Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha født mitt femte barn for ca 2 mnd. siden så valgte jeg å sette inn hormonspiralen, det skjedde for en uke siden.

Det jeg lurer på er hvorfor man får blødningsforstyrrelser av den? Jeg ammer ikke, og fikk menstruasjonen tilbake etter ca 6 uker, og var nettopp ferdig med mensen da jeg fikk satt inn spiralen. Jeg begynte å blø med en gang... jeg spurte legen min om hvor lenge jeg ville blø, og han sa ca 1 døgn. Det stemmer jo imidlertid ikke etter som jeg har lest på forumet her i ettertid. Men hvor lenge er det vanlig å blø? Jeg lengter jo etter å få kommet igang med sexlivet igjen, og det er jo ikke så hyggelig hvis jeg skal blø i månedvis...

Jeg lurer også på _hvorfor_ en blør, hva er det de hormonene påvirker som forårsaker blødning?

Jeg har tidligere brukt kobberspiral, brukte den i en periode på 5 år, men pga sterke mensmerter og kraftige blødninger så ønsker jeg ikke den.

Siden jeg er 37 så er jo piller uaktuelt. Jeg er livredd for å bli gravid igjen, og valgte hormonspiralen siden den er tilnærmet 100% sikker. Men jeg hadde ikke forventet å gå rundt å blø så lenge, så det er jeg skuffet over...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124211-hormonspiralen-mette-moen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skal forsøke å forklare hvordan hormonspiralen virker. Den inneholder et hormon som ligner på progesteron som produseres i eggstokken etter eggløsning og som regulerer menstruasjonssyklus. Normalt dannes det bare i to uker hver syklus. Når det blir borte, utløses en blødning.

Når hormonet tilføres kontinuerlig som i hormonspiralen brytes denne vanlige syklus.

Først blør man gjerne et par dager pga selve innsettingen. Slik blødning ses også ved kobberspiral, og det var det din lege forberedte deg på.

Hormonet fra hormonspiralen går inn og påvirker slimhinnen på en annen måte enn det livmoren er vant med og det skaper uorden i systemet. De hormoner eggstokken produserer vil også ha innvirkning, men etterhvert overtar hormonspiralen det meste av påvirkningen. I denne innkjøringsperiode (som kan vare mange måneder) blir det småblødning og evt større blødninger (det er sjelden) mellom hverandre, men etterhvert blir slimhinnen tynn og blør mindre eller evt. slett ikke (hos 20%). Det er det som skjer i livmoren. I resten av kroppen vil dine vanlige hormoner produseres og virke som før. Med p-sprøyten skjer det samme i livmoren, men her er også forandringer i resten av kroppen, derfor foretrekker mange hormonspiralen i stedet.

Totalt sett vil du oppleve mindre blødning og mindre eller ingen smerte. Men vær tålmodig, det tar tid å oppnå et godt resultat. Det er ikke noe i veien for å ha samleie selvom det er litt blødning, legg et håndkle under dere for å slippe søl.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...