elisa123 Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hei, jeg er en jente på 29 år og mitt problem er at hårfestet mitt har synlig begynt å krype oppover. Det har nå flyttet seg ihverfall 1,5-2 cm, det er jo ikke noe alvorlig, men det begynner nå å bli ett kompleks! Denne typen hårtap begynte høsten 2001, og jeg vil nå ramse opp litt av min helse historie i håp om at dere kanskje kan hjelpe meg. Jeg har gått på Diane litt av og på og da jeg var yngre var det mest for behandling av uren hud. Men sist gang (tror det er tredje eller fjerde gang) jeg begynte på disse var juni 2002 og det pga av jeg hadde en strek over standard verdien for testosteron innhold. (Tror det var 3.1, mens gynekologen mente at dette ikke var så mye, da 3.0 var det normale.) Grunnen til at jeg tok disse blodprøvene var fordi menstruasjonen uteble med cirka seks måneder etter at jeg hadde sluttet med Diane sent høsten 2001. Jeg oppsøkte så en privat gynekolog etter jeg hadde tatt disse prøvene hos fastlegen. Gynekologen så litt antydning til polysystisk ovarie syndrom ved ultra lyd av eggstokkene, og hun ga meg Diane for å bedre dette bildet og også fordi hårfestet hadde begynt å krype oppover, i tillegg hadde jeg fått en del hårvekst på hake partiet. Jeg tok så ultralyd igjen nå vår 2003 hos samme gynekolog og hun mente at bildet av eggstokkene hadde bedret seg, men dette med hårtapet kunne hun ikke si noe om, fordi det skulle jo vært motsatt sa hun. Så hva kan være årsak til dette tro...Hmm. Det rare er når jeg tenker etter så hadde dette hårfestet mitt begynt å forandre seg faktisk mens jeg gikk på Diane, altså høsten 2001, og jeg hadde også brukt de en god stund. Kanskje det ikke er hormonelle årsaker da..? Kan det være slik at hvis man begynner og slutter på Diane flere ganger så vil medisinen ha mindre eller ingen virkning..? Men, likevel jeg får stadig mer hår på haken så det kan jo virke som det er hormonellt allikevel.. Har hørt om Yasmin, men denne pillen virker vel kanskje ikke på de samme ting som Diane gjør..? En annen ting er at jeg har gått på betablokken Selo-zok siden okt.98, og da som behandling for en postinfeksiøs myocarditt v/ Aker sykehus. Myocarditten hadde skadet hjertemuskelen. Har lenge stått på 50 mg med selo-zok. Går regelmessig på ultra-lyd kontroll på Aker, hjerte er helt bra nå men jeg må stå på Selo-Zok en god stund til for å holde det helt stabilt. Spørmålet er altså om denne medisinen kan ha noen innvirkning på at jeg mister hårfeste...? Kan denne medisinen fører til at jeg får dårligere blodsirkulasjon til hårrøttene mine feks..? Dette er kanskje ett spørsmål for hjerte spesialisten, så hvis dere ikke kan svare på dette kanskje dere kunne sendt det videre til den riktige spesialisten...? ..ehe Ja, dette ble mange spørsmål, men jeg håper dere kan svare meg, da gynekologen min ikke kan hjelpe.. Vet at hårtap også bruker å bli forklart med stress, men uansett hva det kan være, er det noe jeg kan gjøre.. Tviler på at det er noe med shampo bruk å gjøre, jeg har prøvd det meste. Prøver også å skylle håret i mest mulig kaldt vann når jeg vasker det, for å øke blodsirkulasjon altså.. Har ellers veldig tykt hår og har alltid hatt det. Begynner å lure på om jeg skulle tatt en ny ultralyd av eggstokkene, kanskje jeg skulle prøvd en annen lege, kan dere anbefale noen gynekologer eller hud leger..? ( Kanskje ikke da dette er en anonym tjeneste..) Ok, setter stor pris svar! Hilsen elisa123 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124028-h%C3%A5rtap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg forstår at du er bekymret, for håret er et viktig element for vevære og hårtap er jo ganske synlig . Jeg har sett i legemiddelhåndboken at hårtap er en sjelden (under 1 av 1000) bivirkning av Selo-zok. Det er nok direkte effekt på hårrøttene fremfor endret blodsirkulasjon. Snakk med din hjertespesialist om fortsatt bruk av denne medisinen. Det kan jo være andre muligheter. F.eks. Aldactone som brukes ved høyt blodtrykk kan redusere hårtap hos kvinner. Vi bruker det iblant som behandling. Så har du tydeligvis PCOS med symptomer både med endret menstruasjonsmønster og påvirkning av hud og hår. Forandringene på eggstokken skal du ikke legge vekt på, slike forandringer ses hos 20% av alle kvinner, men bare ca 5% har PCOS. Man følger således ikke utviklingen med ny ultralyd. Hormonanalyser er vanskeligere å vurdere under p-pille bruk (Diane), men testosteronmåling påvirkes ikke. Økt testosteron kan også komme fra binyrer, så hvis verdien stiger, bør man utelukke en slik mulighet. Yasmin virker som Diane, men er nok svakere. Det med avtagende effekt av Diane tror jeg ikke er aktuelt. Det tar lang tid (over et år) før man kan se evt effekt av hormonell behandling. Hvis du er overvektig vil det være lurt å gå ned i vekt. Jeg foreslår at du evt får henvisning til hormonspesialist (endokrinolog). I all fall tidligere var det spesialister på Aker, så kanskje du kan få en hjertespesialist til å henvise deg? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124028-h%C3%A5rtap/#findComment-754301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
doktor C Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Kan være androgent hårtap...testosteron gir hårtap på hodet og hårvekst på kroppen f.eks haka Hvis jeg slutter på diane går det bare to mnd før eg får kviser, hårtap på hodet og hårvekst på kroppen/ansiktet... og eg ligger innenfor normalen på testosteronnivå. tror likevel det er pga testosteron dette skjer siden diane hjelper Driver nå og prøver Yasmin, men det er jo først og fremst en p-pille og ikke mot androgent hårtap som diane brukes mot. Diane inneholder et antiandrogen...det gjør ikke yasmin...vel eg ville gått til en endokrinolog ja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124028-h%C3%A5rtap/#findComment-755950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.