Gjest sara81 Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Jeg var hos en gynekolog igår, (da jeg har uregelmessig menstruasjon, er forøvrig 22 år). Der ble det foretatt en ultralyd (nedenfor magen) for å se på eggstokkene o.l. Jeg er jomfru, derfor ble det ikke foretatt den ultralyden gjennom skjeden. Jeg fikk vite at jeg hadde cyster på eggstokken(e). Dette gjør meg veldig urolig. Har vært kjemperedd siden igår... Er det slik at jeg kommer til å ha problemer med å bli gravid? Mitt høyeste ønske er å få barn. Skal gifte meg til neste år. Det ble tatt noen blodprøver av meg. Svaret skulle jeg få neste uke. Hun sa at jeg skulle begynne med p-pillen Diane. Jeg har sittet foran nettet siden igår å lest om cyster osv. Ser at jeg har mange kjennetegn av Pco. -Hirtuisme (har fått litt hår på haken, litt på kinnene) -Uregelmessig menstruasjon siden jeg fikk det som 13 årlig. -Håravfall (mister en del hår) -Har en del kviser i ansiktet, og en del på ryggen som jeg ikke blir kvitt, har hatt det en del år nå -Forstoppelse Lege sa at jeg kunne ha hormonforstyrringer, (har mer av et mannlig hormon) Er det i seg selv farlig? Må jeg gå på en kontroll undersøkelse av cystene? Hva hvis jeg må operere bort cystene, da fjerner de vel livmoren, dermed kan jeg ikke bli gravid... Er så lei meg og redd. Min største frykt er ikke å kunne bli gravid. Min mor hadde kreft (med spredning til lever) min morfar fikk hjerteinfarkt, og min mormor hadde diabetes (det er er visst i familen). Dersom jeg begynner med p-pillen Diane nå, skal visst det hjelpe meg å stabilisere menstruasjonen, derom jeg vil bli gravid neste år går det da greit? Gynekologen sa også at dersom jeg kom til henne igår for å bli gravid hadde det vært litt vanskelig... Alt dette gjør meg kjemperedd... Eller er det hele helt vanlig? Det å ha cyster på eggstokken osv? Er kjempetakknemlig for svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124317-cyste-p%C3%A5-eggstokken-kan-jeg-bli-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fru PCO Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Først og fremst - slapp av. Det kan virke som om du har PCO. Det i seg selv er ikke farlig, men det kan være vanskeligere å få barn. Mitt råd, om du ønsker barn så fort som mulig - ikke bruk p-piller. Det er mange som bruker lang tid på å få p-pille-hormonene ut av kroppen igjen. Diane gjør ikke at menstruasjonen kommer i gang igjen, den gjør bare at du får blødninger. Det står dessuten i Felleskatalogen at det bør utvises forsiktighet ved bruk hos unge kvinner med ustabilisert syklus (dvs. uregelmessig mens). Som du sikkert forstår er jeg ganske skeptisk til p-piller som prevensjon til de som innen 1 år ønsker å bli gravide. Når det gjelder å bli gravid med PCO, så er det absolutt mulig. Noen får det til ved å bruke Pergotime. En medisin som gjør at man får eggløsning. (Det funket ikke på meg.) Man kan også operere ved kikkhullsoperasjon. Da brenner man på cystene slik at eggene som ligger inni dem lettere slipper ut. Dette ble gjort på meg, og 4 mnd etterpå var jeg gravid. Siden den operasjonen har jeg hatt ganske regelmessige menstruasjoner også, og jeg har blitt mor til 2 nydelige jenter. Som prevensjon bruker jeg vanlig kobberspiral - for kunstige hormoner vil jeg holde meg langt unna. Så mitt råd til deg - for å summere opp - vil være: Vil du bli gravid så fort som mulig - dropp p-pillene og prøv heller medisin som stiumlerer eggløsning.Be også om å bli henvist til sykehus der de opererer. Vil dere vente med å bli gravide, men det ikke er så farlig om det skulle skje likevel, dropp p-pillene og ikke bruk noen ting. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124317-cyste-p%C3%A5-eggstokken-kan-jeg-bli-gravid/#findComment-754262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sara81 Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Først og fremst - slapp av. Det kan virke som om du har PCO. Det i seg selv er ikke farlig, men det kan være vanskeligere å få barn. Mitt råd, om du ønsker barn så fort som mulig - ikke bruk p-piller. Det er mange som bruker lang tid på å få p-pille-hormonene ut av kroppen igjen. Diane gjør ikke at menstruasjonen kommer i gang igjen, den gjør bare at du får blødninger. Det står dessuten i Felleskatalogen at det bør utvises forsiktighet ved bruk hos unge kvinner med ustabilisert syklus (dvs. uregelmessig mens). Som du sikkert forstår er jeg ganske skeptisk til p-piller som prevensjon til de som innen 1 år ønsker å bli gravide. Når det gjelder å bli gravid med PCO, så er det absolutt mulig. Noen får det til ved å bruke Pergotime. En medisin som gjør at man får eggløsning. (Det funket ikke på meg.) Man kan også operere ved kikkhullsoperasjon. Da brenner man på cystene slik at eggene som ligger inni dem lettere slipper ut. Dette ble gjort på meg, og 4 mnd etterpå var jeg gravid. Siden den operasjonen har jeg hatt ganske regelmessige menstruasjoner også, og jeg har blitt mor til 2 nydelige jenter. Som prevensjon bruker jeg vanlig kobberspiral - for kunstige hormoner vil jeg holde meg langt unna. Så mitt råd til deg - for å summere opp - vil være: Vil du bli gravid så fort som mulig - dropp p-pillene og prøv heller medisin som stiumlerer eggløsning.Be også om å bli henvist til sykehus der de opererer. Vil dere vente med å bli gravide, men det ikke er så farlig om det skulle skje likevel, dropp p-pillene og ikke bruk noen ting. Lykke til Hei fru PCO. Takk for svar. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke tenkt å bli gravid med det sammen. Men kanskje 1 til 1 1/2 år. Burde jeg da ikke begynne på Diane p-pillene? Hvor lang tid tar det før de hormonene går ut av kroppen igjen? Jeg tror jeg ble gitt p-pillene pga av hirutismen (som ikke er så mye, men jeg har en del av den). Men selv om menstruasjonen min blir stabilisert, betyr det at jeg kanskje ikke har eggløsning? Jeg har alltid fått menstruasjon, men ikke etter 4 uker som er normalt, det kan ta ca. 6-7 uker mellom hver menstruaasjon... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124317-cyste-p%C3%A5-eggstokken-kan-jeg-bli-gravid/#findComment-754364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fru PCO Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Hei fru PCO. Takk for svar. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke tenkt å bli gravid med det sammen. Men kanskje 1 til 1 1/2 år. Burde jeg da ikke begynne på Diane p-pillene? Hvor lang tid tar det før de hormonene går ut av kroppen igjen? Jeg tror jeg ble gitt p-pillene pga av hirutismen (som ikke er så mye, men jeg har en del av den). Men selv om menstruasjonen min blir stabilisert, betyr det at jeg kanskje ikke har eggløsning? Jeg har alltid fått menstruasjon, men ikke etter 4 uker som er normalt, det kan ta ca. 6-7 uker mellom hver menstruaasjon... P-piller forhindrer eggløsning, men gir en blødning den uken man ikke tar piller. Dette for at man skal føle seg "kvinnelig" og ha litt kontroll med om man likevel har blitt gravid. Du må selv avgjøre hva du skal gjøre, men om du har PCO, så er hormonene dine i ulage allerede. Personlig ville jeg da ikke rote dem mer til med kunstige hormoner. Men det er ikke alle som har samme virkning av p-pillene. Det er mange som blir gravide rett etter at de slutter på pillene, men min mening er at om man har pco og ønsker seg barn om ikke alt for lenge bør man styre langt unna hormonelle prevensjonsmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124317-cyste-p%C3%A5-eggstokken-kan-jeg-bli-gravid/#findComment-754426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.