Gjest anekarin Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 For noen dager siden fikk jeg fjernet eggstokkene og eggledere pga. arvelig kreft (har fått påvist brca-1 genfeil). Har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper å få svar på. 1. Er det valig å lekke melk fra brystene (ammet for ca. ett år siden). Klar hvit væske. 2. Har hatt en "tomhetsfølelse" etter inngrepet, og mener det har sammenheng med sorgreaksjon over å ikke kunne få barn mer, selv om det var en svært gjenomtenkt avgjørelse. Fikk vite på sykehuset at jeg måtte regne med en nokså tøff reaksjon på hormontabelettene. Er dette noe som absolutt ALLE opplever, eller kan det tenkes at det jeg føler er nok? Er det alltid sånn med trisekvens at man først må vente seg en veldig stor reaksjon i begynnelsen? 3.Jeg har fått to dager sykemelding, og skal dermed være på jobb imorgen - klarer ikke å se for meg at det er mulig.. Er det vanlig å være frisk etter to dager? Jeg har 4 snitt i magen, og lå visstnok i narkose endel lengre enn vanlig. 4. Hvor vanlig er det med komplikasjoner etter et slikt inngrep, og hvilke? Takker masse for svar. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124683-lapraskopitrisekvens-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 1. Noen lekker ganske lenge etter amming. Hvis det fortsetter bør du få sjekket hormonet prolaktin. 2. Det er ikke reaksjon på hormontabletter som er tøff, det er det å miste alle hormoner som eggstokken produserer på en gang. Hormonbehandlingen med Trisekvens skal avhjelpe dette. Selvsagt vil det å miste sin fruktbarhet også gi reaksjoner, og det er meget individuelt hvordan det takles. Det at du selv har valgt det kan være en bedre situasjon enn f.eks. å miste eggstokkene pga sykdom. 3. Sykmelding gis utfra et gjennomsnitt og utfra det som anses medisinsk forslag med hensyn til å arbeide (at narkosestoffer er ute av kroppen, at evt sår ikke påvirkes). Ønsker du forlenget sykmelding kan du kontakte din fastlege, evt sykehuset hvis du fikk anledning til det. 4. Det er meget uvanlig med komplikasjoner, men iblant kan det f.eks. oppstå blødning i bukhulen, noe som vil gi smerter eller infeksjon i sår som vil vise seg ved rødme og evt hevelse. Var det tilstrekkelig informasjon? ellers spør igjen -gratis- God bedring. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124683-lapraskopitrisekvens-etc/#findComment-756572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anekarin Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 1. Noen lekker ganske lenge etter amming. Hvis det fortsetter bør du få sjekket hormonet prolaktin. 2. Det er ikke reaksjon på hormontabletter som er tøff, det er det å miste alle hormoner som eggstokken produserer på en gang. Hormonbehandlingen med Trisekvens skal avhjelpe dette. Selvsagt vil det å miste sin fruktbarhet også gi reaksjoner, og det er meget individuelt hvordan det takles. Det at du selv har valgt det kan være en bedre situasjon enn f.eks. å miste eggstokkene pga sykdom. 3. Sykmelding gis utfra et gjennomsnitt og utfra det som anses medisinsk forslag med hensyn til å arbeide (at narkosestoffer er ute av kroppen, at evt sår ikke påvirkes). Ønsker du forlenget sykmelding kan du kontakte din fastlege, evt sykehuset hvis du fikk anledning til det. 4. Det er meget uvanlig med komplikasjoner, men iblant kan det f.eks. oppstå blødning i bukhulen, noe som vil gi smerter eller infeksjon i sår som vil vise seg ved rødme og evt hevelse. Var det tilstrekkelig informasjon? ellers spør igjen -gratis- God bedring. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei, og takk for raskt svar! (jeg får visst ikke til å lage avsnitt, derfor prikkene -) --------------------------------------------------------------------------------------------........................................................................................................................................................................... Bare et-par ting som jeg fortsatt lurer på.. Du sier at det er det at kroppen mister sin produksjon av hormoner som evt. gir en reaksjon. Kan det da tenkes at jeg ved å starte med hormontilskudd (trisekvens) raskt og ved å tilføre hormoner jevnlig etter det, vil kunne avverge en evt. kraftig reaksjon? Jeg fikk beskjed fra avdelingen om at jeg HELT sikkert kom til å gå ned i en bølgedal med store humørsvingninger, depresjon, hetetokter osv.er dette altså noe som nødvendigvis skjer med absolutt alle? ............................................................................................... . . . . ........................................................................................................................................................Dessuten blør jeg nokså mye, omtrent som ved en menstrusjon. Ifølge min tidligere syklus hadde jeg eggløsning ca.en ukke før operasjonen, og dermed stemmer det med tiden, men jeg er fortsatt på de blå trisekvens-tabelettene.. Har litt mensmurringer, men ikke kramper. Vil jeg likevel få enslags mens på slutten av trisekvens-brettet? Og hvor blør det i tilfelle fra da, når jeg ikke har eggstokker/ledere? Vil jeg også kunne få menskramper som før?.................................................................................................................................................................................................................. Det ble litt spørsmål dette, men føler meg litt grønn på området.. Takker masse for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124683-lapraskopitrisekvens-etc/#findComment-756869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei, og takk for raskt svar! (jeg får visst ikke til å lage avsnitt, derfor prikkene -) --------------------------------------------------------------------------------------------........................................................................................................................................................................... Bare et-par ting som jeg fortsatt lurer på.. Du sier at det er det at kroppen mister sin produksjon av hormoner som evt. gir en reaksjon. Kan det da tenkes at jeg ved å starte med hormontilskudd (trisekvens) raskt og ved å tilføre hormoner jevnlig etter det, vil kunne avverge en evt. kraftig reaksjon? Jeg fikk beskjed fra avdelingen om at jeg HELT sikkert kom til å gå ned i en bølgedal med store humørsvingninger, depresjon, hetetokter osv.er dette altså noe som nødvendigvis skjer med absolutt alle? ............................................................................................... . . . . ........................................................................................................................................................Dessuten blør jeg nokså mye, omtrent som ved en menstrusjon. Ifølge min tidligere syklus hadde jeg eggløsning ca.en ukke før operasjonen, og dermed stemmer det med tiden, men jeg er fortsatt på de blå trisekvens-tabelettene.. Har litt mensmurringer, men ikke kramper. Vil jeg likevel få enslags mens på slutten av trisekvens-brettet? Og hvor blør det i tilfelle fra da, når jeg ikke har eggstokker/ledere? Vil jeg også kunne få menskramper som før?.................................................................................................................................................................................................................. Det ble litt spørsmål dette, men føler meg litt grønn på området.. Takker masse for svar! Bare et-par ting som jeg fortsatt lurer på.. Du sier at det er det at kroppen mister sin produksjon av hormoner som evt. gir en reaksjon. Kan det da tenkes at jeg ved å starte med hormontilskudd (trisekvens) raskt og ved å tilføre hormoner jevnlig etter det, vil kunne avverge en evt. kraftig reaksjon? Svar: Ja, det er nettopp hensikt med hormonbehandlingen Jeg fikk beskjed fra avdelingen om at jeg HELT sikkert kom til å gå ned i en bølgedal med store humørsvingninger, depresjon, hetetokter osv.er dette altså noe som nødvendigvis skjer med absolutt alle? Svar: Nei, det behøver du ikke absolutt ikke å få når du får forebyggende behandling Dessuten blør jeg nokså mye, omtrent som ved en menstrusjon. Ifølge min tidligere syklus hadde jeg eggløsning ca.en ukke før operasjonen, og dermed stemmer det med tiden, men jeg er fortsatt på de blå trisekvens-tabelettene.. Har litt mensmurringer, men ikke kramper. Svar: Når man fjerner eggstokkene, fjerner man hormonenes påvirkning på livmorslimhinnen og det utløser en -ofte for tidlig- menstruasjon Vil jeg likevel få enslags mens på slutten av trisekvens-brettet? Svar: Det er vanlig å få blødning på de røde tabletter. Og hvor blør det i tilfelle fra da, når jeg ikke har eggstokker/ledere? Svar: Blødningen kommer fra livmoren under påvirkning av hormoner som dannes i eggstokk eller som kommer fra medisin (Trisekvens) Vil jeg også kunne få menskramper som før? Svar: Det kan forekomme PS hvis du ikke ønsker å ha månedlige blødning, kan du be om tabletter som ikke gir deg blødning, f.eks. Kliogest eller Activelle, evt plaster Estalis. Vanligvis skal man vente 1-2 år etter overgangsalderen med slik behandling , men når eggstokkene er fjernet, kan man starte med en gang. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124683-lapraskopitrisekvens-etc/#findComment-757420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.