Gå til innhold

Grr! Bake-eksperter, jeg trenger råd! (heving av brøddeig)

Anbefalte innlegg

Men molli har ikke fått teken ennå, ikke sant! :P

Sant! 8-)

Men du, et spørsmål; skal man pensle brødene FØR man setter dem inn i ovnen, men etter at de er ferdig hevet andre gang?

Jeg penslet mine etter en stunds steking (ikke så lenge), og før jeg penslet var de såååå fluffy og fine! Men når jeg penslet (med melk, for å få blank og fin skorpe som jeg liker), så "datt" de liksom litt sammen igjen?

Var penslingen årsaken, eller det at jeg åpnet ovnen?

De så svært fine ut da jeg satte dem inn. Jeg trodde virkelig de skulle bli veldig vellykket, men det var altså litt for flatt enda. Selv om det var temmelig bra resultat, sett i forhold til de andre gangene jeg har prøvd meg på brødbaking.

Jeg la virkelig flid i bakingen i kveld. Sto med termometer og greier og sjekket tempen på væsken, før jeg hadde oppi gjæren :-) Og jeg passet nøye på under hevingen, stengte til og med spjelet i viften over ovnen, selv om den var slått av (viften altså). Pakket inn deigen i både plast og håndkle, så den skulle ha det lunt og godt.

Kommer nok til å prøve igjen, da jeg fikk litt blod på tann nå.

Fortsetter under...

Da kan du kanskje svare meg på følgende:

Er det feil å pensle brødet ETTER at de har stekt en stund?

Jeg liker nemlig sånn blank og mørk stekeskorpe på brødet.

Men da jeg gjorde dette istad, synes jeg faktisk brødet datt sammen noe etterpå? Det så så fint og høyt ut før jeg penslet, og så ble det liksom så flatt på toppen etterpå.

Skal det være sånn?

Jeg penslet med vann først, for gubben sa at det var det man skulle. Men da ble det ikke noen skorpe! Så etter en stund, penslet jeg med melk. Da ble den så fin og blank!

Men akk, noe flatere brød, da...

Så: Når skal man egentlig pensle dem? FØR man setter de i ovnen? Eller helt på slutten av steketiden?

Man pensler da rett før man putter dem inn i ovnen?

Boller er best å pensle med egg med en dråpe melk i.

Sant! 8-)

Men du, et spørsmål; skal man pensle brødene FØR man setter dem inn i ovnen, men etter at de er ferdig hevet andre gang?

Jeg penslet mine etter en stunds steking (ikke så lenge), og før jeg penslet var de såååå fluffy og fine! Men når jeg penslet (med melk, for å få blank og fin skorpe som jeg liker), så "datt" de liksom litt sammen igjen?

Var penslingen årsaken, eller det at jeg åpnet ovnen?

De så svært fine ut da jeg satte dem inn. Jeg trodde virkelig de skulle bli veldig vellykket, men det var altså litt for flatt enda. Selv om det var temmelig bra resultat, sett i forhold til de andre gangene jeg har prøvd meg på brødbaking.

Jeg la virkelig flid i bakingen i kveld. Sto med termometer og greier og sjekket tempen på væsken, før jeg hadde oppi gjæren :-) Og jeg passet nøye på under hevingen, stengte til og med spjelet i viften over ovnen, selv om den var slått av (viften altså). Pakket inn deigen i både plast og håndkle, så den skulle ha det lunt og godt.

Kommer nok til å prøve igjen, da jeg fikk litt blod på tann nå.

Både pensling og åpning av dør kan være årsaken til at de datt ned. Hvis du skal pensle, skal det gjøres rett før de settes i ovnen. Og bruk penselen med LETT hånd. ;) Jeg pensler stort sett ikke brødene mine, men boller får en omgang med sammenvispet egg og litt melk.

Hva slags brødbakemaskin har du? Jeg har en sånn Wilfa-greie, som har en ørliten "gryte" med teflonbelegg. Nedi bunnen på den er det et temmelig lite blad som kverner rundt og rundt og liksom skal "elte" deigen.

Utifra det jeg har sett gjennom topplokket (det er et vindu der), så er ikke dette den GRUNDIGE knaingen jeg leser (i oppskrifter og fremgangsmåter) at man MÅ gjøre..?

Men det ser bra ut nå. Iallefall ett av to:-) Jeg har dem i ovnen nå, og *kors i taket* det ene har faktisk størrelse som et normalt kneippbrød! :-)

Om ti minutter skal jeg ta dem ut.

Halleluja! :-)

Jeg har en Wilfa, jeg og. Men jeg har en større maskin enn deg, den har to eltekroker. De maskinene med bare én eltekrok blir for dårlige, så det er ikke rart deigen din ikke blir optimal.

Jeg har en Wilfa, jeg og. Men jeg har en større maskin enn deg, den har to eltekroker. De maskinene med bare én eltekrok blir for dårlige, så det er ikke rart deigen din ikke blir optimal.

Ja, det ante meg. Men det var ikke så vanskelig å elte for hånd heller. Så jeg tror jeg gjør det fra nå av.

Gubben nekter å smake på brødene foreløbig, han bare ser på dem med mistenktsomt blikk og sier;"De er så flaaaate!" :-)

Men bare vent! Jeg skal snart diske opp med brød som fotballer! *he-he*

Ja, det ante meg. Men det var ikke så vanskelig å elte for hånd heller. Så jeg tror jeg gjør det fra nå av.

Gubben nekter å smake på brødene foreløbig, han bare ser på dem med mistenktsomt blikk og sier;"De er så flaaaate!" :-)

Men bare vent! Jeg skal snart diske opp med brød som fotballer! *he-he*

Lag brytebrød! Trill store boller av den ferdighevede deigen, og sett dem sammen som en blomst. Når den har hevet seg god og feit, pensler du forsiktig og drysser over havregryn, sesamfrø eller valmuefrø. Og så tar du og rister litt i han derre kresne mannen din. *fnys*

Annonse

Heisann!

Jeg har funnet de IDEELLE brødene :o)

Jeg kjøper 1 stk. pakke med ferdigblandet brød - og blander det sammen med div. melsorter/frø, bruker dobbel vann-mengde og 2 pakker gjær (ikke tørr-gjær) istedenfor 1, husk på at vannet er lunket - så rører jeg det sammen til det er - ikke en hard deig - men "litt" klissete samtidig som den er litt fast.

Så hever den i ca. 1/2 time, og jeg bruker sleiva til å legge deigen i formene - ikke bearbeide den noe mer før jeg legger den i formen.

Så lar jeg denne heve i ca. 1 time. Steiker brødene på litt over 200 grader i 45 min.

Du ANER ikke hvor luftige og fine de blir - og så GODE!!

Heisann!

Jeg har funnet de IDEELLE brødene :o)

Jeg kjøper 1 stk. pakke med ferdigblandet brød - og blander det sammen med div. melsorter/frø, bruker dobbel vann-mengde og 2 pakker gjær (ikke tørr-gjær) istedenfor 1, husk på at vannet er lunket - så rører jeg det sammen til det er - ikke en hard deig - men "litt" klissete samtidig som den er litt fast.

Så hever den i ca. 1/2 time, og jeg bruker sleiva til å legge deigen i formene - ikke bearbeide den noe mer før jeg legger den i formen.

Så lar jeg denne heve i ca. 1 time. Steiker brødene på litt over 200 grader i 45 min.

Du ANER ikke hvor luftige og fine de blir - og så GODE!!

Så det blir ikke gjærsmak av dem da, når du øker gjærmengden til det dobbelte..? Det er det jeg er redd for.

Så det blir ikke gjærsmak av dem da, når du øker gjærmengden til det dobbelte..? Det er det jeg er redd for.

Heisann!

Nei, jeg dobler væske-mengden - altså lager dobbelt så mye brød som i ferdig-pakken, så da dobler jo vi samtidig gjær-mengden :o) Skjønner ?!

Bruker ikke mer gjære enn til vanlig bakst - når vi bruker dobbelt så mye mel/frø/gryn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...