av at det er jentene som må beskyttes. Jeg tror ikke jenter trenger å bli signalisert at de ikke klarer å ta vare på seg selv. Jeg tror faktisk at bevisste og sterke jenter er en langt mer effektfull metode enn kunstige aldersgrenser. Det verden trenger mindre av, er borgerlig seksualmoral og kontroll med jenters seksualitet.

Annonse

Hvis de ikke er klar for det har de heller ikke slike følelser som går i retning av det.

For å unngå overgrep burde man se på andre muligheter enn å fastsette en kunstig aldersgrense. Slik som for eksempel gjennom bevisstgjøring, at de blir innprenta at ett hvert menneske har en ufravikelig råderett over sin egen kropp.

Stort sett så gjennomsyres hele debatten av at det er jentene som må beskyttes. Jeg tror ikke jenter trenger å bli signalisert at de ikke klarer å ta vare på seg selv. Jeg tror faktisk at bevisste og sterke jenter er en langt mer effektfull metode enn kunstige aldersgrenser. Det verden trenger mindre av, er borgerlig seksualmoral og kontroll med jenters seksualitet.

Aldersgrensen gjelder for både gutter og jenter.

Gjest Gudrun Ensslin

Hvis man er gammel nok til å onanere for seg selv, er man vel også gammel nok til å utforske sin seksualitet sammen med andre mennesker?

NEI!!

Noen av oss har tross alt onanert siden vi var små barn, så det blir helt feil å sidestille onani og seksuell omgang med en annen person.

Med sex følger et ansvar, et barn klarer ikke å ta det ansvaret som følger med. (Prevensjon, eventuell graviditet, kjønnsykdommer osv.)

Hva er dette for noe tøys? Å sammenligne et barns uforstående lek med kjønnsorganet sitt, med en ungdoms seksuelt ladete onanering?

Her er det snakk om en 14 år gammel jente som ønsker å ligge med kjæresten sin. Med hvilken rett kan du nekte et annet menneske å leve ut sine lyster og drifter? Hva er poenget med det? Eller kanskje enda viktigere, hva vil du oppnå med det? Beskytte henne mot seg selv? Slike holdninger hører hjemme i kristenfascistisk historie.

Det verden trenger mindre av er borgerlig seksualmoral og kontroll med jenters seksualitet.

Det er jo opp til deg å avgjøre, men ærlig talt så synes jeg du bør se det an en stund til. Det er mulig du ikke ser det slik nå, men om noen år vil du muligens tenke "Kunne ønske jeg ventet litt til". Da vet du gjerne mer enn det du gjør nå. Selv om du er en aldri så moden fjorten-åring, så mangler du livserfaring og den "klokskapen" som bare kan komme med alderen.

Jeg trodde også jeg var forelsket som seksten-åring, og lot meg overtale til å ha sex med fyren. Ærlig talt, det var ikke mye å skrive hjem om. Det varte ikke lenge etterpå før han fant en ny, heller. Så det kunne jeg har spart meg.

Poenget er vel litt at man lett lar seg rive med av følelser i den alderen du er nå. Unge mennesker lever veldig i nuet, det gjorde jeg også, og alle mine venninner. Vi trodde gjerne, hver eneste gang vi var forelsket, at "sååååå forelsket kommer jeg aldri til å bli igjen, for dette er virkelig Den Rette!!"

Men sånn ble det jo aldri:-) Man fant snart ut at det bare var korte forelskelser og blaff.

Men på den annen side; det er jo heldigvis ikke slik at man MÅ spare seg til mr.Right. Du kan jo "prøve deg frem" og finne ut hva du liker på den måten.

Jeg synes bare du er litt for ung. Se det an litt til du...

Hva er dette for noe tøys? Å sammenligne et barns uforstående lek med kjønnsorganet sitt, med en ungdoms seksuelt ladete onanering?

Her er det snakk om en 14 år gammel jente som ønsker å ligge med kjæresten sin. Med hvilken rett kan du nekte et annet menneske å leve ut sine lyster og drifter? Hva er poenget med det? Eller kanskje enda viktigere, hva vil du oppnå med det? Beskytte henne mot seg selv? Slike holdninger hører hjemme i kristenfascistisk historie.

Det verden trenger mindre av er borgerlig seksualmoral og kontroll med jenters seksualitet.

La meg gjette. Du er mann og liker småjenter?

Gjest Gudrun Ensslin

Aldersgrensen gjelder for både gutter og jenter.

Selvsagt, men den underliggende røde tråden er det er jentene som trenger beskyttelse mot den farlige umoralen som ligger der ute. Det vil si at det først og fremst er jentene som må beskyttes mot seg selv og sine egne drifter. Tidlig seksualdebut betyr mange seksualpartnere, og det er ikke bra for en jente osv.

Egentlig er det rett og slett absurd at vi i det hele tatt diskuterer hvorvidt en 14 år gammel jente trenger å beskyttes mot sine egne lyster rettet mot en 4 år eldre gutt.

Det verden trenger mindre av, er borgerlig seksualmoral og kontroll med jenters seksualitet.

"Med hvilken rett kan du nekte et annet menneske å leve ut sine lyster og drifter?"

Med norsk lov.

Han er 18, og hun er 14.....

Gjest Gudrun Ensslin

La meg gjette. Du er mann og liker småjenter?

Tenk om jeg er kvinne, og liker småjenter?

Jeg synes dette er et usaklig innslag i en debatt om hvorvidt ungdommer skal få lov å utleve sine seksuelle drifter og følelser slik de selv finner det forgodt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...