Gå til innhold

Grr! Bake-eksperter, jeg trenger råd! (heving av brøddeig)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare å innse det, jeg er mislykket som brødbaker. Samme f...hva jeg gjør, så blir det kompakte leiver som heller KRYMPER enn hever...!

Hva er det jeg gjør galt som ikke får brøddeiger til å heve seg? For kald heving? Skal deigen ha det ganske varmt, eller..? Burde ikke romtemperatur være nok...?

Mener svakt å huske at en venninne puttet dem i ovnen på 100°C en times tid da hun skulle heve dem andre gang. Selv om brødene hun lager er gode, er de ikke spesielt luftige, de heller...:-)

Hundre grader høres mye ut for meg, men det er kanskje riktig likevel?

Så, eksperter! Kom på banen! Hvordan får man luftige og fine, hjemmebakte brød?

Fortsetter under...

Gjest Pricilla
Skrevet

jeg lager ikke brød, men horn og de er veldig luftige.. Jeg knar deigen mye før jeg setter den til heving (hever på varmekabler på gulvet på badet med folie over ca. 1 1/2 time), så knar jeg ikke noe etterpå, da blir horna harde. Vet ikke om det har noemed det å gjøre?

Synes 100 g hørtes altformye ut jeg og!

Kaker suger jeg på... Er du flink til å lage kaker? Trorman kan det ene eller andre her jeg altså. Mamma er dritflink til å lage kaker, men suger i gjærbakst.

Jeg klarer ikke lage sjokoladekake engang! :)

Skrevet

jeg lager ikke brød, men horn og de er veldig luftige.. Jeg knar deigen mye før jeg setter den til heving (hever på varmekabler på gulvet på badet med folie over ca. 1 1/2 time), så knar jeg ikke noe etterpå, da blir horna harde. Vet ikke om det har noemed det å gjøre?

Synes 100 g hørtes altformye ut jeg og!

Kaker suger jeg på... Er du flink til å lage kaker? Trorman kan det ene eller andre her jeg altså. Mamma er dritflink til å lage kaker, men suger i gjærbakst.

Jeg klarer ikke lage sjokoladekake engang! :)

Joda, "kose-bakverk" får jeg til. Blant annet en eplekrans med kanel, sukker og rosiner inni, den får jeg til skikkelig bra:-) Også en sjokoladekake i langpanne. Den blir knallgod.

Men brød? NIKS. Kan det ha noe med at jeg liker fhv grove brød? Jo mindre hvetemel man har i, jo mindre "mat for gjæren" og jo mindre hever det.

Men i butikken får man da grove brød med masse luftbobler etter hevingen i. Så hva er det DE gjør, som ikke jeg får til??

Gjest Pricilla
Skrevet

Joda, "kose-bakverk" får jeg til. Blant annet en eplekrans med kanel, sukker og rosiner inni, den får jeg til skikkelig bra:-) Også en sjokoladekake i langpanne. Den blir knallgod.

Men brød? NIKS. Kan det ha noe med at jeg liker fhv grove brød? Jo mindre hvetemel man har i, jo mindre "mat for gjæren" og jo mindre hever det.

Men i butikken får man da grove brød med masse luftbobler etter hevingen i. Så hva er det DE gjør, som ikke jeg får til??

Hmmm... da vet jeg sannerlig ikke. Kanskje du må ha mer gjær da? Da blir det kanskje gjærsmak..

Du får spørre i et bakeri! ; ) Kanskje de gidder å røpe hemmeligheten..

Skrevet

Hei molli!

Bruk vanlig gjær (ikke tørrgjær) - vanlig gjær er lettest å få til.

2 pk gjær på 2 kg mel

2 hevinger er godt - 1 forheving som deig, og 1 heving etter du har formet ut brødene

Litt sukker, men ikke for mye pga gjær spiser sukker, og dersom det er for mye dannes ikke luft - dersom du vil ha søtere bakst tilsetter du resten av sukkeret helt til slutt (når de skal heves rett før steking)

Ha i litt salt

Brød i form er lettere å få til enn i langpanne

Eltes VELDIG godt - minst 5 min i kjøkkenmaskin - lengre dersom du elter for hånd.

Skrevet

Brød ER vanskelig, skikkelig mannejobb! Stort sett hever jo gjærdeigen av seg selv i et varmt rom, altså det må ikke trekke fra et vindu ellerno, men den kan stå inntill ovnen mens stekeovnen står på eksempel. Boller hever jo i ca 30-45 min.

Brød kan heve en time tror jeg. Og da må du først ha knadd deigen en ti minutters tid, gjør du det? Og så skal den knas igjen, etter at du har hevet en time, og så skal den etterheve på ovnen, før du putter den inn til steking.

Ellers må du passe på at smør og melk-blandingen din blir samme temperatur som lillefingeren din eller håndbaken din...

og så liker gjæren litt salt, og litt sukker. det er også fint å putte litt olje sammen med smøret i oppskriften.

Men det kan være vansklig oppskrift også da! Boller er mye lettere!

Annonse

Skrevet

Det er viktig at deigen hever til det dobbelte + at bakverket også får etterheve før det stekes. (Bolledeig og anne søt gjærbaks dobbelthever jeg alltid.)

For å få deigen til å heve seg har jeg følgende tips:

Bruker du tørrgjær? Husk at 37 graders-regelen ikke gjelder ved tørrgjær. Jeg blander alltid tørrgjæren ut i væsken som holder 40-45 grader.

Jeg bruker kjøkkenmaskin - varme som genereres fra den gir gjæren et ekstra puff til å begynne å jobbe.

Jeg hever deigen under lokk eller i en plaspose for å holde på varmen.

I krise/dårlig tid setter jeg deigen i vannbad eller på badegulvet (som har varmekabler).

Skrevet

Minst halvparten av melet er fint, ikke sant? Og du har i litt salt og litt sukker?

Skrevet

En ting som jeg ser at ingen av de andre har nevnt ennå: Pass på at deigen ikke er for tørr! Den bør være så fuktig som mulig men likevel håndterbar.

Husk også på å kna den kort, men grundig etter førstegangs heving, ellers har brødene lett for å falle sammen.

Det er forresten ikke strengt nødvendig å bruke minst halvparten hvetemel. Det går fint an å bake grovere brød når man først har fått teken. Men fram til du får det til er det en grei tommelfingerregel :)

Skrevet

Minst halvparten av melet er fint, ikke sant? Og du har i litt salt og litt sukker?

Øh...sukker?

I går tenkte jeg at jeg skulle få det til, tenkte at en sånn pakke med ferdigbakst er "bankers". Men like kompakt bombe ble det. Det sto ingenting om sukker på pakken, bare vann og den posen med tørrgjær.

Nå har jeg vært i butikken og kjøpt ferskgjær! :-) Står for øyeblikket med termometer og sjekker - det skal være 37°C blank! Ikke no' slingringsmonn eller "på feelingen" her! :-)

Skrevet

Øh...sukker?

I går tenkte jeg at jeg skulle få det til, tenkte at en sånn pakke med ferdigbakst er "bankers". Men like kompakt bombe ble det. Det sto ingenting om sukker på pakken, bare vann og den posen med tørrgjær.

Nå har jeg vært i butikken og kjøpt ferskgjær! :-) Står for øyeblikket med termometer og sjekker - det skal være 37°C blank! Ikke no' slingringsmonn eller "på feelingen" her! :-)

Du må kna skikkelig.

Skrevet

Du må kna skikkelig.

Ja, i dag har jeg knadd og knadd! Tok tiden på klokka til og med:-) Et kvarter, står det at man skal kna/elte.

Tidligere har jeg brukt brødbakemaskinen til eltingen, men det ser ganske puslete ut, den knajobben der. Så i dag tar jeg alt for hånd.

Spennende å se resultatet. Har brukt ferskgjær også. Vanligvis har jeg prøvd meg med tørrgjær.

Skrevet

I dag har jeg gått løs på deigen med hendene, og har også brukt ferskgjær for første gang (tidligere har jeg brukt tørrgjær)!

I dag har jeg også prøvd en oppskrift der jeg selv blander meltyper og ingredienser, og da er det både salt og sukker i. Det sto "sukker/sirup" i oppskriften, så da tok jeg sirup.

Eneste problemet er at jeg ikke hadde lesebrillene på når jeg satte sammen deigen....Så først etterpå at det sto 2 TS med sirup.

Jeg synes da vitterlig det sto 2 SS.....Så da blir vel deigen helt slapp og flat som vanlig, ellers så blir det et fryktelig søtt brød...:-)

Hva tror du? :-)

Annonse

Skrevet

I dag har jeg gått løs på deigen med hendene, og har også brukt ferskgjær for første gang (tidligere har jeg brukt tørrgjær)!

I dag har jeg også prøvd en oppskrift der jeg selv blander meltyper og ingredienser, og da er det både salt og sukker i. Det sto "sukker/sirup" i oppskriften, så da tok jeg sirup.

Eneste problemet er at jeg ikke hadde lesebrillene på når jeg satte sammen deigen....Så først etterpå at det sto 2 TS med sirup.

Jeg synes da vitterlig det sto 2 SS.....Så da blir vel deigen helt slapp og flat som vanlig, ellers så blir det et fryktelig søtt brød...:-)

Hva tror du? :-)

Jeg tror det blir helt glimmers! :D

Skrevet

Jeg tror det blir helt glimmers! :D

Jeg tror dette KAN gå bra !! Etter første heving, når jeg lettet på håndkleet over bakebollen, fikk jeg nesten sjokk. Den var est nesten opp til kanten av bollen! Yippi! :-) (Første gang i historien at brøddeigen min har hevet sånn!

Nå har jeg formet to brød, som skal etterheve. Håper på like vellykket heving denne gang:-)

Skrevet

En ting som jeg ser at ingen av de andre har nevnt ennå: Pass på at deigen ikke er for tørr! Den bør være så fuktig som mulig men likevel håndterbar.

Husk også på å kna den kort, men grundig etter førstegangs heving, ellers har brødene lett for å falle sammen.

Det er forresten ikke strengt nødvendig å bruke minst halvparten hvetemel. Det går fint an å bake grovere brød når man først har fått teken. Men fram til du får det til er det en grei tommelfingerregel :)

Men molli har ikke fått teken ennå, ikke sant! :P

Skrevet

Hehe du Molli,du Molli :-)

Kan du ikke bake brød engang:) Jeg kommer fra landet,og mamma er bygdas nr.1.

Jeg husker fra jeg var liten, da var det bakerovnsbrød, og ingen, ingen kunne bake dem som henne.

Den jobben først, som tilsa maaaaaaange brød.

Grilling på sidene av brødet - ut igjen å smøre.

Dette kunne hun ja, men ikke så mange andre. Mamma vokste opp på gård og lærte.

Jeg har lært litt jeg også ;)

Skrevet

Ja, i dag har jeg knadd og knadd! Tok tiden på klokka til og med:-) Et kvarter, står det at man skal kna/elte.

Tidligere har jeg brukt brødbakemaskinen til eltingen, men det ser ganske puslete ut, den knajobben der. Så i dag tar jeg alt for hånd.

Spennende å se resultatet. Har brukt ferskgjær også. Vanligvis har jeg prøvd meg med tørrgjær.

Jeg bruker alltid brødbakemaskinen, jeg! Den knar og hever, og så tar jeg ut deigen og lager brytebrød eller noe.

Skrevet

Jeg bruker alltid brødbakemaskinen, jeg! Den knar og hever, og så tar jeg ut deigen og lager brytebrød eller noe.

Hva slags brødbakemaskin har du? Jeg har en sånn Wilfa-greie, som har en ørliten "gryte" med teflonbelegg. Nedi bunnen på den er det et temmelig lite blad som kverner rundt og rundt og liksom skal "elte" deigen.

Utifra det jeg har sett gjennom topplokket (det er et vindu der), så er ikke dette den GRUNDIGE knaingen jeg leser (i oppskrifter og fremgangsmåter) at man MÅ gjøre..?

Men det ser bra ut nå. Iallefall ett av to:-) Jeg har dem i ovnen nå, og *kors i taket* det ene har faktisk størrelse som et normalt kneippbrød! :-)

Om ti minutter skal jeg ta dem ut.

Halleluja! :-)

Skrevet

Hehe du Molli,du Molli :-)

Kan du ikke bake brød engang:) Jeg kommer fra landet,og mamma er bygdas nr.1.

Jeg husker fra jeg var liten, da var det bakerovnsbrød, og ingen, ingen kunne bake dem som henne.

Den jobben først, som tilsa maaaaaaange brød.

Grilling på sidene av brødet - ut igjen å smøre.

Dette kunne hun ja, men ikke så mange andre. Mamma vokste opp på gård og lærte.

Jeg har lært litt jeg også ;)

Da kan du kanskje svare meg på følgende:

Er det feil å pensle brødet ETTER at de har stekt en stund?

Jeg liker nemlig sånn blank og mørk stekeskorpe på brødet.

Men da jeg gjorde dette istad, synes jeg faktisk brødet datt sammen noe etterpå? Det så så fint og høyt ut før jeg penslet, og så ble det liksom så flatt på toppen etterpå.

Skal det være sånn?

Jeg penslet med vann først, for gubben sa at det var det man skulle. Men da ble det ikke noen skorpe! Så etter en stund, penslet jeg med melk. Da ble den så fin og blank!

Men akk, noe flatere brød, da...

Så: Når skal man egentlig pensle dem? FØR man setter de i ovnen? Eller helt på slutten av steketiden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...