Lena36 Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg er 36 år, ingen barn, ikke-røyker, har kun en eggstokk som har noe arrdannelser på seg og som har en funksjonell cyste på seg (ca. 6x7 cm) 1) Jeg lurer på om en funksjonell cyste kan skape hormonubalanse som ligner premenopause (jeg har brystspenninger, hodepine, kvalme og depresjon som før gikk over straks jeg fikk mens, men nå går gradvis tilbake i løpet av 1-2 uker etter mens for så å komme igjen ca. en uke før neste mens igjen. Jeg har også fått svært uregelmessig menstruasjon med mye klumper/blodlevringer. Ca. 5 dager før mens har jeg småblødning frem til mens.) 2) Om jeg begynner med p-piller (Microgynon) for å stoppe veksten av cysten, hvilken innvirkning vil det ha på hormonsvingninger pga premenopause. Kan jeg ta andre hormoner i tillegg som demper overgangsalderplagene. 3) Om jeg fjerner min siste eggstokk (pga cystedannelse), hva vil skje med testosteron og seksuallyst. Kan man få tabletter i Norge for å erstatte dette (har hørt at det må tas inn fra utlandet?). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124043-hormonforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 1. En funksjonell cyste endrer ikke hormonproduksjonen, men meget sjelden kan cyster produsere unormale hormoner som endrer menstruajsonssyklus. Hvis du har fått fjernet den andre eggstokk, kan du komme noe tidligere i overgangsalder, og det viser seg ved f.eks. symptomer som du beskriver. 2. Microgynon vil regulere både menstruasjonsblødninger og ditt hormonsystem. Microgynon er faktisk bedre (sterkere) enn andre preparater som brukes i overgangsalderen, så annen hormonbehandling blir helt unødvendig. 3. En ’funksjonell cyste’ danner ikke grunnlag for å fjerne eggstokken. Jeg vil absolutt fraråde det. Cystedannelse er i seg selv ikke grunn til bekymring. Vi har ikke gode preparater til å erstatte de mannlige hormoner man mister ved å få fjernet eggstokkene, og det har vært diskusjon om de amerikanske preparater. Så hold deg til ’egen produksjon’ lengst mulig. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124043-hormonforstyrrelser/#findComment-754304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.