amse Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Heisann! Jeg er ei jente på 23 år som i den siste tiden har hatt en del småblødninger utenom menstruasjon.Jeg har gått på Trionodiol p-piller siden jeg var 16 år, med noen opphold innimellom.Jeg har ikke barn, og har ikke vært gravid.Jeg er i et fast forhold, med en jeg har vært sammen med i over 3 år.De siste månedene har jeg fått småblødninger med både brunlig og helt rødt blod innimellom de vanlige blødningene.Jeg har også opplevd de siste ukene at jeg har fått blødninger i endetarmen i forbindelse med avføring.Av og til føler det som om noe "eksploderer" og det kan da ha sprutet blod når jeg har avføring.Dette er noe som bekymrer meg mye, men som jeg kvier meg for å kontakte fastlegen om.Hve er disse blødningene i endetarmen?Og er det farlig?Jeg kan kanskje nevne at jeg aldri har hatt analsex,så det er ikke grunnen for blødningene bak. Hva kan blødningene utenfor menstruasjonen skyldes?Jeg var hos gynekolog i januar i 2003 fodir fastlegen trodde han hadde sett en kjønnsvorte inne i sjeden, men gynekologen fant ingen ting- og sa jeg var frisk.Jeg opplevde de første blødningene like etter besøket der.(Jeg blødde også litt de første dagene etter undersøkelsen,kan det ha vært fordi jeg var anspent?)Jeg har noe uregelmessig sex,siden min samboer jobber på sjøen og bare er hjemme i noen uker om gangen.Kanskje det kan ha noe betydning!? Jeg håper jeg kan få et raskt svar.På forhånd tusen takk for hjelpen.Hilsen en veldig usikker og undrende jente 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123615-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Blødningen fra endetarmen kan være en hemorroide som sprekker, det bør du få sjekket. Jeg synes derfor du skal få en ny sjekk, ikke noe å grue seg for, du bekymrer deg sikkert mer hvis du ikke går til legen. Vennlig hilsen mette H Moen Blødningen har ikke noe med evt anspenthet å gjøre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123615-bl%C3%B8dninger/#findComment-749603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.